ME701 Scientific Research Methods I

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code ME701
Name Scientific Research Methods I
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. FİLİZ YURTAL


Course Goal

The general aim of this course is; The aim of this course is to guide the students' learning about the concepts related to science, scientific research process and the scientific activities that should be carried out in this process, scientific studies to report, project, thesis and article.

Course Content

What is scientific knowledge; Potivist and post-positivist Differences between studies. What is the research framework of scientific work; Hypothesis, what is the assumption; What are the stages of scientific research; Writing rules, footnotes, references and quoting.

Course Precondition

None

Resources

Yıldırım, A. and Şimşek, H. (2008). Qualitative research methods in the social sciences. Ankara: Seçkin Publishing.

Notes

Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Kitabevi. Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Cebeci, S. (2002). Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri. İstanbul: Alfa Basın Yayım Dağıtım. Creswell, J. W. Research Design. (2013). (Çeviri Ed. Demir, S. B.). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel Karma Yöntem Yaklaşımları. 4. Baskıdan Çeviri. Ankara: Eğiten Kitap. Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Erkuş, A. (2005). Bilimsel Araştırma Sarmalı. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Erkuş, A. (2009). Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel yayın Dağıtım. Tekin-İftar, E. (2012). Eğitim ve Davranış Bilimlerinde Tek-Denekli Araştırmalar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Defines the concept of knowledge and sources of information
LO02 Introduces different approaches to science.
LO03 Defines and interprets necessary variables about scientific research process and determination of research subject.
LO04 Makes critical resource analysis, develops hypothesis and strategy.
LO05 Quotation from sources.
LO06 It creates a proper bibliography from the sources used in scientific research.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Scientific research and analysis methods in mathematics education. 1
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Expresses mathematics curriculum and basic principles on which it is based. 3
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explain the learning theories in mathematics education. 2
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Describes teaching strategies, methods and techniques appropriate for undergraduate qualifications. 4
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains the interdisciplinary versions related to the field.
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains mathematics subject areas at the level of knowledge expertise. 5
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Knowledge of different fields with knowledge of mathematics education.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explain the theoretical and practical knowledge in the field of expertise.
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Criticizes guidance at primary and international level.
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Plans and conducts a scientific research.
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Applies teaching methods and skills in accordance with undergraduate qualifications. Personal and Professional Competencies
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Manages an area of ​​expertise in its field independently.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Carries out teamwork or leadership in situations that require resolution of problems related to the field.
PLO14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı New invisible in terms of scientific and social aspects.
PLO15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Studies in the field carry out lifelong learning.
PLO16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Follows technological developments.
PLO17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Supports a scientific study conducted in the field of mathematics education with qualitative and quantitative data and presents to the experts or non-experts in written, oral and visual.
PLO18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Effectively covers information and communication technologies.
PLO19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Use the languages ​​of the European language portfolio to understand the information in the field and to communicate verbally and in writing.
PLO20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği The strategy of reviewing a study or reviewing a study acts in accordance with scientific, scientific and ethical values.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Course Objectives, Content, Sources and Introduction No preparation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Working on scientific publications, access, classification and reporting Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Making a study about reading and understanding a scientific study. Reading andHomework Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 What is information, what is the source of information Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 What is science, functions of science, types of science, scientific research, scientific method, qualifications of scientific research Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Different paradigms in understanding social reality: Positivism Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Different paradigms in social reality: post-positivism Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Exam Preparation. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 What is Research Problem Problem, research question, hypothesis Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Making an application study to determine the research problem Reading andHomework Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Access to Scientific Information, information sources, library and use of on-line databases Reading and Homework Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Academic Writing; What is APA, literature organization, academic text organization Reading and Homework Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Scientific Ethics and Research Ethics Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Information about research methods and techniques and reporting rules. Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Sample thesis review and summarization work Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Exam preparation Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Exam preparation Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS