Information
Code | ARY717 |
Name | Scientific Research and Publication Ethics I |
Term | 2023-2024 Academic Year |
Term | Fall |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
To gain knowledge about scientific research methods and scientific publication ethics
Course Content
Basic concepts of scientific research methods, scientific research methods and stages, preparation of scientific research proposal and publication ethics are explained.
Course Precondition
None
Resources
Daşdemir, İ., 2019, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel, Ankara;
Notes
Eren, Z. 2020, Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği, Editör Ebru Oğuz, Eğitimde Araştırma Yöntemleri, Eğiten Kitap, Ankara.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Lists the basic concepts in research |
LO02 | Recalls publication ethics and basic concepts |
LO03 | Lists the principles of science ethics |
LO04 | Understands the ethical principles and rules to be followed in scientific publications |
LO05 | Applies research methods used to access information |
LO06 | Examines the methodology of scientific research |
LO07 | Analyzes scientific publications |
LO08 | Evaluates the research report according to ethical rules |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Develops the knowledge gained in the undergraduate education in the field of archeology at the level of expertise. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have current information about the field. | |
PLO03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Explains the basic concepts related to archaeology. | 2 |
PLO04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Conducts interdisciplinary research and analysis in the field of archaeology. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses the practical methods and techniques acquired in the field of archaeology. | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Handles the information acquired in the field within the framework of ethical rules. | 5 |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Recognizes the cultures of Çukurova region. | |
PLO08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Defines the relations between Çukurova and the surrounding cultural regions. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Explains the cultural development of Çukurova region. | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Collects data related to the field of archaeology. | 4 |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Defines movable and immovable cultural assets. | 1 |
PLO12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Interprets the knowledge acquired in the field at a critical level. | 5 |
PLO13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Develops appropriate solutions to research problems. | 5 |
PLO14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses the knowledge and experience gained in the field at the expert level in field and laboratory studies. | |
PLO15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Carries out national and international studies and projects related to the field of archaeology. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Basic Concepts and Definitions | Daşdemir, İ. 2019, s.1-11 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Scientific Research | Daşdemir, İ. 2019, s.27-33 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Scientific Research Process | Daşdemir, İ. 2019, s.37-63 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Data Collection | Daşdemir, İ. 2019, s.65-109 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Data Analysis | Daşdemir, İ. 2019, s.111-135 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Writing and Publishing Technique | Dağdemir, İ. 2019, s.141-167 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Ethics and Basic Concepts | Eren, Z. 2020, s.376-385 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | General Repetition | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Science Ethics | Eren, Z. 2020, s.385-391 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Importance of Science Ethics | Eren, Z. 2020, s.392-393 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Principles of Science Ethics | Eren, Z. 2020, s.393-394 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Research Ethics | Eren, Z. 2020, s.411-415 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Publication Ethics | Eren, Z. 2020, s.415-416 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Ethical decision-making process and Science Ethics | Eren, Z. 2020, s.416-420 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | General Evaluation | Eren, Z. 2020 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Final Exam | General Repetition | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Exam | General Repetition | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |