RTS318 Film Theories

5 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- 6. Semester- 3 National Credit

Information

Code RTS318
Name Film Theories
Term 2023-2024 Academic Year
Semester 6. Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Doç. Dr. AYDIN ÇAM
Course Instructor Doç. Dr. AYDIN ÇAM (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

Within the scope of the course, the basic approaches of cinema theories from the beginning to the present day will be discussed around the basic texts of each theory, the theories to be explained will be reinforced with sample films and the student will be provided to do theoretical research with the assignments given.

Course Content

The content of the course include classification of film theory; relationship between film and the real; formalism-realism debates; the space-time in cinema; auteur theory; genre criticism; film semiotics; psychoanalytical, feminist and Marxist approaches and perception studies.

Course Precondition

none

Resources

Bordwell, D. (2016). Hollywood’un Film Dili. Z. Atam vd. (çev.), İstanbul: Doruk Yayınları. Bordwell, D. ve K. Thompson. (2012). Film Sanatı. E. Yılmaz & E. S. Onat (çev.), Ankara: De Ki Basım Yayım. Büker, S. & Topçu, Y. G. (Ed.) (2010). Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Elsaesser, T. & Hagener, M. (2014). Film Kuramı – Duyular Yoluyla Bir Giriş. B. Soner & B. Yıldırım (çev.), Ankara: Dipnot Yayınları. Frampton, D. (2013). Filmozofi – Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto. C. Soydemir (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Kracauer, S. (2015). Film Teorisi – Fiziksel Gerçekliğin Kurtuluşu. Ö. Çelik (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Mulvey, L. (2012). Saniyede 24 Kare Ölüm – Durağanlık ve Hareketli Görüntü. S. Dingiloğlu (çev.), İstanbul: Doruk Yayınları. Ryan, M. ve D. Kellner. (1997). Politik Kamera. E. Özsayar (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Stam, R. (2014). Sinema Teorisine Giriş. S. Salman & Ç. Asatekin (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Thomson, D. (2015). Filmler Hayatımızı Nasıl Etkiler? A. Ay (çev.), İstanbul: Alfa. Wayne, M. (2009). Politik Film: Üçüncü Sinema’nın Diyalektiği. E. Yılmaz. (çev.), İstanbul: Yordam Kitap. Wayne, M. (Ed.) (2011). Sinemayı Anlamak – Marksist Perspektifler. E. Yılmaz (çev.), Ankara: De Ki Basım Yayım.

Notes

Andrew, D. (2013). Sinema Araştırmalarının Özü ve Gelişimi. sinecine, 4(1), 141–173. Benjamin, W. (1993). Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı. Pasajlar içinde (50–86). A. Cemal (çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Bonitzer, P. (1974). Yakın Çekim: Sahne’nin Eki. Çağdaş Sinema, 4, 36–49. Bordwell, D. (2010). Yoğunlaştırılmış Devamlılık Kurgusu: Çağdaş Amerikan Sinemasında Görsel Üslup. Y. G. Topçu (çev.), Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri içinde (137–168). S. Büker & Y. G. Topçu, (Ed.), İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Botz-Bornstein, T. (2011). Freud’dan Sonra Rüya ve Ingmar Bergman. Filmler ve Rüyalar - Tarkovski, Bergman, Sokurov, Kubrick ve Wong Kar-wai içinde (65–89). C. Soydemir (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Branson, G. (2010). Neden Kuram? A. Gürata (çev.), Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri içinde (67–97). S. Büker & Y. G. Topçu, (Ed.), İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Casetti, F. (2011). Sinemasal Deneyim. D. Kırmızı (çev.), sinecine, 2(2), 81–93. Comolli, J. L. (1974). Teknik ve İdeoloji. Y. Barokas (çev.), Çağdaş Sinema, 1, 9–29. Elsaesser, T. (2011). Akıl Oyunu Filmleri. sinecine kolektif (çev.), sinecine, 2(1), 81–104. Elsaesser, T. & Hagener, M. (2014). Pencere ve Çerçeve Olarak Sinema. Film Kuramı – Duyular Yoluyla Bir Giriş içinde (29–67). B. Soner & B. Yıldırım (çev.), Ankara: Dipnot Yayınları. Frampton, D. (2013). Giriş. Filmozofi – Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto içinde (11–28). C. Soydemir (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Kleinhans, C. (2010). Marksizm ve Film. Ö Yaren (çev.), sinecine, 1(2), 109–118. Kuhn, A. (2010). Filmde ve Medyada Feminizmin Durumu. E. Atakav (çev.), sinecine, 1(1), 123–130. Mulvey, L. (2010). Görsel Haz ve Anlatı Sineması. N. Abisel (çev.), Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri içinde (211–243). S. Büker & Y. G. Topçu, (Ed.), İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Willemen, P. (2015). Üçüncü Sinema Meselesi: Notlar ve Düşünceler. sinecine, 6(1), 133–162. Zizek, S. (2004). Hitchcock Hakkında Asla Çok Şey Bilinmez. Yamuk Bakmak – Popüler Kültürden Jacques Lacan’a Giriş içinde (98–166). T. Birkan (çev.), İstanbul: Metis Yayınları.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Explain the main research areas of film theories.
LO02 Students know the main film theories.
LO03 Evaluate the conceptualisation of the relationship between film and reality in film theories.
LO04 Discuss the changes in film theories posed by technological developments.
LO05 Contrast differences between classical and modern styles of narrative.
LO06 Analyze the dynamics affecting film interpretation of the audience.
LO07 Describe the psychoanalytic, structuralist, semiotic, feminist and Marxist approaches used in the film analysis.
LO08 Comment on a film in terms of main approaches in film theories.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Graduates have advanced theoretical and practical knowledge supported by research methods and techniques applied in the field of radio, television and cinema and other sources. 4
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Graduates have knowledge about different areas of communication. 5
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Graduates have knowledge about program production and directing related to audio and visual broadcasting.
PLO04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates gain skills in writing various forms of scripts and producing programs for cinema, television and radio.
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates gain critical thinking and interpretation skills in the field of radio, television and cinema. 3
PLO06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates have the knowledge of thinking in different disciplines of social sciences and adapting them to their own specialisation through research. 3
PLO07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates gain the ability to plan and organize all kinds of content for audio-visual activities from design to editing and broadcasting.
PLO08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates establish a connection between art, aesthetics, law and general culture knowledge related to the field. 5
PLO09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates have know-how and skills about production and broadcasting technologies.
PLO10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Graduates work both individually and as a team in the field.
PLO11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Graduates are able to follow social problems at national and international level and adapt them to professional studies.
PLO12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Graduates gain the competence of using communication technologies, monitoring changes and continuous self-improvement.
PLO13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Graduates participate in various social, cultural and artistic activities in the field.
PLO14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Graduates are able to carry out the tasks expected from him/her as a team member in the applications in his/her field with an interdisciplinary perspective.
PLO15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Graduates are able to use information and communication technologies together with the computer software required by the field.
PLO16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Graduates produce visual and audio content with the scientific formation acquired.
PLO17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Graduates can analyze a film, a script or a television program from a technical, aesthetic and ideological perspective. 5
PLO18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Graduates are committed to ethical principles in their professional practice, free from prejudice and against discrimination. 3
PLO19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Graduates support the universality of social and cultural rights, gains awareness of social justice, protects cultural heritage. 3
PLO20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Graduates prepare working environments such as studio and set in accordance with quality management processes and occupational health/safety.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 What is a Theory: defining the concept and functions of theory in the area of film studies. General information on major film theories Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Introduction to formalism-realism debates in film theories; explanation of discussions on reproduction of reality and the power of artistic formation in cinema Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
3 Formalist Theory 1: 'Cinema is a language' Hugo Munsterberg, Rudolph Arnheim Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
4 Formalist Theories 2: Balazs, Pudovkin and Kuleshov. Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
5 Formalist theory of Eisenstein and conflict (dramatic policy) based editing. Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
6 Realistic Theories 1: Andre Bazin, 'Cinema is the optical and mechanical reproduction of reality', the mise-en-scene and depth of field. Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
7 Realistic Theories 2: Kracauer: Physical Reality and Narrative. Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
8 Mid-Term Exam Written exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Traditional and Modern Narrative: Godard. Deleuze and Time-Image Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
10 Auteur Theory and Criticism: 'The creative writer, director and Andrew Sarris' Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
11 Film semiotics: From Saussure and Pierce to C. Metz Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
12 Cinema and Psychoanalysis: Freud, Lacan and Zizek Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
13 Feminist Film Theory and Criticism: Mulvey, Kaplan, Gledhill. Reading Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması
14 Genre Theory and Criticism: 'Genre and melodrama as a mode of a view of cinema' Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Spectatorship in cinema and reception analysis Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Written exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Make-up Exams Written exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 12 12
Final Exam 1 18 18
Total Workload (Hour) 114
Total Workload / 25 (h) 4,56
ECTS 5 ECTS

Update Time: 08.05.2023 02:01