TDE1839 Old Turkish Literature Text Commentary I

5 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code TDE1839
Name Old Turkish Literature Text Commentary I
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Doktora Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal

The aim of this course is to familiarize the student with the commentary texts by reading and examining the divan and masnavi commentaries of old and new authors.

Course Content

In this course Tahirül-Mevlevi-Mesnevi Commentary, Abdulbaki Gölpınarlı-Masnevi Commentary, Ahmed Avni Konukun's Commentary on Mesnevi-i Şerif, Sudi-i Bosnevi-Hafız Divanı Commentary, Ali Nihad Tarlan - Fuzuli Divanı Commentary are covered.

Course Precondition

None

Resources

Tahirül-Mevlevi-Mesnevi Şerhi,Selam Yayınları, İst. 1963; Abdulbaki Gölpınarlı- Mesnevi Şerhi, MEB Yayınları; İsmail-i Ankaravi, Şerh-i Mesnevi; Nihat Öztoprak vd., Üniversiteler İçin Metin Şerhi C. I-II.

Notes

Bursalı İsmail Hakkı; Sudi-i Bosnevi-Hafız Divanı Şerhi; Ali Nihad Tarlan-Fuzuli Divanı Şerhi.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Recognize the commentary works in old Turkish culture and literature.
LO02 Recognizes the commentaries of Mesnevi-i Manevi, Bostan and Gülistan, Divan-ı Hafız, which were taught in madrasahs in the past.
LO03 Comprehends the 18 couplets of Mevlana's Masnavi.
LO04 Recognize the commentators with their knowledge by comparing the commentaries of Mevlana's Mesnevi.
LO05 Persian knowledge develops.
LO06 Literature knowledge about the works develops.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge. 4
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the importance of the basic concepts of Turcology. 2
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analyzes language and literature materials with comparative methods.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Study on literary texts with independent or group. 4
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Reaches reference sources related to the field. 4
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. 2
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Evaluates old and new texts. 4
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains intellectual accumulation related to the field. 4
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Supports the development of Turkology.
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures.
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains a philological and linguistic view.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis.
PLO14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluates the problems related to Turcology.
PLO15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains communication skills on issues related to Turkology. 4
PLO16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analyzes the relationship between language, culture and literature.
PLO17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge.
PLO18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makes scientific analyzes related to the field. 4


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Tahirü’l-Mevlevî – Mesnevî Şerhî-I Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Tahirü’l-Mevlevî – Mesnevî Şerhî-II Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Abdulbaki Gölpınarlı - Mesnevi Şerhi-I Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
4 Abdulbaki Gölpınarlı - Mesnevi Şerhi-II Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
5 Fuzûlî – Gül Kasidesi, Kortantamer Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Zâtî – “Kime yansam sûz-ı dilden yüreği biryân olur” Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Ahmed Avni Konuk's Mesnevî-i Şerif Şerhi-I Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması
8 Mid-Term Exam Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ahmed Avni Konuk's Mesnevî-i Şerif Şerhi-II Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
10 Ahmed Avni Konuk's Mesnevî-i Şerif Şerhi-III Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Ahmed Avni Konuk's Mesnevî-i Şerif Şerhi-IV Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Tartışma
12 Ahmed Avni Konuk's Mesnevî-i Şerif Şerhi-V Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Sûdî-i Bosnevî - Hâfız Dîvânı Şerhi-I Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Sûdî-i Bosnevî - Hâfız Dîvânı Şerhi-II Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
15 Ali Nihad Tarlan - Fuzûlî Divânı Şerhi Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Term Exams Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 12 12
Final Exam 1 18 18
Total Workload (Hour) 114
Total Workload / 25 (h) 4,56
ECTS 5 ECTS