Information
Code | CMT0031 |
Name | Applied Rheology |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator |
Course Goal
Learn about the flow and deformations of materials under force. The viscoelastic properties of materials and their variation with factors such as temperature will be learned.
Course Content
Rheology-related concepts, rotational and oscillation tests, test methods, equipment to be used in the tests will be explained.
Course Precondition
None
Resources
Uygulamalı Reoloji - Joe Flow ile Reoloji yolunda
Notes
Lecturer Notes
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | It will be informed about the flow and deformation of materials under force. |
LO02 | Oscillation tests will be learned with different applications. |
LO03 | Rheometer and its equipments will be introduced and tool selection for different materials will be learned. |
LO04 | Rotation tests will be learned with different applications. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Is dominated with basic concepts, theories and principles in mechanical engineering | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Is equipped with the basic knowledge of math, science and engineering | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses computers effectively, has the ability of computer-aided drafting, design, analysis, and presentation | 4 |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Plans and does experiments in advanced level, interpretes and analizes the results and the data | 5 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Is equipped with a variety of skills and advanced engineering techniques | 3 |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | To design a system, component or process in order to meet the needs of various engineering problems within the limitations of technical, economic, environmental, manufacturability, sustainability | 4 |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Independently reviews and learns the applications in an enterprise, makes a critical assessment of the problems faced with, has the ability of selecting the proper technique to formulate problems and propose solutions | |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Identifies a product or its production process, design, development, and prioritise its use | 4 |
PLO09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Becomes aware of the necessity of lifelong learning and continuously self-renew | 4 |
PLO10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Is capable of effective oral and written English for technical or non-technical use | 3 |
PLO11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Has teamwork skills, good communication skills and works efficiently as a member of versatile and an interdisciplinary team | |
PLO12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Is aware of the technical and ethical responsibilities, inquisitive and innovative |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Reolojinin Dili | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Viskozite ve Akış Özellikleri | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Rotasyonel Test Yöntemleri | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Dört Akış Davranışı | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Viskoelastik Özellikler | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Power Law Modeli | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Üç Aralıklı Tiksotropi | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Genlik Tarama Testi | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Frekans Tarama Testi | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Geleneksel Olmayan Ölçümler | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Reometrenin Temelleri | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Önemli Reometre Özellikleri Motor kontrolü | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Önemli Reometre Özellikleri Sıcaklık kontrolü | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Önemli Reometre Özellikleri Boşluk Doğruluğu | The subject will be prepared from the textbook. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |