TUR715

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code TUR715
Name
Term 2023-2024 Academic Year
Term Fall
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator
Course Instructor
1


Course Goal / Objective

Understanding the qualities of reading skills, awareness of the problems of reading education gaining, analyzing reading approaches, reading in the context of Turkish course curricula in terms of acquisitions, activities, methods-techniques, measurement-evaluation approaches. comprehension, to gain the ability to use metacognitive strategies in reading education,nderstanding the qualities of reading skills, awareness of the problems of reading education gaining, analyzing reading approaches, reading in the context of Turkish course curricula in terms of acquisitions, activities, methods-techniques, measurement-evaluation approaches. comprehension, to gain the ability to use metacognitive strategies in reading education.

Course Content

Qualities of reading skill, its relationship with other language skills, problems of reading education, reading approaches, the history of reading education in the context of the 1981 Turkish curriculum and previous programs, in terms of reading skills of Turkish course teaching programs based on constructivist theory. assessment, learning outcomes, activities, method-techniques and assessment and evaluation elements, metacognitive strategies in reading education,Understanding the qualities of writing skills, discussing the problems of writing education, comprehending the principles of writing education and writing approaches, explaining the differences between writing approaches, comprehending the history of writing education, evaluating Turkish lesson programs based on constructivist theory in terms of writing skills, raising awareness of writing anxiety and the reasons for writing, writing To comprehend assessment approaches used in education.

Course Precondition

None

Resources

Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2011). Uygulamalı okuma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayıncılık. Heilman, A., Blair, T. ve Rupley, W. (1986). Principles and Practices of Teaching Reading. (6. Baskı). USA: Charles E. Merrill Publishing. İşeri, K. (1998). Okuma ediniminin eğitimsel işlevi. Tömer Dil Dergisi, 70, 5-18. Göktürk, A. (1988). Okuma uğraşı. İstanbul: İnkılap Kitapevi. Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever, S. (1995). Türkçe Öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi. MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. Razon, N. (1982). Okuma güçlükleri. Eğitim ve Bilim, 39, 11-18. Çiftçi, M. (2006). Türkçe öğretiminin sorunları. G. ve E. Boz (Ed.), Türkçenin çağdaş sorunları içinde (s. 71-117). İstanbul : Divan Yayınevi. Göçer, A. (2014). Yazma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2011). Anlatma teknikleri II, uygulamalı yazma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayınları. Karakoç Öztürk, B. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 59-72. Kırkkılıç, A.ve Akyol, H. (2007). İlköğretimde Türkçe öğretimi. Ankara: Akademi Yayıncılık. MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (6,7,8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar

Notes

Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2011). Uygulamalı okuma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayıncılık. Heilman, A., Blair, T. ve Rupley, W. (1986). Principles and Practices of Teaching Reading. (6. Baskı). USA: Charles E. Merrill Publishing. İşeri, K. (1998). Okuma ediniminin eğitimsel işlevi. Tömer Dil Dergisi, 70, 5-18. Göktürk, A. (1988). Okuma uğraşı. İstanbul: İnkılap Kitapevi. Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever, S. (1995). Türkçe Öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi. MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. Razon, N. (1982). Okuma güçlükleri. Eğitim ve Bilim, 39, 11-18. Çiftçi, M. (2006). Türkçe öğretiminin sorunları. G. ve E. Boz (Ed.), Türkçenin çağdaş sorunları içinde (s. 71-117). İstanbul : Divan Yayınevi. Göçer, A. (2014). Yazma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2011). Anlatma teknikleri II, uygulamalı yazma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayınları. Karakoç Öztürk, B. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 59-72. Kırkkılıç, A.ve Akyol, H. (2007). İlköğretimde Türkçe öğretimi. Ankara: Akademi Yayıncılık. MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (6,7,8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Reads, writes, explains the qualities of reading skill in the context of the text.
LO02 Discusses the problems of reading education.
LO03 Comprehends the history of reading education in the context of 1981 Turkish curriculum and previous programs.
LO04 Evaluates the 2006 Turkish course curriculum in terms of reading skills.
LO05 Evaluates 2015 and 2017 Turkish course curriculum in terms of reading skills.
LO06 Evaluates the 2019 Turkish course curriculum in terms of reading skills.
LO07 Uses metacognitive strategies in reading education.
LO08 Comprehends the place of writing skill among other language skills and its unique qualities.
LO09 Explain the principles of writing education.
LO10 Explain the basic features of writing approaches.
LO11 Comprehends the history of writing education in the context of 1981 Turkish program and previous programs.
LO12 Evaluates the 2006 Turkish Course Curriculum in terms of writing skills.
LO13 Evaluates the 2019 Turkish Course Curriculum in terms of writing skills.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can develop and deepen their knowledge in the field of Turkish Education at the level of expertise. 4
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can develop and deepen their knowledge in the field of Turkish Language and literature at the level of expertise.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understand the interaction between disciplines such as linguistics, usage sciences and philosophy that the field is related to.
PLO04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Can use the theoretical and applied knowledge at the level of expertise gained in the field of Turkish Education and Turkish Language. 5
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Interpret and create new knowledge by integrating the knowledge acquired in the field of Turkish Education and Turkish Language with the knowledge from different disciplines.
PLO06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Will be able to solve the problems encountered in Turkish Education by using research methods. 4
PLO07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Can independently carry out a study that requires expertise related to Turkish Education. 3
PLO08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Can develop new strategic approaches for the solution of complex problems encountered and unforeseen in practices related to Turkish Education and can produce solutions by taking responsibility.
PLO09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Can lead in environments that require the solution of problems related to Turkish Education. 3
PLO10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Can evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish Education with a critical approach and guide their learning. 5
PLO11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Can convey the current developments in the field of Turkish Education and their own studies with quantitative and qualitative data to the groups in the field and outside the field in a written, verbal and visual form in a systematic way.
PLO12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Can critically examine and develop social relations and these relating norms and take action to change when necessary.
PLO13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Can communicate verbally and in writing using a foreign language at least at B2 level.
PLO14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Can use information and communication technologies at an advanced level, together with computer software at the level required by Turkish Education.
PLO15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Can supervise and teach social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collection, interpretation, implementation and announcement of data related to Turkish Education.
PLO16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik To be able to develop strategy, policy and implementation plans on issues related to Turkish Education and to evaluate the results obtained within the framework of quality processes. 3
PLO17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik To be able to develop strategy, policy and implementation plans on issues related to Turkish Education and to evaluates the results obtained within the framework of quality processes. 3


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Qualifications of reading skills and explanation in the context of reader, author and text Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Problems in reading education Musa Cifci, Book chapter on the problems of reading education Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3 History of reading education in the context of the 1981 program and before Cahit Kavcar, Ferhan Oğuzkan ve Sedat Sever, Turkish Teaching Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Basic skills, aims and gains intended for reading skills in 2006 Turkish Curriculum Reading skills in 2006 Turkish curriculum Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Reading skill in 2015 and 2017 Turkish course curriculum Reading skills in 2006 Turkish curriculum Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
6 Reading skill in the 2019 Turkish course curriculum Reading skills in 2015 Turkish curriculum Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Metacognitive strategies in reading education Reading skills in 2017 Turkish curriculum Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Mid-Term Exam Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 The place and characteristics of writing skills among language skills Introducing resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Problems of writing education Reading resources for the problems of writing education Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Principles and product approach of writing education in the context of the problems of writing education Reading resources for the problems of writing education Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
12 Comparison of the process approach with its features and product approach Reading resources for product and process approaches Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 The history of writing education in the context of Turkish curriculum Researching the history of writing education in the context of Turkish teaching programs Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Examining the 2006 Turkish curriculum in terms of writing skills Examination of 2006 Turkish Language Curriculum Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Evaluation of the 2019 Turkish course curriculum in terms of writing skills Examination of 2019 Turkish Language Curriculum Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS

Update Time: 11.05.2023 10:57