PDRZ404 Individual Counseling Practice 2

3 ECTS - 1-2 Duration (T+A)- 8. Semester- 2 National Credit

Information

Code PDRZ404
Name Individual Counseling Practice 2
Semester 8. Semester
Duration (T+A) 1-2 (T-A) (17 Week)
ECTS 3 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Uygulamalı Ders
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. TURAN AKBAŞ


Course Goal

PDRZ305 Principles and Techniques of Individual Counseling, PDRZ304 Counseling Skills and PDRZ306 Group Counseling Principles and Techniques to gain experience by transferring knowledge and skills to the client-counselor relationship, In addition, students use emotional, behavioral and intellectual techniques and methods based on various theories in the process of individual counseling. It is aimed that they gain experience by managing the individual counseling process of at least four sessions.

Course Content

In this course, students are expected to find a counselor who has a psychological counseling process, consult with them and develop their counseling skills by taking supervision in this process. Each consultation session is written, the sessions are monitored during the course - read from transcript forms and feedback is given to the sessions. The main subject of the course: General repetition of the Individual Counseling Principles and Techniques course, basic counseling practices, reviewing sample counseling sessions, a counselor candidate getting burervision for each session in a 4-session process.

Course Precondition

None.

Resources

Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara.

Notes

Akkoyun, F. (2001). Geştalt terapi: Büyüme ve gelişme gücünün harekete geçişi. Nobel Yayın Dağıtımı. Carnevale, J. D. (2001) Danışmanlık incileri: Uygulamacı için düşünceler (D. Albayrak- Kaymak, Çev.). Anahtar Kitaplar. Cihangir-Çankaya, Z. (2011). Kişilerarası iletişimde dinleme becerisi. Nobel Yayıncılık. Çivitçi A., Türküm, S. A., Duy, B., & Hamamcı, Z. (2009). Okullarda akılcı- duygusal davranış terapisine dayalı uygulamalar: Kavramlar, teknikler ve örnek etkinlikler. PegemA Yayıncılık. Cormier, S., Hackney, H. (2008). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri: Psikolojik yardım süreci el kitabı (T. Ergene, S. Aydemir Sevim, Çev.). Mentis Yayıncılık. Daş, C. (2006). Bütünleşmek ve büyümek: Gestalt Terapi yaklaşımı. HYB Yayıncılık. Dökmen, Ü. (2000). Varolmak, gelişmek ve uzlaşmak (3. bs.). Sistem Yayıncılık. Dökmen, Ü. (2001). Sanatta ve günlük yaşamda iletişim çatışmaları ve empati (16. bs.). Sistem Yayıncılık. Gladding, S. T. (2013). Psikolojik Danışma: Kapsamlı bir meslek. (N. Voltan-Acar, Çev. Ed.). Nobel Yayıncılık. Hillman, M. (2005). Terapistim beni çıldırtıyor (G. Seral, Çev.). Kuraldışı Yayıncılık. Köroğlu, E. (2005). Düşünsel duygulanımcı davranış terapisi ilkeleri. Hekimler Yayın Birliği Yayınları. Kuzucu, Y. (2011). Duyguları fark etme ve ifade etme psiko-eğitim programı (2. Bs.). Nobel Yayıncılık. Leahy, R. L. (2004). Bilişsel terapi ve uygulamaları (T. Özakkaş, Çev.). Litera Yayınevi. Luhn, R. R. (1999). Kızgınlıkla başa çıkma (Y. Orçan, Çev.). Alfa Basım Dağıtım Ltd.Şti. Meier, S. T., & Davis, S. R. (2007). Psikolojik danışma: Temel öğeler (Ed. S. Doğan vd.). Pegem A Yayıncılık. Navaro, L. (2000). Gerçekten beni duyuyor musun? (4. bs.). Sistem Yayıncılık. Navaro, L. (2002). İki boy ufak pabuç: Depresyonda kadın-erkek farklılıkları. Remzi Kitabevi. Nelson-Jones, R. (2013). Temel psikolojik danışma becerileri (G. Sart, Çev.). Nobel Yayıncılık. Özakkaş, T. (2004). Bilişsel terapi ve duygusal bozukluklar. Litera Yayınevi. Özer, K. (2000) Ben değeri tiryakiliği (2. bs.). Sistem Yayıncılık. Rossman, M. L. (2004). İmgelemenin iyileştirici gücü, Ege Meta Yayınevi. Savaşır, Y., & Boyacıoğulları, G. (1996) Bilişsel –davranışçı terapiler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Sklare, G.B. (2013) Okul danışmanları için çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma (D. M. Siyez, Çev., 4. bs.). Pegem Akademi Turna, R. (2009). Ben bana güveniyorum (3. bs.). Nobel Yayıncılık. Türkçapar, M. H. (2007) Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama. HYB Yayıncılık. Yalom, I. (1999). Varoluşçu psikoterapi (Z. İyidoğan Babayiğit, Çev.). Kabalcı Yayınevi. Yalom, I. (2000). Annem ve hayatın anlamı psikoterapi öyküleri (Z. İyidoğan Babayiğit, Çev.). Kabalcı Yayınevi. İstanbul. Yalom, I. (2002). Bağışlanan terapi yeni kuşak terapistlere ve hastalarına açık mektup (Z. İyidoğan Babayiğit, Çev.). Kabalcı Yayınevi.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Uses the skills to initiate the counseling session, facilitate the conversation, and end the session appropriately.
LO02 It regulates therapeutic conditions that will facilitate the client's self-disclosure and participation in the process.
LO03 Determines what the client's real need / problem is
LO04 Formulate appropriate hypotheses regarding the client's problem / s.
LO05 Tests these hypotheses developed in the counseling process
LO06 As a psychological counselor, he / she knows his / her professional limits in psychological help.
LO07 Distinguish the behavioral problems of the client.
LO08 Can choose appropriate intervention strategies for the client's problem / s.
LO09 Plans appropriate interventions for the client's problems.
LO10 Implements and evaluates interventions
LO11 Knows the way different theoretical approaches deal with the problem
LO12 Applies certain techniques used by different theoretical approaches.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains basic concepts and principals of Psychological Counseling and Guidance 4
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains the developmental characteristics of the individual and the factors that affect this development 3
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains theories of personality, psychological counseling and learning 3
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains career development and career choice process
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains scientific research methods and techniques.
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains classroom and behavior management approaches.
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Examines and evaluates problems in educational environment and in everyday life from the point of philosophy, sociology and psychology. 2
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains how to begin and maintain psychological counseling and guidance process. 5
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains psychological counseling and guidance practices appropriate for clients with different development and characteristics. 4
PLO10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Acknowledges individuals with normal and abnormal characteristics. 3
PLO11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Does guidance practices appropriate for different educational levels. 3
PLO12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Formulates and evaluates psychological counseling and guidance programs. 1
PLO13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uses helping skills effectively in psychological counseling. 5
PLO14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Takes the responsibility of his/her decisions about her/his life and career. 3
PLO15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Develops insight and is open to learning and development. 4
PLO16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Shows empathy and care towards people. 4
PLO17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uses effective communication skills in interpersonal relationships. 5
PLO18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik In addition to professional development, develops himself/herself by identifying his/her needs in several areas such as science, culture, art and social in accordance with her/his ability and interest.
PLO19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Acts colloboratively and cooperatively with her/his colleagues in work place. 3
PLO20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Acts appropriately with professional ethical standarts. 4


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-1 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
2 Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-2 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
3 Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-3 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
4 Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-4 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
5 Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-5 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
6 Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-6 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
7 Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-7 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
8 Mid-Term Exam Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
9 Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-8 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
10 Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-9 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
11 Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-10 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
12 Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-11 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
13 Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-12 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
14 Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-13 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
15 Working on counseling sessions with clients. Counselor candidates determine clients and hold a total of four (4) sessions with their clients-14 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
16 Term Exams Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
17 Term Exams Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 2 28
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 6 6
Final Exam 1 10 10
Total Workload (Hour) 86
Total Workload / 25 (h) 3,44
ECTS 3 ECTS