OÖ752 Teacher Qualifications and Professional Development

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code OÖ752
Name Teacher Qualifications and Professional Development
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal

The main purpose of this course is to comprehend what general teaching competencies and special field competencies are and the processes to be followed in relation to professional development.

Course Content

General competencies of the teaching profession, special field competencies of pre-school teaching, professional development, professional ethics, teaching profession knowledge and skills.

Course Precondition

The course has no prerequisites.

Resources

MEB (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: Vize Yayıncılık MEB (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü.

Notes

Akpınar, B., Turan, M. ve Tekataş,H. (2004). Öğretmen adaylarının gözüyle sınıf öğretmenlerinin yeterlilikleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya. Aktağ, I. ve Walter, J. (2005). Öğretmen adaylarının mesleki yeterlilik duygusu. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3 (4), 127-131. Arslan, S. ve İlkay, N. (2015). Okul öncesi eğitim programına yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 22-32. Dewey, J. (1939). Türkiye Maarifi Hakkında Rapor. Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin yeterlilik algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 70-97. Kök, M., Çiftçi, M. ve Ayık, A. (2011). Öğretmenlik mesleği özel alan yeterliklerine ilişkin bir inceleme (Okul öncesi öğretmenliği örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (1), 169-183. Seferoğlu, S.S. (2004). Öğretmen yeterlilikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45. Yavuz Konokman, G. ve Yanpar Yelken, T. (2013). Öğretmen adaylarının öğrenme öğretme süreci alanındaki yeterliklerine ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (1), 175-188. Yılmaz, A., Koç, K., Gönen, M. ve Üstün, E. (2010). Okul öncesi öğretmenliği mezunlarının alandaki bilgi, beceri ve yeterlilik düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II, 16-18 Mayıs. Hacettepe Üniversitesi, Beytepe, Ankara.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Explains the general competencies of the teaching profession and the sub-competencies of general competencies.
LO02 Comprehends the importance of general competencies of the teaching profession.
LO03 Indicates what are the special field competencies of the field in which he works.
LO04 Explain the scope and importance of special field competencies.
LO05 Comprehends the relationship between general field competencies and special field competencies of the teaching profession.
LO06 Understands the importance and necessity of professional development.
LO07 Researches institutions, programs and practices that can be used for professional development.
LO08 Explain the concept of professional ethics and its reflections on professional life.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Describes and defines different scientific research methods and analyses used in social sciences.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Thoroughly explains the educational and developmental issues related to early childhood education. 4
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Defines, describes and explains teaching strategies, methods and techniques. 4
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains the interactions among different disciplines related to her/his field of study. 5
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Relates knowledge in the field of early childhood education to the knowledge in other fields. 4
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains the theoretical and applied knowledge in the field of study at expert level.
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Critically reviews and reflects on the national and international approaches to early childhood education. 3
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Plans and executes a scientific research study.
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Applies different teaching strategies, methods and techniques. 5
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Independently executes a study that requires expertise in his/her field.
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Works in a team and/or acts as a leader to solve problems in her/his field. 4
PLO12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Questions and inquires into the social and scientific topics in a critical manner and is open to new perspectives. 4
PLO13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Executes studies in her/his field of study in accordance with the life long learning perspective. 5
PLO14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Becomes sensitive to and follows the social and technological developments. 5
PLO15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Presents a research study that s/he conducted in the field of early childhood education to a group of experts or non-experts orally, visually or in writing, 4
PLO16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Utilizes the information and communication technologies effectively. 3
PLO17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Proficiently uses one of the languages in the European Language Portfolio at the level that enables her/him understand the knowledge base related to her/his field of study, communicate orally and verbally.
PLO18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Acts in accordance with the social, scientific, cultural and ethical standards when conducting a scientific research or concluding projects. 4


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Explaining the content of the course and the processes to be followed No preparation required Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Concepts related to teacher qualifications and professional development Reading related resources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
3 The process of developing general competences of the teaching profession Researching and reading relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
4 Usage areas of general competencies of the teaching profession Researching and reading relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
5 General competencies of the teaching profession (Professional Knowledge) Reading related resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
6 Teaching profession general competencies (Vocational Skills) Researching and reading relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
7 General competencies of the teaching profession (Attitudes and Values) Reading related resources Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Bireysel Çalışma
8 Midterm exam Preparing for the exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Pre-School Teaching Special Field Competencies Reading related resources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
10 Teacher training programs Researching and reading relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
11 John Dewey Education Report and Village Institutes Reading related resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
12 Basic Psychological Principles of Learning Researching and reading relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Professional development Researching and reading relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Professional Ethics Researching and reading relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
15 Reviewing and Presenting Current Researches Researching and reading related resources Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
16 Preparing a research proposal Researching and reading relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
17 Final exam Preparing for the exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS