Information
Code | ILEM742 |
Name | Area Research |
Term | 2023-2024 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator |
Course Goal / Objective
Within the scope of the course, it is aimed that the students practice on qualitative data collection techniques and understand the solutions to the problems encountered during this application.
Course Content
In this course, the basic features of a field research to be conducted with a qualitative research perspective in social sciences will be explained. In this context, different research models including field research, data collection techniques on the right and how to analyze the collected data will be explained in the course.
Course Precondition
There are no prerequisites.
Resources
Michael Quenn Patton, Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri, Pegem Akademi. Emerson, Fretz, Shaw, Bütün Yönleriyle Alan Çalışması: Etnografik alan notları yazımı, Birleşik Kitabevi. Belkıs Künbetoğlu, Sosyoloji ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, Bağlam Yayıncılık
Notes
Bourdieu, Pierre ve Wacquant, Loic . Düşünümsel bir antropoloji için cevaplar. İletişim Yayınları. / Gulbenikian Komisyonu. Sosyal bilimleri açın. Metis Yayınları.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Recognizes the historical and philosophical background of qualitative research in social sciences. |
LO02 | Distinguishes different research designs and data collection techniques in qualitative research. |
LO03 | Determines the appropriate field and sample for the research design. |
LO04 | Applies observation and interview techniques in the field in accordance with the research purpose. |
LO05 | Analyzes qualitative data with methods suitable for research purposes. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have the conceptual and theoretical competence to explain the phenomena in Communication Studies disciplines. | 4 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have sufficient knowledge about the basic conceptual approaches used in the field of social sciences. | 5 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | He/she has knowledge of basic methodological approaches, methods, research techniques and their application and evaluation in communication and media studies. | 3 |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Identify local, national and international problems in the field of Communication Studies. | 3 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Selects data collection and analysis techniques within the appropriate methodologies and applies empirical studies in order to solve these problems, | 3 |
PLO06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | She /he reports a social research she designed in the field of communication studies and turns it into original works in accordance with academic rules. | |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability to analyze and synthesize the phenomena in the field of social sciences in an interdisciplinary context. | 5 |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Leads and works effectively individually and/or in a team by taking responsibility. . | |
PLO09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | She/he carryes her/his education to the next level of education. | 5 |
PLO10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | He/she transfers his/her knowledge of the field in an effective and systematic way, both verbally and in writing. | 4 |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Recognizes and applies social, scientific and professional ethical values. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Develops critical thinking skills. | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction | Reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Historical and philosophical origins of qualitative methodology | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Qualitative reseatch models I | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Qualitative reseatch models II | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Qualitative reseatch models III | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Qualitative data collection techniques I | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Qualitative data collection techniques II | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Qualitative Data Analysis Methods I | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Qualitative Data Analysis Methods II | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Qualitative Data Analysis Methods III | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Student Presentations I | Reading, Researching | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Soru-Cevap |
13 | Student Presentations II | Reading, Researching | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Soru-Cevap |
14 | Student Presentations III | Reading, Researching | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Soru-Cevap |
15 | Student Presentations IV | Reading, Researching | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Soru-Cevap |
16 | Term Exams | Reading, Researching | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Term Exams | Reading, Researching | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |