İTS708 Sources of Islamic History II

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code İTS708
Name Sources of Islamic History II
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal

To know the sources and researches of Islamic History and to have the ability to use them in scientific studies

Course Content

Periodization of the sources of Islamic history and separation according to their types, sources of Islamic history (general, local-city, vefeyât-tabakât-terâcim, ensâb, fütûhât), sources of medieval Islamic history

Course Precondition

To have taken compulsory and optional courses.

Resources

1. Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı 2. "Tarih" items of DİA and İA 3. A. Zeki Velidî Togan, Tarihte Usûl, İstanbul 1985 4. M. Şemseddin Günaltay, İslâm Tarihinin Kaynakları, İstanbul 1991 5. Mehmet Emin Yolalıcı, Türk Tarihinin Kaynakları, Samsun 2006; a.mlf., "Türk Tarihinin Kaynaklarına Genel Bir Bakış", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi/ The Journal Of International Social Research, 1/3, (2008), s. 471-484

Notes

1. DİA related items 2. Donald P. Little, An Introduction to Mamluk Historiography, Wiesbaden 1970 3. R. Stephen Humphreys, İslam Tarih Metodolojisi (trans. Murtaza Bedir-Fuat Aydın), İstanbul 2004


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 The student classifies the sources of Islamic history according to periods and types.
LO02 Knows and reads general Islamic histories
LO03 Recognizes various types of Islamic historical sources Local, vefeyât, futuhat etc.
LO04 Knows the sources of medieval Islamic history
LO05 Students can compare sources.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Recognizes and uses classical sources related to sub-disciplines of Islamic History and Arts Department. 5
PLO02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Achieves the ability to follow contemporary domestic and foreign publications related to the field. 5
PLO03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Can approach the problems related to the field with a critical mindset and perspective. 4
PLO04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains the ability of re-interpreting and reproducing the knowledge which is learnt during the MA program, 4
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gains the ability of forming the topic in academic studies and of composing it in a logical framework, 5
PLO06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gains the ability of benefiting from technological facilities (press, visual, audio, etc ) for accessing and using the academic studies during the MA program, 3
PLO07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains the ability of keeping scientific, cultural and moral values in these academic studies and of internalizing them, 3
PLO08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Be open to interdisciplinary approaches by making use of theological sciences and other branches of science. 2
PLO09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Gains the ability to carry out a work that requires expertise in the field of Islamic history and arts independently and as a team member. 5
PLO10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Understands that Islamic culture and civilization is a whole with science, history, art, music and literature. 3
PLO11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği The sub-disciplines of the Department of Islamic History Arts have common knowledge and competencies in the fields of Islamic History, Turkish-Islamic Literature, Turkish-Islamic Arts and Turkish Religious Music. 2
PLO12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uses the skills of working with an individual team in national and international projects related to her field. 2
PLO13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Learns the basic knowledge and approaches related to the sub-disciplines of the Department of Islamic History and Arts. 3
PLO14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik continues its scientific activities in accordance with ethical rules.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 A general evaluation of Islamic historical sources "Tarih Notları", Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi (DGBİT), I, 51-66; R. Stephen Humphreys, İslam Tarih Metodolojisi, s. 47-136 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 The issue of periodization and types in terms of sources Eyüp Baş, İslâm Tarihi El Kitabı, s. 22-40 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Sources of general Islamic history I (Halifa b. Hayyat) DİA, "Halîfe b. Hayyât" item Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Sources of general Islamic history II (Dînawarî) Hayyat) DİA, "Dîneverî" item Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Sources of general Islamic history III (Yaqubî) Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, s. 51-52 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Sources of general Islamic history IV (Tabarî) DİA, "Taberî" item Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Sources of general Islamic history V (Tabarî) DİA, "Taberî" item Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 mid-term exam mid-term exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sources of general Islamic history VI (Ibn al-Athir) DİA, "İbnü'l-Esîr, İzzeddin" item Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Local and city histories, Fütûhât (conquest) books "Tarih" items of DİA ve İA; "Hatîb el-Bağdâdî", "İbn Asâkir" etc. items of DİA Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 Biographical sources of Islamic history (Vefeyât-Terâcim-Tabakât) "İbn Hallikân", "Safedî" etc. items of DİA maddeler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 Resources related to the history of civilization (Ibnu'n-Nedim etc.) Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, s. 82-93; DİA, "İbnü´n-Nedîm" item Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
13 Medieval Islamic history sources I (Sources giving information about Seljuks, Hârizmshahs, Ghaznavids, Ayyubids founded in the Abbasid period) Mehmet Emin Yolalıcı, "Türk Tarihinin Kaynaklarına Genel Bir Bakış", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, s. 474-476; Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, s. 111 vd. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Medieval Islamic history sources II (Mamluks) İsmail Yiğit, İslâm Tarihi (Memlûkler), VII, 326-359; Donald P. Little, An Introduction to Mamluk Historiography Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Introduction to Ottoman historical sources Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, s. 281-339.; Mehmet Emin Yolalıcı, "Türk Tarihinin Kaynaklarına Genel Bir Bakış", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, s. 476-483 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 final exam final exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 final exam final exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS