SÖ790 Research Methods In Social Science II

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code SÖ790
Name Research Methods In Social Science II
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. FİLİZ YURTAL


Course Goal

The aim of the course is to develop students' ability to direct scientific process of acquiring scientific knowledge, plan research with scientific value in any subject and obtain sufficient data and analytical evaluation.

Course Content

Problem selection in research related to the research subject, hypothesis building, data collection methods, data analysis and statistical techniques, testing hypotheses, organizing and discussing the findings, writing the research report

Course Precondition

To have taken the course of Research Methods in Social Sciences II

Resources

Yıldırım, A. and Şimşek, H. (2008). Qualitative research methods in the social sciences. Ankara: Seçkin Publishing.

Notes

Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Kitabevi. Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Cebeci, S. (2002). Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri. İstanbul: Alfa Basın Yayım Dağıtım. Creswell, J. W. Research Design. (2013). (Çeviri Ed. Demir, S. B.). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel Karma Yöntem Yaklaşımları. 4. Baskıdan Çeviri. Ankara: Eğiten Kitap. Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Erkuş, A. (2005). Bilimsel Araştırma Sarmalı. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Erkuş, A. (2009). Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel yayın Dağıtım. Tekin-İftar, E. (2012). Eğitim ve Davranış Bilimlerinde Tek-Denekli Araştırmalar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Makes the research problem and prepares the research proposal.
LO02 Have knowledge of the research process and at the same time determine a research topic on its own
LO03 Determine the methodological steps related to the research subject
LO04 Develop a survey and survey tool
LO05 To be able to collect data related to his / her research and to present these data in a report.
LO06 Have critical reading skills in scientific publications.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses elementary scientific research and analysis methods suitable for the area of expertise. 1
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Discusses primary school first and fourth grade programs and the elementary principles on which they are based. 2
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Discusses the development and learning theories within the scope of primary school first and fourth grade.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains the basis of instructional strategies, methods and techniques.
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains the interaction among the disciplines related to the field.
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Describes the teaching principles of the subject areas (Social Studies, Turkish, Science, Mathematics, etc.) of primary education at the 1st - 4th grades at a professional level.
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Utilizes the combined information about class teaching and different areas.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Evaluates the theoretical and applied information (article, thesis, etc.) in the field with a critical eye.
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Has a critical approach to the national and internatinal applications concerning the primary education.
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Plans and executes a scientific research. 4
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses, develops and deepens teaching strategies, methods and techniques with an interdisciplinary understanding.
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Will be willing to independently carry out work that requires expertise in the field. 3
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Has the quality of leadership in situations related to problem solving in their field or organises teamwork.
PLO14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Questions the scientific and social issues in a critical way, and welcomes new perspectives.
PLO15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Conducts the studies in the field within the framework of lifelong learning.
PLO16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Follows social and technological developments.
PLO17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Conducts a scientific study in the field of primary education, and supporting with both qualitative and quantitative data submits the study to the experts and non-experts using written, oral and visual presentation techniques. 5
PLO18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Utilises information and communication technologies effectively.
PLO19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Speaks one of the languages in the European language portfolio fluent enough to understand knowledge related to the field and maintain oral and written communication.
PLO20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Respects the social, scientific, cultural and ethical values while conducting a research and a project related to the field or interpreting a study.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 The aim of the course, contents, resources and presentation No preparation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Processes of the research: Defining the problem, hypotheses, variables and project design. Reading and homework Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Research types, application methods, techniques, methods. Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Data types, primary and secondary resources. Data collection tools; survey, interview, observation. Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Validity and reliability in survey, measurement and scales. Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Research universe, sampling theories and techniques Reading and summarizing Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Questionnaire creation and formatting. Homework Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam exam preparating Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Data collection process in research Homework Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 Data evaluation process in research. Homework Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Findings and interpretation, application work Homework Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 Conclusion and Suggestions, Annexes and References Homework Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 Scientific publication and thesis review (examples) Homework Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Reporting Homework Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Evaluation Homework Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Preparation for the exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Preparation for the exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS