İTS744 Philosophy of History

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code İTS744
Name Philosophy of History
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal

To get information about the theoretical bases of science of history. Learning the process of transforming historical events into scientific data. To learn about different historical understandings.

Course Content

History, science and history, causality, objectivity, role of individuals in history, historcism, historical method, internal criticism-external criticism, example historians.

Course Precondition

To have taken compulsory and optional courses.

Resources

Bloch, March, Tarihin Savunusu Ya Da Tarihçilik Mesleği, Gece Yayınları, Ankara 1985. Bon, Gustave Le, Kitleler Psikolojisi, Çvr. Selahattin Demirkan, Yağmur Yayınları, İstanbul 1976. Bon, Gustave Le, Ulusların Yücelişinin Yasaları, Çvr. Mehmet Demirezer, Ufuk Yayınları, İstanbul 1998. Burke, Peter, Fransız Tarih Devrimi:Annales Okulu, trc. Mehmet Küçük, Ankara 2002. Carr, E. Halett, Tarih Nedir?, İletişim Yayınları, İstanbul 2003. Collingwood, R. G.,Tarih Tasarımı, Çvr. Kurtuluş Dinçer, Ara Yayıncılık, İstanbul 1990. Durant, Ariel Will, Tarih Üzerine, Çvr. Hüseyin Zamantılı, Hülbe, İstanbul 1983. Elton, G.R., The Practice of History, Sydney 1978. Evans, Richard J., Tarihin Savunusu, İmge Kitabevi, Ankara 1999. Fontana J., E. H. Carr, Tarih Yazımında Nesnellik ve Yanlılık, Çvr. Özer Ozankaya, İmge Kitabevi, Ankara 1992. Halkın, Leon E., Tarih Tenkidinin Unsurları, Çvr. Bahaeddin Yediyıldız, Türk tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1989. Hobbsawm, Eric, Tarih Üzerine, Çvr. Osman Akınhay, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara 2009. İbn Haldun, Mukaddime, Çvr. Zakir Kadiri Ugan, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul 1988. İrfan Aycan-Mahfuz Söylemez, İdeolojik Tarih Okumaları, Ankara 2002. Jenkins, Keith, Tarihi Yeniden Düşünmek, Çvr. Bahadır Sina Şener, Dost Kitabevi, Ankara 1997. Josef Horovitz, Tarihçiliğin Doğuşu, Trc. Ramazan Altınay, Ramazan Özmen, Ankara 2002. Kütükoğlu, Mübahat, Tarih Araştırmalarında Usul, İstanbul 1991. M. Zeki Terzi, İlk Siyer-Megazi Yazarları, Samsun 1990. Marvick, Arthur, The Nature of History Mecmillan, London 1992. Medeniyetler Çatışması, Derleyen, Murat Yılmaz, Vadi Yayınları, Ankara 1995. Özlem, Doğan, “Felsefi Hermeneutiğe Geçiş Yolu Olarak Tarihselcilik”, A.Ü.İ. F Dergisi, C. XL, Ankara 1999, ss.127-145. Plehanov, G.V., Tarihte Bireyin Rolü, Çvr. İbrahim Altınsay, Kaynak Yayınları, İstanbul 1982. Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul 1998. Rothacker, Erich, Tarihselcilik Sorunu,Çvr. Doğan Özlem, Gündoğan Yayınları, Ankara 1995. Sabri Hizmetli, İslâm Tarihçiliği Üzerine, Ankara 1991. Tarihin Sonu mu? Derleyen, Mustafa Aydın-Ertan Özensel, Vadi Yayınları, Ankara 2003. Tosh, John, Tarihin Peşinde, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 1997. Walsh, W. H., An Introducion to Philosophy of History, Hutchnson University Library, London 1967. Zeki Velidi Togan, Tarihte Usul, İstanbul 1985.

Notes

Aysevener, Kubilay, Collingwood’un Tarih Felsefesi, İmge Kitabevi, Ankara 2001. Özlem, Doğan, Tarih Felsefesi, Anahtar Kitaplar Yayınevi, İstanbul 1994.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Knows the different approaches to the definition of history.
LO02 Identifies different approaches / theories of historical interpretation
LO03 Knows from the past the ways historical writing.
LO04 Knows the auxiliary sciences to the history.
LO05 Tarihi belirleyen faktörlerin neler olduğunu ayırt eder.
LO06 Exemplifies the sources used in history research.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Recognizes and uses classical sources related to sub-disciplines of Islamic History and Arts Department. 3
PLO02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Achieves the ability to follow contemporary domestic and foreign publications related to the field. 5
PLO03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Can approach the problems related to the field with a critical mindset and perspective. 5
PLO04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains the ability of re-interpreting and reproducing the knowledge which is learnt during the MA program, 5
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gains the ability of forming the topic in academic studies and of composing it in a logical framework, 4
PLO06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gains the ability of benefiting from technological facilities (press, visual, audio, etc ) for accessing and using the academic studies during the MA program, 4
PLO07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains the ability of keeping scientific, cultural and moral values in these academic studies and of internalizing them, 4
PLO08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Be open to interdisciplinary approaches by making use of theological sciences and other branches of science. 5
PLO09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Gains the ability to carry out a work that requires expertise in the field of Islamic history and arts independently and as a team member. 2
PLO10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Understands that Islamic culture and civilization is a whole with science, history, art, music and literature. 3
PLO11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği The sub-disciplines of the Department of Islamic History Arts have common knowledge and competencies in the fields of Islamic History, Turkish-Islamic Literature, Turkish-Islamic Arts and Turkish Religious Music.
PLO12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uses the skills of working with an individual team in national and international projects related to her field. 2
PLO13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Learns the basic knowledge and approaches related to the sub-disciplines of the Department of Islamic History and Arts. 2
PLO14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik continues its scientific activities in accordance with ethical rules. 5


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction and resources The parts of the usûl works in history related to the source criticism Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Philosophy of Historical Presence Aysevener, Kubilay, Collingwood’un Tarih Felsefesi, İmge Kitabevi, Ankara 2001. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3 Definition of Philosophy of History, Concept of History in Antiquity, Middle Ages and Enlightenment. Durant, Ariel Will, Tarih Üzerine, Çvr. Hüseyin Zamantılı, Hülbe, İstanbul 1983. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 History, History and Science, Usefulness of History. Tosh, John Tarihin Peşinde, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 1997. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Causality and Determinism in History, History and Sunnatullah in the Qur'an. Özsoy, Ömer, Sünnetullan-Bir Kur’an İfadesinin Kavramlaşması, Fecr Yayınevi, Ankara 1994. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Ibn Khaldun's Philosophy of History İbn Haldun, Mukaddime, Çvr. Zakir Kadiri Ugan, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul 1988. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 The Role of the Individual in History Plehanov, G.V., Tarihte Bireyin Rolü, Çvr. İbrahim Altınsay, Kaynak Yayınları, İstanbul 1982. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Parable of the Qur'an and Philosophy of History M. Hanefi Palabıyık - Emrah Dindi - Korkut Dindi, Tarih Felsefesi Açısından Kur’an Kıssaları, Ankara 2020. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Objectivity in history Fontana J., E. H. Carr, Tarih Yazımında Nesnellik ve Yanlılık, Çvr. Özer Ozankaya, İmge Kitabevi, Ankara 1992. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Historicism Rothacker, Erich, Tarihselcilik Sorunu,Çvr. Doğan Özlem, Gündoğan Yayınları, Ankara 1995. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
12 R. G. Collingwood's Philosophy of History Aysevener, Kubilay, Collingwood’un Tarih Felsefesi, İmge Kitabevi, Ankara 2001. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 German Idealism: Schleiermacher's 'History and Hermeneutic' Özlem, Doğan, “Felsefi Hermeneutiğe Geçiş Yolu Olarak Tarihselcilik”, A.Ü.İ. F Dergisi, C. XL, Ankara 1999, ss.127-145. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 History and Understanding: Herder's Philosophy of History Durant, Ariel Will, Tarih Üzerine, Çvr. Hüseyin Zamantılı, Hülbe, İstanbul 1983. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Conclusion Preparation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS