İTS743 The Archive Resources of Ottoman History

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code İTS743
Name The Archive Resources of Ottoman History
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal

To gain the knowledge of reading and interpreting the written documents for the Ottoman history research

Course Content

To learn reading of Ottoman Turkish and different writing techniques

Course Precondition

To have taken compulsory and optional courses.

Resources

Başbakanlık Osmanlı Arşivi Katalogları Rehberi, Ankara 1995 Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007 Akgündüz, Ahmet, Şer’iye Sicilleri I-II, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, İstanbul 1998. Atlı, H. Halit, Örnek Çözümlemelerle Osmanlıca Edebi Metinleri ve Arşiv Belgeleri, Hayrat Neşriyat, Isparta 2014. Başbakanlık Osmanlı Arşiv Rehberi, Haz. Yusuf İhsan Genç ve diğerleri, Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Osmanlı Arşivi Daire Başkanlığı Yayınları, İstanbul 2000. Başbakanlık Osmanlı Arşivi Metin Örnekleri, Başbakanlık Osmanlı Arşivi. Eminoğlu, Mehmet, Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 2015. Ergin, Muharrem, Osmanlıca Dersleri, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 2015. Kurt, Yılmaz – Ceyhan, Muhammed, Osmanlı Paleografyası ve Osmanlı Diplomatikası, Akçağ Yayınları, Ankara 2015. Kütükoğlu, Mübahat S., Osmanlı Belgelerinin Dili, Türk Tarih kurumu, Ankara 2013. Sakin, Orhan, Osmanlı Arşiv Belgeleri Okuma Klavuzu, Yeditepe Yayınları, İstanbul 2015. Şemseddin Sami, Kâmus-ı Türkî, Dersaadet 1317. Şeriyye Sicil Defterleri Metin Örnekleri, Başbakanlık Osmanlı Arşivi.

Notes

Atillâ Çetin, “Osmanlı Arşivlerinin Tarihçesi”, Osmanlı Arşivleri ve Osmanlı Araştırmaları Sempozyumu, İstanbul, 1985, s. 63-71. Halil İnalcık, “Bursa Şer’iye Sicillerinde Fatih Sultan Mehmed’in Fermanları”, Belleten, XI/44 (1947), s. 693-709. İsmet Binark, Arşiv ve Arşivcilik Bilgileri, Ankara, 1980.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Recognize Ottoman archive sources
LO02 Interprets archival sources related to the Ottoman State from a historical viewpoint.
LO03 Discuss how archival documentation and classical sources can be used.
LO04 Produces information using archival sources related to the Ottoman State.
LO05 They will ability to read a variety of texts written in a variety of fonts.
LO06 They will resolve texts written in Ottoman Turkish with the help of a Dictionary.
LO07 According to the issues determined in the archives of the Ottoman document.
LO08 They will get the information that will help them in the studies of Master s Degree


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Recognizes and uses classical sources related to sub-disciplines of Islamic History and Arts Department. 4
PLO02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Achieves the ability to follow contemporary domestic and foreign publications related to the field. 3
PLO03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Can approach the problems related to the field with a critical mindset and perspective. 2
PLO04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains the ability of re-interpreting and reproducing the knowledge which is learnt during the MA program, 2
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gains the ability of forming the topic in academic studies and of composing it in a logical framework, 3
PLO06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gains the ability of benefiting from technological facilities (press, visual, audio, etc ) for accessing and using the academic studies during the MA program, 5
PLO07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains the ability of keeping scientific, cultural and moral values in these academic studies and of internalizing them, 3
PLO08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Be open to interdisciplinary approaches by making use of theological sciences and other branches of science. 3
PLO09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Gains the ability to carry out a work that requires expertise in the field of Islamic history and arts independently and as a team member. 3
PLO10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Understands that Islamic culture and civilization is a whole with science, history, art, music and literature. 3
PLO11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği The sub-disciplines of the Department of Islamic History Arts have common knowledge and competencies in the fields of Islamic History, Turkish-Islamic Literature, Turkish-Islamic Arts and Turkish Religious Music.
PLO12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uses the skills of working with an individual team in national and international projects related to her field. 2
PLO13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Learns the basic knowledge and approaches related to the sub-disciplines of the Department of Islamic History and Arts. 3
PLO14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik continues its scientific activities in accordance with ethical rules. 5


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction to the course content, objectives, boundaries and resources related to new age resource information Presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
2 General introduction of archive resources Presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
3 Hatt-i humayun, ferman. Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
4 Introduction of the tradition of tahrir in the Ottoman State and the books of Tapu Tahrir Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
5 Introducing Mufassal tahrir books Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
6 Introducing icmal books Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Introducing evkaf books Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Introducing muhimme, ruznamçe, sancak tevcih books Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 Information about Aklam-i sitte Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Analysis of Printed Texts I Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Analysis of Printed Texts II Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
13 Analysis of Printed Texts III Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
14 Analysis of Printed Texts IV Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
15 Analysis of Printed Texts V Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
16 Analysis of Printed Texts VI Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
17 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS