SD0559 EFFECTIVE SPEAKING EDUCATION II

3 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- 0. Semester- 2 National Credit

Information

Code SD0559
Name EFFECTIVE SPEAKING EDUCATION II
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 3 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Üniversite Dersi
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU


Course Goal

The aim of this course is to improve the student's communication and persuasion skills, and to increase her professional success by giving the student good and effective speaking skills.

Course Content

The content of this course; beautiful, accurate and effective speaking methods and practices; starting from the main headings of rhetoric, phonetics, semantics; voice, respiration, word, expression, text reading, gesture, mimic, individual and mass communication, speaking effectively in front of the community, making presentations.

Course Precondition

Resources

ARIKAN Yılmaz, Uygulamalı Tiyatro Eğitimi, Pozitif Yayınevi, İstanbul, 2007. ÇİÇEK İrfan, Diksiyon-Doğru, Güzel ve Etkili Konuşma, (Proje), Kitapdostu Yayınları, İstanbul, 2009. GÜRZAP Can, Konuşan İnsan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004. KAPLAN Mehmet, Diksiyon–10 Derste Güzel Konuşma Sanatı, Çanakkale Kitaplığı Akademi Yayınları, Çanakkale, 2010. NUTKU Özdemir, Sahne Bilgisi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2002. NUTKU Özdemir, Yeni Başlayanlar İçin Oyuncunun Çalışması, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2003. ŞENBAY Nüzhet, Söz ve Diksiyon Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1993. ŞENBAY Nüzhet, Alıştırmalı Diksiyon Sanatı, MEB, İstanbul, 1991. TAŞER Suat, Konuşma Eğitimi, Pegasus Yayınları, İstanbul, 2009. VURAL Birol, Doğru ve Güzel Konuşma, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2005. YAMAN Ertuğrul, Diksiyon I-II, YA-PA Yayınları, Ankara, 2001.

Notes

ARIKAN Yılmaz, Uygulamalı Tiyatro Eğitimi, Pozitif Yayınevi, İstanbul, 2007. ÇİÇEK İrfan, Diksiyon-Doğru, Güzel ve Etkili Konuşma, (Proje), Kitapdostu Yayınları, İstanbul, 2009. GÜRZAP Can, Konuşan İnsan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004. KAPLAN Mehmet, Diksiyon–10 Derste Güzel Konuşma Sanatı, Çanakkale Kitaplığı Akademi Yayınları, Çanakkale, 2010. NUTKU Özdemir, Sahne Bilgisi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2002. NUTKU Özdemir, Yeni Başlayanlar İçin Oyuncunun Çalışması, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2003. ŞENBAY Nüzhet, Söz ve Diksiyon Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1993. ŞENBAY Nüzhet, Alıştırmalı Diksiyon Sanatı, MEB, İstanbul, 1991. TAŞER Suat, Konuşma Eğitimi, Pegasus Yayınları, İstanbul, 2009. VURAL Birol, Doğru ve Güzel Konuşma, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2005. YAMAN Ertuğrul, Diksiyon I-II, YA-PA Yayınları, Ankara, 2001.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Knows both the mechanics of speech and the elements of expression closely.
LO02 Learns the methods of controlling voice, breathing and body language.
LO03 Acquires effective practice techniques for the elimination of speech and expression defects.
LO04 Learns the general speaking rules of Standard Turkish, the "phonetic addresses" of the sounds that make up our language, and correct articulation techniques.
LO05 Understands that effective listening is the basic tool of communication as well as effective speaking.
LO06 By working on exercises and assignments, they develop the skills to evaluate a text, to have long conversations about a topic and to speak in public.
LO07 Masters effective speech elements.
LO08 Practices correct breathing techniques.
LO09 Gains fluent and intelligible speaking skills in accordance with the rules.
LO10 Gains the skill of vocalizing all sounds correctly and beautifully in terms of phonology.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Preparation for the narration: Naturalness, Style Doing research from various sources, making applications on the subject Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Preparation for the narration: Naturalness, Style II Doing research from various sources, making applications on the subject ıı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
3 Preparation for the narration: Clarity, Strength Doing research from various sources, making applications on the subject ııı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
4 Preparation for the narration: Clarity, Strength II Doing research from various sources, making applications on the subject ıv Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
5 Preparation for the narration: Image, Subtlety Doing research from various sources, making applications on the subject v Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
6 Preparation for the narration: Image, Subtlety II Doing research from various sources, making applications on the subject vı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Preparation for the narration: Emotion, Movement Doing research from various sources, making applications on the subject vıı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
8 Mid-Term Exam exam preparation Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
9 Preparation for the narration: Emotion, Movement II Doing research from various sources, making applications on the subject vııı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 Preparation for Narration: Imitation Doing research from various sources, making applications on the subject ıx Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
11 Preparation for Narration: Imitation II Doing research from various sources, making applications on the subject x Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösteri
12 Lecture Exercises Doing research from various sources, making applications on the subject xı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Gösteri
13 Lecture Exercises II Doing research from various sources, making applications on the subject xıı Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Gösterip Yaptırma
14 Nonverbal Communication: Gestures and Mimics Doing research from various sources, making applications on the subject xııı Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
15 Nonverbal Communication: Gestures and Mimics ıı Doing research from various sources, making applications on the subject xıv Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap
16 Term Exams exam preparation Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Term Exams exam preparation ıı Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 12 7 84
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 0 0 0
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 1 1
Final Exam 1 1 1
Total Workload (Hour) 86
Total Workload / 25 (h) 3,44
ECTS 3 ECTS