TDE782

5 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- . Semester- 2 National Credit

Information

Code TDE782
Name
Term 2023-2024 Academic Year
Semester . Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal / Objective

The aim of this course is to have classical Persian texts translated and to gain the ability to identify and understand Persian elements in Ottoman texts.

Course Content

In this course, the effects of Şeh-name, the most important work of classical Persian, on Turkish literature and the works of Turkish poets who wrote in Persian are examined, and text reading and comprehension studies are carried out.

Course Precondition

None

Resources

Ahmet Ateş, Tahsin Yazıcı, Farsça Dilbilgisi, MEB, İstanbul 1973; Ali Güzelyüz, Mehmet Kanar, Mustafa Çiçekler, Farsça Konuşma Kılavuzu, Fono Yayınları, İstanbul 2016; A. Naci Tokmak, Türkçe-Farsça Ortak Deyimler Sözlüğü, Çantay, İstanbul 1995; Nimet Yıldırım, İran Edebiyatı (Başlangıçtan İslamiyete Kadar), Pinhan, İstanbul 2012; Hasan Enverî, Ferheng-i Füşürde-i Sühan, Tahran 1382; Mehmet Kanar, Kanar Farsça-Türkçe Sözlük. İstanbul: Deniz Kitabevi. 2000; Mütercim Âsım Efendi. (2009). Burhân-ı Katı. haz.: M. Öztürk ve D. Örs, TDK, Ankara 2009; J. Salehpoor, Persian-Türkish Dictionary. Tabriz: Lâleh Publication Center, Tabriz 1370; Steingass F., Persian-English Dictionary. Beirut: Librairie du Liban, Beirut 1975; Nimet Yıldırım, Farsça Dilbilgisi, Kabalcı Yayınları, İstanbul 2013; Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu I-II, Kitabevi, İstanbul 2005; Ziyâ Şükûn, Farsça-Türkçe Lûgat Gencine-i Güftar I, Maarif Matbaası, İstanbul 1944; Ziyâ Şükûn, Farsça-Türkçe Lûgat Gencine-i Güftar II, MEB, İstanbul 1946; Ziyâ Şükûn, Farsça-Türkçe Lûgat Gencine-i Güftar III, MEB, İstanbul 1948; Dr. Shahed Parvızıkhosroshahi-Dr. Parisa Golshaei, Farsça Öğreniyorum, Birdem Yayıncılık, 2017; Abdülvehab Tarzi-Ahmed Ateş, Farsça Grameri, İstanbul Üniversitesi Yayıunları, İstanbul 1942; Kaya, İbrahim, Şerh-i Dîvân-ı Hâfız, Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yay., 2020; Reşat Öngören, “Mevlânâ Celâleddîn Rûmî”, DİA, XXIX, 441-448; Mevlânâ Celâleddîn Muhammed, Mesnevî-i Ma’nevî (haz. Adnan KaraismailoğluDerya Örs), Akçağ, Ankara 2007.

Notes

LUGAL, Necâti (1945-1955) Şeh-nâme, I-IV, İstanbul: Meb Yay; ÖZ, Yusuf (2002), ‚Şeh-nâme Tercümeleri ve Sözlükleri‛, Name-i Aşina, III, Ankara; RİTTER, H.(1993), ‚Firdevsî‛, İslâm Ansiklopedisi, IV:643-649, İstanbul:MEB Yayını; SERTOĞLU, Mithat (1960), ‚Şeh-nâmenüvîsler, Vak’anüvîsler İle Diğer Mühim Osmanlı Müverrihleri ve Eserleri I-IV‛, Yeni Tarih Dergisi, I:754-755, II:759-760, III:767-770, IV:783-784; GÖKYAY, O. Şaik (1950), ‚Şeh-nâme ve Türkçe Tercümeleri‛, Yücel, I:IV:17-23; ARDIÇ, Nureddin, BABİNGER, Franz (1939), ‚Osmanlı Şeh-nâmecileri‛, Aramak, Güzeli, İyiyi, Gerçeği, S. XXXVII-XL.; ATEŞ, Ahmed (1954), ‚Şâh-nâme’nin Yazılış Tarihi ve Firdevsî’nin Sultan Mahmud’a Yazdığı Hicviye Meselesi Hakkında‛, Türk Tarih Kurumu-Belleten, XVIII:LXX:159-168; Şişman, Bekir-Kuzubaş, Muhammet (2012). Şehnâme’nin Türk Kültür ve Edebiyatına Etkileri. İstanbul: Ötüken Yay; Tökel, Dursun Ali (2006). “Şehnâme’den Turan’a Divan Şiirinden Şehnâme’ye Bakmak”. Türk Edebiyatı Dergisi (392): 55-58; Veyis Değirmençay. Farsça Şiir Söyleyen Osmanlı Şairleri. Atatürk Üniversitesi Yayınları: Erzurum 2013; Annemarie Schimmel, İki Renkli Sırma Farsça Şiirin İmgeleri, Alfa Yay., İst. 2020.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Comprehend Ferdowsi's Şeh-nâme.
LO02 Understands the effect of Şeh-name on Ottoman texts.
LO03 Recognize the sultan poets who write in Persian.
LO04 Recognizes Turkish poets who write in Persian.
LO05 Comprehends the importance of Şeh-nâme in the works written in the Ottoman field.
LO06 Knows the Persian poems of important poets.
LO07 Makes the intralingual translation of Persian poems.
LO08 Gains knowledge of literature.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge. 4
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the importance of the basic concepts of Turcology. 2
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analyzes language and literature materials with comparative methods. 4
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Study on literary texts with independent or group. 2
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Reaches reference sources related to the field. 3
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the historical development process of Turkish Language and Literature.
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Evaluates old and new texts.
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains intellectual accumulation related to the field.
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Supports the development of Turkology.
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures. 4
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains a philological and linguistic view.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis.
PLO14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluates the problems related to Turcology.
PLO15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains communication skills on issues related to Turkology.
PLO16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analyzes the relationship between language, culture and literature. 3
PLO17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge.
PLO18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Makes scientific analyzes related to the field.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Effects of Firdevsî's Şeh-nâme on Turkish Literature LUGAL, Necâti (1945-1955) Şeh-nâme, I-IV, İstanbul: Meb Yay; ÖZ, Yusuf (2002), ‚Şeh-nâme Tercümeleri ve Sözlükleri‛, Name-i Aşina, III, Ankara; RİTTER, H.(1993), ‚Firdevsî‛, İslâm Ansiklopedisi, IV:643-649, İstanbul:MEB Yayını; SERTOĞLU, Mithat (1960), ‚Şeh-nâmenüvîsler, Vak’anüvîsler İle Diğer Mühim Osmanlı Müverrihleri ve Eserleri I-IV‛, Yeni Tarih Dergisi, I:754-755, II:759-760, III:767-770, IV:783-784. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Şeh-nâme Readings and Studies GÖKYAY, O. Şaik (1950), ‚Şeh-nâme ve Türkçe Tercümeleri‛, Yücel, I:IV:17-23; ARDIÇ, Nureddin, BABİNGER, Franz (1939), ‚Osmanlı Şeh-nâmecileri‛, Aramak, Güzeli, İyiyi, Gerçeği, S. XXXVII-XL.; ATEŞ, Ahmed (1954), ‚Şâh-nâme’nin Yazılış Tarihi ve Firdevsî’nin Sultan Mahmud’a Yazdığı Hicviye Meselesi Hakkında‛, Türk Tarih Kurumu-Belleten, XVIII:LXX:159-168. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
3 Shahnameh heroes Şişman, Bekir-Kuzubaş, Muhammet (2012). Şehnâme’nin Türk Kültür ve Edebiyatına Etkileri. İstanbul: Ötüken Yay; Tökel, Dursun Ali (2006). “Şehnâme’den Turan’a Divan Şiirinden Şehnâme’ye Bakmak”. Türk Edebiyatı Dergisi (392): 55-58. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
4 Şeh-nâme Studies Şişman, Bekir-Kuzubaş, Muhammet (2012). Şehnâme’nin Türk Kültür ve Edebiyatına Etkileri. İstanbul: Ötüken Yay; Tökel, Dursun Ali (2006). “Şehnâme’den Turan’a Divan Şiirinden Şehnâme’ye Bakmak”. Türk Edebiyatı Dergisi (392): 55-58. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 Examining the Effects of Şeh-nâme in Ottoman Texts Through Sample Texts Ahmet Ateş, Tahsin Yazıcı, Farsça Dilbilgisi, MEB, İstanbul 1973. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
6 Sultan Poets Written in Persian Divan and Divanche Veyis Değirmençay. Farsça Şiir Söyleyen Osmanlı Şairleri. Atatürk Üniversitesi Yayınları: Erzurum 2013 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Text Reading and Analysis Studies I Ottoman Text Examples Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
8 Mid-Term Exam Repeating the topics described. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Text Reading and Analysis Studies II Ottoman Text Examples Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
10 Text Reading and Analysis Studies III Ottoman Text Examples Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Effects of Classical Persian in Commentary Texts Veyis Değirmençay. Farsça Şiir Söyleyen Osmanlı Şairleri. Atatürk Üniversitesi Yayınları: Erzurum 2013 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Text Reading and Analysis Studies IV Ottoman Text Examples Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Text Reading and Analysis Studies V Ottoman Text Examples Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Text Reading and Analysis Studies VI Ottoman Text Examples Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Text Reading and Analysis Studies VII Ottoman Text Examples Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
16 Term Exams Repeating the topics described. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Repeating the topics described. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 4 56
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 10 10
Final Exam 1 20 20
Total Workload (Hour) 114
Total Workload / 25 (h) 4,56
ECTS 5 ECTS

Update Time: 19.09.2023 01:10