İTS824 Philosophy of History

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code İTS824
Name Philosophy of History
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Doktora Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal

To understand the true nature of history, to investigate the possibility of the philosophy of history, to comprehend the birth and development of Islamic historiography in this sense

Course Content

The nature of history, its procedure and the formation of historical thought, the metaphysics of history, the possibility of historical philosophy, types of history, historiography in ancient times, historiography in ancient Greece and Rome, the birth and development of Islamic historiography, approaches to the Islamic historical procedure, the method of history of Ibn Khaldun, Kafiyeci, etc. , Mamluk historiography and schools, Ottoman historiography, historiography in modern times, the Annales school etc.

Course Precondition

there are no prerequisites for the course.

Resources

1. Ayhan Bıçak, Tarih Felsefesi, Dergah Yay., İstanbul 2015. 2. Gustav Le Bon, Bir Târih Felsefesinin İlmî Esasları, çev. Haydar Rifat, Ötüken 2016. 3. Eric Hobsbawm, Tarih Üzerine, çev. Osman Akınhay, Bilim ve Sanat Yay., Ankara 1999. 4. Ali Akyıldız, Tarihçilik ve Yöntem Üzerine, Timaş Akademi, İstanbul 2021. 5. Peter Burke, Annales Okulu, çev. Mehmet Küçük, Doğubatı Yay., Ankara 2006. 6. Georg G. Iggers, Yirminci YüzyıldaTarihyazımı, çev. Gül Çağalı Güven, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul 2007. 7. John Tosh, Tarihin Peşinde, çev. Özden Arıkan, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul 1997. 8. Tarih Felsefesi Seçme Metinler, Haz. Doğan Özlem-Güçlü Ateşoğlu, Doğubatı Yay., Ankara 2006. 9. Fatih Yahya Ayaz, Memlükler’de Tarih ve Tarihçiler, TTK Yay., Ankara 2020. 10. Fatih Yahya Ayaz, Makrîzî, Siyer Yay., İstanbul 2021. 11. R. G. Collingwood, Tarih Tasarımı, çev. Kurtuluş Dinçer, Doğubatı Yay., Ankara 2023. 12. İbn Haldun, Mukaddime, haz. Süleyman Uludağ, Dergâh Yay., İstanbul 2016.

Notes

1) Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, Kubbealtı Neşriyat, İstanbul 1995. 2) A. Zeki Velidi Togan, Tarihte Usûl, Enderun Yayınları, İstanbul 1985. 3) Yusuf Ziya Kavakçı, İslâm Araştırmalarında Usûl, DİB Yayınları, Ankara 1991. 4) Sabri Hizmetli, İslâm Tarihçiliği Üzerine, DİB Yayınları, Ankara 1991. 5) Joseph Horovitz, İslâmî Tarihçiliğin Doğuşu, (ç. Ramazan Altınay-Ramazan Özmen), Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2002. 6) Şemsettin Günaltay, İslâm Tarihinin Kaynakları –Tarih ve Müverrihler-, haz. Yüksel Kanar, Endülüs Yayınları, İstanbul 1991. 7) Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İsar Yayınları, İstanbul 1998. 8) Ayhan Bıçak, Tarih Felsefesi, Dergah Yay., İstanbul 2015. 9) Gustav Le Bon, Bir Târih Felsefesinin İlmî Esasları, çev. Haydar Rifat, Ötüken 2016. 10) Eric Hobsbawm, Tarih Üzerine, çev. Osman Akınhay, Bilim ve Sanat Yay., Ankara 1999. 11) Ali Akyıldız, Tarihçilik ve Yöntem Üzerine, Timaş Akademi, İstanbul 2021. 12) Peter Burke, Annales Okulu, çev. Mehmet Küçük, Doğubatı Yay., Ankara 2006. 13) Georg G. Iggers, Yirminci YüzyıldaTarihyazımı, çev. Gül Çağalı Güven, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul 2007. 14) John Tosh, Tarihin Peşinde, çev. Özden Arıkan, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul 1997. 15) Tarih Felsefesi Seçme Metinler, Haz. Doğan Özlem-Güçlü Ateşoğlu, Doğubatı Yay., Ankara 2006. 16) Fatih Yahya Ayaz, Memlükler’de Tarih ve Tarihçiler, TTK Yay., Ankara 2020. 17) Fatih Yahya Ayaz, Makrîzî, Siyer Yay., İstanbul 2021. 18) Mustafa Fayda, “Tarih”, TDV İslâm Ansiklopedisi, XXXX, s.30-36. …………………., “Siyer ve Megâzî”, TDV İslâm Ansiklopedisi, XXXVII, s. 319-324. 19) Mehmet Özdemir, “Siyer Yazıcılığındaki Değişim Üzerine”, Çağımızda Sosyal Değişme ve İslâm, Ankara 2007. ……….., “Siyer Yazıcılığı Üzerine”, Milel ve Nihal, İstanbul 2008, 4/3. 20) Şaban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, İsar Yayınları, İstanbul 2008. 21) İslâmî İlimlerde Metodoloji (Usûl) Problemi 2 adlı eserin İslâm Tarihinde Usûl Mes’elesi kısmı. 22) Seyyide İsmail Kâşif, İslâm Tarihinin Kaynakları ve Araştırma Metotları, çev. M. Şeker-R. Savaş-R. Şimşek, İzmir 1997. 23) M. Zeki Terzi, İlk Siyer ve Meğazi Yazarları ve Eserleri, Samsun 1990. 24) Kâsım Şulul, Kâfiyeci’de Tarih Usûlü, İnsan Yayınları, İstanbul 2003.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 (The student) understands the nature of history.
LO02 Determines whether a philosophy of history is possible.
LO03 Has knowledge about historiography from antiquity to the present.
LO04 Acquires comprehensive knowledge about Islamic historiography and its development.
LO05 Has knowledge about the method of reading and evaluating historical texts.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Belirsiz Achieves the ability to follow contemporary domestic and foreign publications related to the field. 2
PLO02 Belirsiz Can approach the problems related to the field with a critical mindset and perspective 5
PLO03 Belirsiz Gains the ability of re-interpreting and reproducing the knowledge which is learnt during the doctoral program. 4
PLO04 Belirsiz Gains the ability of forming the topic in academic studies and of composing it in a logical framework. 4
PLO05 Belirsiz Acquires the ability to benefit from modern technological opportunities (printed, visual and audio, etc.) in obtaining and using scientific studies at the doctoral level.
PLO06 Belirsiz Gains the ability of keeping scientific, cultural and ethic values in these academic studies and of internalizing them 1
PLO07 Belirsiz Be open to interdisciplinary approaches by making use of theological sciences and other branches of science. 4
PLO08 Belirsiz Gains the ability to carry out a work that requires expertise in the field of Islamic history and arts independently and as a team member.
PLO09 Belirsiz Understands that Islamic culture and civilization is a whole with science, history, art, music and literature. 4
PLO10 Belirsiz The sub-disciplines of the Department of Islamic History Arts have common knowledge and competencies in the fields of Islamic History, Turkish-Islamic Literature, Turkish-Islamic Arts and Turkish Religious Music. 1
PLO11 Belirsiz Uses the skills of working with an individual team in national and international projects related to her field.
PLO12 Belirsiz Learns the basic knowledge and approaches related to the sub-disciplines of the Department of Islamic History and Arts. 3
PLO13 Belirsiz continues its scientific activities in accordance with ethical rules. 3


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 The concept of history, its nature and etymological discussions Mustafa Fayda, “Tarih”, TDV İslâm Ansiklopedisi, XXXX, s.30-36.; Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, Kubbealtı Neşriyat, İstanbul 1995; A. Zeki Velidi Togan, Tarihte Usûl, Enderun Yayınları, İstanbul 1985. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 The history-philosophy relationship, concepts and discussions Ayhan Bıçak, Tarih Felsefesi, Dergah Yay., İstanbul 2015; Gustav Le Bon, Bir Târih Felsefesinin İlmî Esasları, çev. Haydar Rifat, Ötüken 2016. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 On the metaphysics of history Ayhan Bıçak, Tarih Felsefesi, Dergah Yay., İstanbul 2015; Gustav Le Bon, Bir Târih Felsefesinin İlmî Esasları, çev. Haydar Rifat, Ötüken 2016. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 On the adventure of historiography Ayhan Bıçak, Tarih Felsefesi, Dergah Yay., İstanbul 2015; Eric Hobsbawm, Tarih Üzerine, çev. Osman Akınhay, Bilim ve Sanat Yay., Ankara 1999. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
5 Historiography in ancient times, Greek and Roman I R. G. Collingwood, Tarih Tasarımı, çev. Kurtuluş Dinçer, Doğubatı Yay., Ankara 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Historiography in ancient times, Greek and Roman II R. G. Collingwood, Tarih Tasarımı, çev. Kurtuluş Dinçer, Doğubatı Yay., Ankara 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 The emergence of Islamic historiography Joseph Horovitz, İslâmî Tarihçiliğin Doğuşu, (ç. Ramazan Altınay-Ramazan Özmen), Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2002. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 The emergence of the Siyar-Megazi historiography Şaban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, İsar Yayınları, İstanbul 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 The development of Islamic historiography Joseph Horovitz, İslâmî Tarihçiliğin Doğuşu, (ç. Ramazan Altınay-Ramazan Özmen), Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2002; Sabri Hizmetli, İslâm Tarihçiliği Üzerine, DİB Yayınları, Ankara 1991. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Ibn Khaldun and the understanding of history İbn Haldun, Mukaddime, haz. Süleyman Uludağ, Dergâh Yay., İstanbul 2016. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kafiyeci's method of history Kâsım Şulul, Kâfiyeci’de Tarih Usûlü, İnsan Yayınları, İstanbul 2003. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Makrizi, historiography and the Egyptian historical school Fatih Yahya Ayaz, Memlükler’de Tarih ve Tarihçiler, TTK Yay., Ankara 2020; Fatih Yahya Ayaz, Makrîzî, Siyer Yay., İstanbul 2021. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Ottoman historiography Ali Akyıldız, Tarihçilik ve Yöntem Üzerine, Timaş Akademi, İstanbul 2021; Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İsar Yayınları, İstanbul 1998. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Historiography and types of history in modern periods Peter Burke, Annales Okulu, çev. Mehmet Küçük, Doğubatı Yay., Ankara 2006; Georg G. Iggers, Yirminci YüzyıldaTarihyazımı, çev. Gül Çağalı Güven, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul 2007. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS