İTS806 Four Caliphs, Umayyad and Abbasid Periods from Socio-Cultural Perspective II

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code İTS806
Name Four Caliphs, Umayyad and Abbasid Periods from Socio-Cultural Perspective II
Term 2023-2024 Academic Year
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Doktora Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal / Objective

To have information about the political, social and cultural history of the Abbasid period and to know main sourcesand modern studies on Abbasid history.

Course Content

Political and military events that occurred during the Abbasid period, their reflections on socio-cultural life, the Abbasid state organization and institutions, intellectual movements and ideological structures during this period, important developments in Islamic Civilization such as translations, the effects of the Abbasid State on other Muslim states, the Tolunoglu, Ihshidi and Fatimid states established in Egypt during the Abbasid period.

Course Precondition

there are no prerequisites

Resources

1. Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013. 2. Âdem Apak, İslâm Tarihi, IV (Abbâsîler), İstanbul 2011. 3. Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul 1998. 4. Nesimi Yazıcı, İlk Türk-İslâm Devletleri Tarihi, TDV Yay., Beşinci Baskı, Ankara 2006. 5. Related items of Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA) like “Abbâsîler”, “Hişâm b. Abdülmelik”, "II. Mervân", "Ebü'l-Abbâs", “Mansûr” ve “Hârûnürreşîd” etc.

Notes

A. KAYNAKLAR: 1. İbn Sa’d (ö. 230/845), et-Tabakâtü’l-Kübrâ (nşr. İhsan Abbas), I-IX, Beyrut 1985. 2. Halife b. Hayyât (ö. 240/854), Târîh (nşr. Süheyl Zekkâr), Beyrut 1993. 3. İbn Abdülhakem (ö. 257/870), Fütûhu Mısr ve Ahbâruhâ (nşr. Ch. C. Torrey), Leiden 1922. 4. İbn Şebbe (ö. 262/876), Târîhu’l-Medîneti’l-Münevvere (nşr. Fehim M. Şeltut), I-IV. 5. İbn Kuteybe (ö. 276/889), el-Maârif, Beyrut 1970. 6. Belâzurî (ö. 279/892), Fütûhu’l-Büldân (Türkçeye çev. Mustafa Fayda), Ankara 2002. 7. Belâzurî, Ensâbü’l-Eşrâf (nşr. Süheyl Zekkâr), I-XIII, Beyrut 1996. 8. Ebû Hanîfe ed-Dîneverî (ö. 282/895), el-Ahbârü’t-Tıvâl (nşr. Ömer Faruk Tabbâ), Beyrut, ts. 9. Ya’kûbî (ö. 284/897), Târîh, I-II, Beyrut 1995. 10. Taberî (ö. 310/922), Târîhu’l-Ümem ve’l-Mülûk (nşr. M. Ebü’l-Fazl İbrahim), I-XI, Beyrut, ts. 11. İbn A’sem (ö. 314/926), Kitâbü’l-Fütûh, I-IV, Beyrut 1986. 12. Mesûdî (ö. 345/956), Mürûcü’z-Zeheb (nşr. M. Muhyiddin Abdülhamid), I-IV, Mısır 1964 13. İbnü’l-Esîr (ö. 630/1232), el-Kâmil fi’t-Târîh, I-XIII, Beyrut 1979. B. ARAŞTIRMALAR 1. İsmail Yiğit, Emevîler (661-750),İstanbul 2016. 2. İrfan Aycan - İbrahim Sarıçam, Emevîler, İstanbul 2002. 3. Âdem Apak, İslâm Tarihi, III (Emevîler) İstanbul 2006 ve IV (Abbâsîler), İstanbul 2011. 4. Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013. 5. Hasan İbrahim Hasan, Siyasî-Dinî-Kültürel-Sosyal İslâm Tarihi (çev. İsmail Yiğit ve ark.), I-VI, İstanbul1991-1992. 6. Bahriye Üçok, İslâm Tarihi Emeviler-Abbasiler, Ankara 1979. 7. Philip Hitti, Siyasî ve Kültürel İslam Tarihi, I-IV, İstanbul 1981-1982. 8. Nesimi Yazıcı, İlk Türk-İslâm Devletleri Tarihi, TDV Yay., Beşinci Baskı, Ankara 2006. 9. Julius Wellhausen, Arap Devleti ve Sukûtu (çev. Fikret Işıltan), Ankara 1963. 10. C. E. Bosworth, İslâm Devletleri Tarihi (çev. Erdoğan Merçil-Mehmet İpşirli), İstanbul 1980. 11. Adam Mez, 10. Yüzyılda İslâm Medeniyeti (çev. Salih Şaban), İstanbul 2000. 12. Bernard Lewis, Tarihte Araplar (çev. Hakkı Dursun Yıldız), İstanbul 2009. 13. Heyet, Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi, II, III. 14. İslâm Tarihi Kültür ve Medeniyeti (ed. P. M. Holt-A. K. S. Lambton-B. Lewis), (çev. Hamdi Aktaş ve ark.), I-IV, İstanbul 1997. 15. Related items of Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA) like “Abbâsîler”, “Hişâm b. Abdülmelik”, "II. Mervân", "Ebü'l-Abbâs", “Mansûr” ve “Hârûnürreşîd” etc.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Student knows the sources and modern studies about the history of the Abbasid State.
LO02 Has comprehensive information about the establishment and development of the Abbasid State.
LO03 Knows the religious, social and cultural developments during the Abbasid period in all aspects.
LO04 Knows about the religious and ideological rebellions during the Abbasid period.
LO05 Has information about Tulunid, Ihshidi and Fatimid states.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Belirsiz Achieves the ability to follow contemporary domestic and foreign publications related to the field. 5
PLO02 Belirsiz Can approach the problems related to the field with a critical mindset and perspective 3
PLO03 Belirsiz Gains the ability of re-interpreting and reproducing the knowledge which is learnt during the doctoral program. 2
PLO04 Belirsiz Gains the ability of forming the topic in academic studies and of composing it in a logical framework. 2
PLO05 Belirsiz Acquires the ability to benefit from modern technological opportunities (printed, visual and audio, etc.) in obtaining and using scientific studies at the doctoral level.
PLO06 Belirsiz Gains the ability of keeping scientific, cultural and ethic values in these academic studies and of internalizing them 1
PLO07 Belirsiz Be open to interdisciplinary approaches by making use of theological sciences and other branches of science.
PLO08 Belirsiz Gains the ability to carry out a work that requires expertise in the field of Islamic history and arts independently and as a team member. 1
PLO09 Belirsiz Understands that Islamic culture and civilization is a whole with science, history, art, music and literature. 5
PLO10 Belirsiz The sub-disciplines of the Department of Islamic History Arts have common knowledge and competencies in the fields of Islamic History, Turkish-Islamic Literature, Turkish-Islamic Arts and Turkish Religious Music. 2
PLO11 Belirsiz Uses the skills of working with an individual team in national and international projects related to her field.
PLO12 Belirsiz Learns the basic knowledge and approaches related to the sub-disciplines of the Department of Islamic History and Arts. 1
PLO13 Belirsiz continues its scientific activities in accordance with ethical rules. 1


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Sources of Abbasid history I Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul 1998. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Sources of Abbasid history II Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul 1998. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Modern studies on the history of the Abbasid State Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Abbasid revolution and the establishment of the state Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013; DİA, "Abbâsîler" item Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 The caliphs of the first century of the Abbasids I Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013; related items of DİA Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 The caliphs of the first century of the Abbasids II Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013; related items of DİA Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Religious-ideological revolts in the first century of the Abbasids Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013; related items of DİA Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Translation activities and Beytülhikme Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013; Beytülhikme item of DİA Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 The period of Turkish soldiers' influence Âdem Apak, İslâm Tarihi, IV (Abbâsîler), İstanbul 2011. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 The period of Buwayhids' influence Âdem Apak, İslâm Tarihi, IV (Abbâsîler), İstanbul 2011. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 The period of Seljukids' influnce Âdem Apak, İslâm Tarihi, IV (Abbâsîler), İstanbul 2011. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 The last century of Abbasids Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013; Âdem Apak, İslâm Tarihi, IV (Abbâsîler), İstanbul 2011. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 State organization and institutions of Abbasids Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013; related items of DİA. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Social-cultural and civil structure during the Abbasid period Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013; Adam Mez, 10. Yüzyılda İslâm Medeniyeti (çev. Salih Şaban), İstanbul 2000; related items of DİA. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS

Update Time: 31.01.2024 03:42