Information
Code | SYB407 |
Name | Research Methods I |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 7. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. EREN ULUÖZ |
Course Instructor |
Doç. Dr. YELİZ ŞİRİN
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
The aim of this course is to teach the basic concepts of scientific research, types of research, the basic features of scientific research, the steps involved in the process of research.
Course Content
Science and the scientific method, scientific research and related concepts, types of scientific research, data collection techniques, scientific papers and chapters.
Course Precondition
The course has no prerequisites
Resources
*Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi, Adapazarı. *Sayılı, A. (1999). Bilim tarihi. Gündoğan Yayınları. *Topdemir, H. G., & Unat, Y. (2018). Bilim tarihi. Pegem Atıf İndeksi, 001-424. *Altınkurt, Y., & Püsküllüoğlu, E. I. (2016). Bilim tarihi, sosyoloji ve psikoloji paradigmaları bağlamında eğitim yönetimi. Pegem Atıf İndeksi, 01-33. *Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi John W. Creswell , Vicki L. Plano Clark Çevirmen: Yüksel Dede , Selçuk Beşir Demir Yayınevi : Anı Yayınları
Notes
*Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi, Adapazarı. *Sayılı, A. (1999). Bilim tarihi. Gündoğan Yayınları. *Topdemir, H. G., & Unat, Y. (2018). Bilim tarihi. Pegem Atıf İndeksi, 001-424. *Altınkurt, Y., & Püsküllüoğlu, E. I. (2016). Bilim tarihi, sosyoloji ve psikoloji paradigmaları bağlamında eğitim yönetimi. Pegem Atıf İndeksi, 01-33. *Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi John W. Creswell , Vicki L. Plano Clark Çevirmen: Yüksel Dede , Selçuk Beşir Demir Yayınevi : Anı Yayınları
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | The student describes the basic scientific concepts |
LO02 | The student explains classification of sciences |
LO03 | The student specifies the methods of scientific research |
LO04 | The student gains the ability to search literature |
LO05 | The student analyzes the stages of scientific research |
LO06 | The student specifies to scientific research data collection techniques |
LO07 | The student explains parts of scientific article |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has advanced knowledge about management and leadership theories and concepts, sports organizations, problems, policies and historical processes in the field of sports management. | 4 |
PLO02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Has the ability to transfer information about the field of sports management to employees and colleagues. | |
PLO03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Recognizes the sports facilities and technologies, follows their progress and uses information technology in accordance with the sport sciences. | 4 |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analysis the internal and external environment of sport organizations, solves its problems and makes decisions in accordance with the changing conditions. | 3 |
PLO05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uses sports culture, philosophy and organizational culture and ethical values in managerial processes. | |
PLO06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Determines organizational goals, objectives and strategies in the working environment. | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Applies technical, tactical and managerial skills of sports branches. | |
PLO08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Communicates effectively with professionals and stakeholders. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Conducts research and produces projects in the field of sports management. | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has knowledge of general human anatomy, physiology and nutrition. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | It analyzes and effectively executes the relations with its stakeholders by applying the management functions of the organization and the institution. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acts in accordance with ethical values in business and social areas. | 3 |
PLO13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Effectively uses computer programs related to information and communication technologies required by the field of Sports Management. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Basic concepts (science, scientific research, variable, measurement) | Reading Releated Sources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Basic concepts (validity, reliability, universe, sample, hypothesis) | Reading Releated Sources | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Descriptive methods in scientific research | Reading Releated Sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Experimental methods in scientific research | Reading Releated Sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Differences between qualitative and quantitative methods in scientific research | Reading Releated Sources | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Preparing questionnaires for scientific research | Reading Releated Sources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Preparing interview questions for scientific research | Reading Releated Sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | Revision | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Scientific publication scanning | Research related resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
10 | Reading sample scientific article | Reading Releated Sources | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
11 | Examination of sections of scientific articles | Reading Releated Sources | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Examination of sections of scientific articles | Reading Releated Sources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Examination of examples of scientific articles and theses | research related resources | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Preparation of scientific paper presentation. | Reading Releated Sources | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
15 | Preparation of scientific paper presentation | Reading releated sources | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
16 | Term Exams | Oral Presentation | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Term Exams | Oral Presentation | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 10 | 10 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |