BSB644 Introduction to Science History and Research Methods

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code BSB644
Name Introduction to Science History and Research Methods
Term 2024-2025 Academic Year
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Doktora Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal / Objective

The main purpose of this course is to know the student to the history of science and to comprehend the basic scientific concepts.

Course Content

Basic information about the history of science and research methods

Course Precondition

The course has no prerequisites

Resources

*Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi, Adapazarı. *Sayılı, A. (1999). Bilim tarihi. Gündoğan Yayınları. *Topdemir, H. G., & Unat, Y. (2018). Bilim tarihi. Pegem Atıf İndeksi, 001-424. *Altınkurt, Y., & Püsküllüoğlu, E. I. (2016). Bilim tarihi, sosyoloji ve psikoloji paradigmaları bağlamında eğitim yönetimi. Pegem Atıf İndeksi, 01-33. *Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi John W. Creswell , Vicki L. Plano Clark Çevirmen: Yüksel Dede , Selçuk Beşir Demir Yayınevi : Anı Yayınları

Notes

*Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi, Adapazarı. *Sayılı, A. (1999). Bilim tarihi. Gündoğan Yayınları. *Topdemir, H. G., & Unat, Y. (2018). Bilim tarihi. Pegem Atıf İndeksi, 001-424. *Altınkurt, Y., & Püsküllüoğlu, E. I. (2016). Bilim tarihi, sosyoloji ve psikoloji paradigmaları bağlamında eğitim yönetimi. Pegem Atıf İndeksi, 01-33. *Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi John W. Creswell , Vicki L. Plano Clark Çevirmen: Yüksel Dede , Selçuk Beşir Demir Yayınevi : Anı Yayınları


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Knows the basic concepts for introduction to science
LO02 Knows the history of Greek, Egyptian, Mesopotamian, Far East and Turkish Islamic sciences
LO03 Learns the scientific approach and scientific point of view
LO04 Knows the History of Science Recognizes scientific perspective from past to present Explain Basic Scientific Concepts Knows Research Components


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Belirsiz Gains the ability to work in interdisciplinary areas.
PLO02 Belirsiz Gains professional knowledge and skills that will contribute to the development of sports in the fields of coaching, health, sports management, teaching skills in sports, tourism and other sectors.
PLO03 Belirsiz He/she specializes in the basic subjects specific to the field of sports sciences and the theories, concepts, principles and methods on which they are based. 2
PLO04 Belirsiz Gains competence in sports sciences. 4
PLO05 Belirsiz Follow the literature related to sports science at national and international level. 2
PLO06 Belirsiz Gains the ability to reach new syntheses by doing independent and original scientific research. 2
PLO07 Belirsiz She/he can share her knowledge and transfer what she has learned. 2
PLO08 Belirsiz They can use their knowledge and competencies for the benefit of society within the framework of ethical principles. 3
PLO09 Belirsiz Can define the problems of the field and produce analytical solutions. 2
PLO10 Belirsiz Can make original studies that can bring innovation to sports sciences.
PLO11 Belirsiz They can follow technological developments in sports sciences and apply these developments in their field.
PLO12 Belirsiz They can take part in projects in different fields of sports sciences and approach problems holistically.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 The historical development of science Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Science and Philosophy Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Science in Early Ages Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Science in Early Ages China, Ancient Greece Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Science in the Middle Ages, Science in the Islamic World Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Science in the Renaissance Period Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Enlightenment and Science Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Mid-Term Exam Examination of relevant resources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Introduction to scientific research and basics of scientific research Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Scientific approaches (positivism, qualitative, interpretive, quantitative approach) Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Basic concepts in scientific research Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Resource review and Literature Review Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Determination of the problem status and research subject Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Universe and Sampling in Scientific Research Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Data types and data collection tools in scientific research. Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Term Exams Examination of relevant resources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Examination of relevant resources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS

Update Time: 26.09.2024 04:18