Information
Code | BSB644 |
Name | Introduction to Science History and Research Methods |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator |
Course Goal / Objective
The main purpose of this course is to know the student to the history of science and to comprehend the basic scientific concepts.
Course Content
Basic information about the history of science and research methods
Course Precondition
The course has no prerequisites
Resources
*Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi, Adapazarı. *Sayılı, A. (1999). Bilim tarihi. Gündoğan Yayınları. *Topdemir, H. G., & Unat, Y. (2018). Bilim tarihi. Pegem Atıf İndeksi, 001-424. *Altınkurt, Y., & Püsküllüoğlu, E. I. (2016). Bilim tarihi, sosyoloji ve psikoloji paradigmaları bağlamında eğitim yönetimi. Pegem Atıf İndeksi, 01-33. *Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi John W. Creswell , Vicki L. Plano Clark Çevirmen: Yüksel Dede , Selçuk Beşir Demir Yayınevi : Anı Yayınları
Notes
*Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi, Adapazarı. *Sayılı, A. (1999). Bilim tarihi. Gündoğan Yayınları. *Topdemir, H. G., & Unat, Y. (2018). Bilim tarihi. Pegem Atıf İndeksi, 001-424. *Altınkurt, Y., & Püsküllüoğlu, E. I. (2016). Bilim tarihi, sosyoloji ve psikoloji paradigmaları bağlamında eğitim yönetimi. Pegem Atıf İndeksi, 01-33. *Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi John W. Creswell , Vicki L. Plano Clark Çevirmen: Yüksel Dede , Selçuk Beşir Demir Yayınevi : Anı Yayınları
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Knows the basic concepts for introduction to science |
LO02 | Knows the history of Greek, Egyptian, Mesopotamian, Far East and Turkish Islamic sciences |
LO03 | Learns the scientific approach and scientific point of view |
LO04 | Knows the History of Science Recognizes scientific perspective from past to present Explain Basic Scientific Concepts Knows Research Components |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Belirsiz | Gains the ability to work in interdisciplinary areas. | |
PLO02 | Belirsiz | Gains professional knowledge and skills that will contribute to the development of sports in the fields of coaching, health, sports management, teaching skills in sports, tourism and other sectors. | |
PLO03 | Belirsiz | He/she specializes in the basic subjects specific to the field of sports sciences and the theories, concepts, principles and methods on which they are based. | 2 |
PLO04 | Belirsiz | Gains competence in sports sciences. | 4 |
PLO05 | Belirsiz | Follow the literature related to sports science at national and international level. | 2 |
PLO06 | Belirsiz | Gains the ability to reach new syntheses by doing independent and original scientific research. | 2 |
PLO07 | Belirsiz | She/he can share her knowledge and transfer what she has learned. | 2 |
PLO08 | Belirsiz | They can use their knowledge and competencies for the benefit of society within the framework of ethical principles. | 3 |
PLO09 | Belirsiz | Can define the problems of the field and produce analytical solutions. | 2 |
PLO10 | Belirsiz | Can make original studies that can bring innovation to sports sciences. | |
PLO11 | Belirsiz | They can follow technological developments in sports sciences and apply these developments in their field. | |
PLO12 | Belirsiz | They can take part in projects in different fields of sports sciences and approach problems holistically. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | The historical development of science | Examination of relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Science and Philosophy | Examination of relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Science in Early Ages | Examination of relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Science in Early Ages China, Ancient Greece | Examination of relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Science in the Middle Ages, Science in the Islamic World | Examination of relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Science in the Renaissance Period | Examination of relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Enlightenment and Science | Examination of relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | Examination of relevant resources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Introduction to scientific research and basics of scientific research | Examination of relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Scientific approaches (positivism, qualitative, interpretive, quantitative approach) | Examination of relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Basic concepts in scientific research | Examination of relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Resource review and Literature Review | Examination of relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Determination of the problem status and research subject | Examination of relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Universe and Sampling in Scientific Research | Examination of relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Data types and data collection tools in scientific research. | Examination of relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Term Exams | Examination of relevant resources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Examination of relevant resources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |