BSB643

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code BSB643
Name
Term 2024-2025 Academic Year
Term Fall and Spring
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Doktora Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator
Course Instructor Prof. Dr. EREN ULUÖZ (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

The main aim of this course is to learn the research methods commonly used in the field of Sport Sciences, to learn the research processes in the field of Sport Sciences, to know the concept of Broadcast Ethics and to apply it in researches.

Course Content

Main concepts and subtopics related to Research Methods and Publication Ethics in Sports Sciences

Course Precondition

The course has no prerequisites

Resources

*Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi, Adapazarı. *Sayılı, A. (1999). Bilim tarihi. Gündoğan Yayınları. *Topdemir, H. G., & Unat, Y. (2018). Bilim tarihi. Pegem Atıf İndeksi, 001-424. *Altınkurt, Y., & Püsküllüoğlu, E. I. (2016). Bilim tarihi, sosyoloji ve psikoloji paradigmaları bağlamında eğitim yönetimi. Pegem Atıf İndeksi, 01-33. *Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi John W. Creswell , Vicki L. Plano Clark Çevirmen: Yüksel Dede , Selçuk Beşir Demir Yayınevi : Anı Yayınları

Notes

*Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi, Adapazarı. *Sayılı, A. (1999). Bilim tarihi. Gündoğan Yayınları. *Topdemir, H. G., & Unat, Y. (2018). Bilim tarihi. Pegem Atıf İndeksi, 001-424. *Altınkurt, Y., & Püsküllüoğlu, E. I. (2016). Bilim tarihi, sosyoloji ve psikoloji paradigmaları bağlamında eğitim yönetimi. Pegem Atıf İndeksi, 01-33. *Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi John W. Creswell , Vicki L. Plano Clark Çevirmen: Yüksel Dede , Selçuk Beşir Demir Yayınevi : Anı Yayınları


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Know the research methods commonly used in the field of sports sciences
LO02 Learns completely the research processes in the field of Sport Sciences Knows the concept of broadcast ethics and applies it in researches
LO03 Knows the ethical principles to be followed in studies specific to the field of sports sciences.
LO04 Knows the content of the Declaration of Helsinki and applies it in the field of sports sciences.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Belirsiz Gains the ability to work in interdisciplinary areas. 4
PLO02 Belirsiz Gains professional knowledge and skills that will contribute to the development of sports in the fields of coaching, health, sports management, teaching skills in sports, tourism and other sectors.
PLO03 Belirsiz He/she specializes in the basic subjects specific to the field of sports sciences and the theories, concepts, principles and methods on which they are based.
PLO04 Belirsiz Gains competence in sports sciences.
PLO05 Belirsiz Follow the literature related to sports science at national and international level. 5
PLO06 Belirsiz Gains the ability to reach new syntheses by doing independent and original scientific research. 5
PLO07 Belirsiz She/he can share her knowledge and transfer what she has learned.
PLO08 Belirsiz They can use their knowledge and competencies for the benefit of society within the framework of ethical principles. 4
PLO09 Belirsiz Can define the problems of the field and produce analytical solutions. 2
PLO10 Belirsiz Can make original studies that can bring innovation to sports sciences. 1
PLO11 Belirsiz They can follow technological developments in sports sciences and apply these developments in their field.
PLO12 Belirsiz They can take part in projects in different fields of sports sciences and approach problems holistically.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction to quantitative and qualitative research designs Reading Resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Differences Between Qualitative and Quantitative Research Designs Reading Resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Research methods used in quantitative design-1 Reading Resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Research methods used in quantitative design-2 Reading Resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Research methods used in qualitative designs-1 Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Research methods used in qualitative designs-2 Reading Resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Determining the research design specific to the problem situation Reading Resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Mid-Term Exam Reading Resources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Data collection tools and validity reliability concept Reading Resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Research phases and steps Reading Resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Citation styles and common reference systems Reading Resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Science ethics - Legal permissions in scientific research Reading Resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Declaration of Helsinki -1 Reading Resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Declaration of Helsinki -2 Reading Resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Being human before being a scientist, scientist's qualities and quantities Reading Resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Term Exams Reading Resources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Reading Resources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS

Update Time: 26.09.2024 04:16