Information
Code | BSB612 |
Name | |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ |
Course Goal / Objective
Entertainment industries, mass culture, audience, sports, leisure, globalization, consumption; The place of Adorno and Horkheimer's concept of culture industry in contemporary media systems, industrialization and cultural production processes, discussions of the dissolution of mass culture, the position of postmodernity and cultural industries, audience-consumer-customer, new media technologies and participation discussions in the context of media and cultural industries. cultural industries readings
Course Content
Discussing the points at which the Industry and the Media are in contact with the Power, and what kind of need this contact meets; Analysis of Culture Industry, Media and Power relations, thematics and evaluations of Frankfurt School members Adorno, Horkheimer and Marcuse.
Course Precondition
none
Resources
Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (2007). Kültür endüstrisi. İstanbul: İletişim Yayınları.
Notes
Adorno, T. W. (2003). Kültür endüstrisini yeniden düşünürken. Cogito, 36, 76-84.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Evaluates the audience-consumer-customer relationship in the context of the location of cultural industries, media and cultural industries |
LO02 | Can establish the relationship between culture and sports |
LO03 | Can carry out original studies related to the culture industry and various branches of sports. |
LO04 | He/she can do interdisciplinary work by establishing the connection between communication and sports discipline. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Belirsiz | Gains the ability to work in interdisciplinary areas. | 5 |
PLO02 | Belirsiz | Gains professional knowledge and skills that will contribute to the development of sports in the fields of coaching, health, sports management, teaching skills in sports, tourism and other sectors. | |
PLO03 | Belirsiz | He/she specializes in the basic subjects specific to the field of sports sciences and the theories, concepts, principles and methods on which they are based. | 4 |
PLO04 | Belirsiz | Gains competence in sports sciences. | |
PLO05 | Belirsiz | Follow the literature related to sports science at national and international level. | |
PLO06 | Belirsiz | Gains the ability to reach new syntheses by doing independent and original scientific research. | 3 |
PLO07 | Belirsiz | She/he can share her knowledge and transfer what she has learned. | |
PLO08 | Belirsiz | They can use their knowledge and competencies for the benefit of society within the framework of ethical principles. | |
PLO09 | Belirsiz | Can define the problems of the field and produce analytical solutions. | |
PLO10 | Belirsiz | Can make original studies that can bring innovation to sports sciences. | 5 |
PLO11 | Belirsiz | They can follow technological developments in sports sciences and apply these developments in their field. | 3 |
PLO12 | Belirsiz | They can take part in projects in different fields of sports sciences and approach problems holistically. | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | about course | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | What is the culture industry? while rethinking | Adorno, T. W., Ülner, N., Tüzel, M., Gen, E., & Bernstein, J. M. (2007). Kültür endüstrisi kültür yönetimi. İletişim. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Frankfurt school | Şan, M. K., & Hira, İ. (2007). Frankfurt Okulu ve kültür endüstrisi eleştirisi. Sosyoloji yazıları I, 324, 340. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Walter Benjamin | Sevim, B. A. (2010). Walter Benjamin’in kavramlarıyla kültür endüstrisi:“aura”,“öykü anlatıcısı” ve “flâneur”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 509-516. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Marcus and Horkheimer | ÇAKMAK, F. (2022). KÜLTÜR ENDÜSTRİSİNDEN KÜLTÜR EMPERYALİZMİNE MEDYA ARACILIĞIYLA YOLCULUK. MEDYA VE TÜKETİM I, 201. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Cultur and globalizim | Taylan, H. H., & Arklan, Ü. (2008). Medya ve Kültür: Kültürün Medya Araciliğiyla Küreselleşmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 86. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Social media and cultur | Aksoy, S. (2019). Kültür endüstrisi güdümünde boş zaman pratiklerinde tektipleşme:" Keyif" etiketi ile yapılmış Instagram paylaşımları üzerine bir inceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (31), 601-622. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Critical thinking | Adorno, T. W. (2003). Kültür endüstrisini yeniden düşünürken. Cogito, 36, 76-84.. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Management cultur | Ümer, E. (2016). Adorno, Debord ve Baudrillard’da Kültür ve Sanat. Sanat ve Tasarım Dergisi, (17), 171-187. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Culture industry criticism | KURT, A. Y., & Kihtir, A. (2009). Adorno ve Horkheimer’in Kültür Endüstrisi Eleştirisi Üzerine Bir İnceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Culture industry criticism. | Necla, M. O. R. A. (2008). Medya ve kültürel kimlik. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-14. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | readings of traditional culture industries through discussions of new media technologies and participation. | GÜL, M. E. (2019). Kültür endüstrisi ürünü olarak dijital oyunlar: Playerunknown’s Battlegrounds (Pubg) oyunu örneği. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 5(2), 448-465. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Culture industry and cinema | KOLUAÇIK, İ. (2017). Eleştirel teorisyenlerin kültür endüstrisi kavramı çerçevesinde sanata ve sinemaya yaklaşımları. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 2(3), 135-156. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | presantation | Sevim, B. A. (2010). Walter Benjamin’in kavramlarıyla kültür endüstrisi:“aura”,“öykü anlatıcısı” ve “flâneur”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 509-516. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
16 | Term Exams | . | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Term Exams | .. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 12 | 12 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 12 | 12 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 126 | ||
Total Workload / 25 (h) | 5,04 | ||
ECTS | 5 ECTS |