Information
Code | SHS101 |
Name | Professional Ethics |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 1. Semester |
Duration (T+A) | 1-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 2 ECTS |
National Credit | 1 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Ön Lisans Dersi |
Type | Normal |
Label | VK Vocational Knowledge Courses E Elective |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ |
Course Instructor |
Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ
(A Group)
(Ins. in Charge)
Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ (B Group) (Ins. in Charge) |
Course Goal / Objective
The purpose of the course is to upskill to define the concepts of ethics, medical ethics and professional ethics; to explain the principles of medical ethics; to interpret and analyse possible ethical problems-dilemmas-situations that can occur in the field.
Course Content
1. Concepts Regarding Ethics 2. Profession, Ethics and Professional Ethics 3. Medical Ethics 4. Basic Principles of Medical Ethics 5. Ethical Committees 6. Human and Patient Rights 7. Ethical Problems
Course Precondition
There are no prerequisites for the course.
Resources
1-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 2-Demir Karabulut S, Gülpınar G, Halidi G, Keleş Ş, Yalım NY. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 1: Sağlık Programları Meslek Etiği. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Keleş Ş. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2019. 3-Akın E, Göçmen Baykara Z, Kırşan Büyüktarakçı M, Doğan N, Eyüboğlu G, Gül Ş, Gün M, Halidi G, Demir Karabulut S, Nesipoğlu G, Yılmaz Ş. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 2: Hemşirelik ve Etik. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Göçmen Baykara Z. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2022.
Notes
1-Kadıoğlu S. Etik Hakkında Kısa Bir Yazı. Güney Mimarlık Dergisi, 2014; (17): 40-42. 2-Yıldırım G, Kadıoğlu S. Etik ve Tıp Etiği Kavramları. C.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 2007; 29 (2): 7-12. 3-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 4-Ersoy N, Aydın E. Tıbbi Etikte "Yararlılık İlkesi". Türkiye Klinikleri Tıbbi Etik Dergisi, 1994; 2(2):57-60. 5-Aydın E. Tıp Etiği. 1.Baskı, Ankara: Güneş Kitabevi, 2006. 6-Yıldırım G. Sağlık Profesyonellerinin Etik Kavramından Anladıkları ve Kuramsal Etik Çalışması Yapanlardan Bekledikleri. Danışman Kadıoğlu S. Doktora Tezi, Çukurova Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana, 2008. 7-Arda B, Şahinoğlu Pelin S. Tıbbi Etik: Tanımı, İçeriği, Yöntemi ve Başlıca Konuları. Ankara Tıp Mecmuası, 1995; 48: 323-336. 8-Demirhan Erdemir A. Tıpta Etik ve Deontoloji; Yirmbirinci Yüzyılda. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2011.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Defines the concepts of ethics, professional ethics, and medical ethics. |
LO02 | Distinguishes between the concepts of ethics-moral-law. |
LO03 | Explains the concept of value and values. |
LO04 | Compares the types of evaluation. |
LO05 | Explains the principles of medical ethics. |
LO06 | Summarizes the types of ethical problems, ethical evaluation and ethical decision-making processes. |
LO07 | It specifies the concepts of bioethics and biomedical ethics and the principles of biomedical ethics. |
LO08 | Interprets the ethical problems-dilemmas-situations that might occur in medical ethics. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Contemporary usage of medical document describes basic information about | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The collection and analysis of Medical documents defines information about the | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomical, physiological structure, People, medical terminology, disease and explains the standard terminology of surgery | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Surgeries on patients ´ files and lists the international classification of diseases and coding | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Data processing using patient files archiving and indexing operations bases.The surgery on patients ´ files and lists the international classification of diseases and coding | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | In-house and external communications-related correspondence shows the ability to use techniques. | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The basic rules in the preparation of the patient describes the report. " | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maintains patient's health records. | |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Basic medical secretarial knowledge and skills to have Office management operations executes | |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Automation of Patient files and medical documents using computing technology in the evaluation makes the computer correspondence | |
PLO11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Data processing using patient files archives and indexes. | 2 |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Statistical data in accordance with the rules. | 3 |
PLO13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | The best quality service in health care system to receive reports of individuals, social security related operations executes independently | |
PLO14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Within the framework of the Organization of the Office of professional responsibility, and solve problems | |
PLO15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Professional and ethical responsibility data about the Patient conscious evaluates as | 5 |
PLO16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Colleagues, patients and health professionals communicate with Active. | 4 |
PLO17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Computer-held records to be stored securely backs up these records, you need to provide. | |
PLO18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Professional, followed by technological developments and uses. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Course Overview and Explanation of the Proceeding of the Course | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | The Concept of Ethics, Ethics and Moral | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
3 | Contepts Associated with Ethics | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Ethics-Law Relation, Deontology-Health Legislation | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Profession-Professional Ethics, Medicine-Medical Ethics | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Medical Ethics and related concepts | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Principles of Medical Ethics 1 | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
8 | Mid-Term Exam | Reading lecture notes and reference books | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Principles of Medical Ethics 2 | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Ethics Committees | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Human Rights and Patient's Rights | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | Ethical Problems-Dilemmas | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma |
13 | Euthanasia and Terminating the Pregnancy | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Reproductive Aid and Organ Donation | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Evaluation of the Course | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Reading lecture notes and reference books | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Reading lecture notes and reference books | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 1 | 14 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 2 | 2 |
Final Exam | 1 | 4 | 4 |
Total Workload (Hour) | 62 | ||
Total Workload / 25 (h) | 2,48 | ||
ECTS | 2 ECTS |