Information
Code | SHS101 |
Name | Professional Ethics |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 1. Semester |
Duration (T+A) | 1-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 2 ECTS |
National Credit | 1 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Ön Lisans Dersi |
Type | Normal |
Label | E Elective |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ |
Course Instructor |
Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ
(A Group)
(Ins. in Charge)
Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ (B Group) (Ins. in Charge) |
Course Goal / Objective
The purpose of the course is to upskill to define the concepts of ethics, medical ethics and professional ethics; to explain the principles of medical ethics; to interpret and analyse possible ethical problems-dilemmas-situations that can occur in the field.
Course Content
1. Concepts Regarding Ethics 2. Profession, Ethics and Professional Ethics 3. Medical Ethics 4. Basic Principles of Medical Ethics 5. Ethical Committees 6. Human and Patient Rights 7. Ethical Problems
Course Precondition
There are no prerequisites for the course.
Resources
1-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 2-Demir Karabulut S, Gülpınar G, Halidi G, Keleş Ş, Yalım NY. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 1: Sağlık Programları Meslek Etiği. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Keleş Ş. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2019. 3-Akın E, Göçmen Baykara Z, Kırşan Büyüktarakçı M, Doğan N, Eyüboğlu G, Gül Ş, Gün M, Halidi G, Demir Karabulut S, Nesipoğlu G, Yılmaz Ş. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 2: Hemşirelik ve Etik. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Göçmen Baykara Z. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2022.
Notes
1-Kadıoğlu S. Etik Hakkında Kısa Bir Yazı. Güney Mimarlık Dergisi, 2014; (17): 40-42. 2-Yıldırım G, Kadıoğlu S. Etik ve Tıp Etiği Kavramları. C.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 2007; 29 (2): 7-12. 3-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 4-Ersoy N, Aydın E. Tıbbi Etikte "Yararlılık İlkesi". Türkiye Klinikleri Tıbbi Etik Dergisi, 1994; 2(2):57-60. 5-Aydın E. Tıp Etiği. 1.Baskı, Ankara: Güneş Kitabevi, 2006. 6-Yıldırım G. Sağlık Profesyonellerinin Etik Kavramından Anladıkları ve Kuramsal Etik Çalışması Yapanlardan Bekledikleri. Danışman Kadıoğlu S. Doktora Tezi, Çukurova Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana, 2008. 7-Arda B, Şahinoğlu Pelin S. Tıbbi Etik: Tanımı, İçeriği, Yöntemi ve Başlıca Konuları. Ankara Tıp Mecmuası, 1995; 48: 323-336. 8-Demirhan Erdemir A. Tıpta Etik ve Deontoloji; Yirmbirinci Yüzyılda. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2011.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Defines the concepts of ethics, professional ethics, and medical ethics. |
LO02 | Distinguishes between the concepts of ethics-moral-law. |
LO03 | Explains the concept of value and values. |
LO04 | Compares the types of evaluation. |
LO05 | Explains the principles of medical ethics. |
LO06 | Summarizes the types of ethical problems, ethical evaluation and ethical decision-making processes. |
LO07 | It specifies the concepts of bioethics and biomedical ethics and the principles of biomedical ethics. |
LO08 | Interprets the ethical problems-dilemmas-situations that might occur in medical ethics. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the basic anatomical structure and function of people. | |
PLO02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Defines the modalities used in medical imaging and the selection of appropriate modalities | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the usage steps of medical imaging devices. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Describe medical imaging methods. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lists the radiology tools and equipment. | |
PLO06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Plans the procedures for preanalytical, analytical and post analytical phases. | |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Prepare the patient before the radiology examination. | 3 |
PLO08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Takes necessary measures for radiation safety. | |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Applies the medical examination parameters correctly. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Makes the correct dosing according to the treatment and the patient in contrast agent applications. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Enables recording and archiving of the resulting image onto film, paper, CD or DVD. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | It makes the calibration and maintenance of radiology devices regularly and ensures that they work in the most efficient way. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Identify and obtain the deficiencies of radiological examination units. | |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Provides coordination by informing the physician about the critical values. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | After graduation, the student will have the ability to critically evaluate the information he has learned with his knowledge. | 4 |
PLO16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | It works in harmony with the team members in the Angiography and Interventional Radiology units. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Be able to communicate with colleagues, patients and physicians in a healthy and ethical sense. | 5 |
PLO18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uses information communication technologies and at least one foreign language. | |
PLO19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takes measures related to health and safety in the work environment and makes the first intervention when necessary. | |
PLO20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Follows the technological developments and analyzes the dynamics specific to the field. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Course Overview and Explanation of the Proceeding of the Course | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | The Concept of Ethics, Ethics and Moral | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
3 | Contepts Associated with Ethics | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Ethics-Law Relation, Deontology-Health Legislation | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Profession-Professional Ethics, Medicine-Medical Ethics | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Medical Ethics and related concepts | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Principles of Medical Ethics 1 | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
8 | Mid-Term Exam | Reading lecture notes and reference books | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Principles of Medical Ethics 2 | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Ethics Committees | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Human Rights and Patient's Rights | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | Ethical Problems-Dilemmas | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma |
13 | Euthanasia and Terminating the Pregnancy | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Reproductive Aid and Organ Donation | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Evaluation of the Course | Reading lecture notes and reference books | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Reading lecture notes and reference books | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Reading lecture notes and reference books | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 1 | 14 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 2 | 2 |
Final Exam | 1 | 4 | 4 |
Total Workload (Hour) | 62 | ||
Total Workload / 25 (h) | 2,48 | ||
ECTS | 2 ECTS |