Information
Code | HEM662 |
Name | |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
To learn the importance of patient safety, practices and developments in nursing care
Course Content
1-Definition of Patient Safety 2-Nursing Roles in Patient Safety 3-Nursing Practices in Patient Safety 4-Legal Responsibilities of Nurses in Patient Safety
Course Precondition
Be a graduate of nursing
Resources
1-Sayek, F (2010). Hasta Güvenliği: Türkiye ve Dünya. 1. Baskı;Türk Tabipleri Birliği Yayınları, Ankara. 2-Sezgin B (2007). Kalite Belgesi Alan Hastanelerde Çalışma Ortamı Ve Hemşirelik Uygulamalarının Hasta Ve Hemşire Güvenliği Açısından Değerlendirilmesi. Hemşirelikte Yönetim AD Yükseklisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Entitüsü. İstanbul. 3-Tombe D (2007). Hasta Güvenliğini Sağlamanın Karmaşıklığı Karmaşıklığın İnsan Ve Sistem Boyutları. 1. Hasta Güvenliği Kongresi (Kongre Kitabı). Antalya 28-31 Mart, 24-28. 4-Wendın R (2007). Hasta Güvenliği - Temel Bir Yetkinlik Mi Yoksa Sadece Bir Kavram Mı?. 1. Hasta Güvenliği Kongresi (Kongre Kitabı). Antalya 28-31 Mart, 24-28. 5-Tütüncü O, Küçükusta D ve Yağcı K (2007). Toplam Kalite Yönetimi Kapsamında Hasta Güvenliği Kültürü ve Bir Ölçme Aracı. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (1). 6-Patel V (2007). Tıbbi Hataların Yönetimi. 1. Hasta Güvenliği Kongresi (Kongre Kitabı). Antalya 28- 31 Mart, 24-28.
Notes
Scientific literature on the subject
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | 1. Knowing the Basic Concepts of Patient Safety |
LO02 | 2. Evaluating Patient Safety (in terms of working environment) in hospitals and knowing the necessary precautions |
LO03 | 3. Being able to report on Patient Safety |
LO04 | 4. To be able to create teamwork in terms of patient safety |
LO05 | 5. To take an active role in Patient Safety Education |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Develop and deepen the current and advanced knowledge in the field of expertise and reach original definitions that will bring innovation to the field. | 4 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | He / she achieves original results by using his / her knowledge in analyzing, synthesizing and evaluating new ideas about nursing. | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understand interdisciplinary interaction. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has an advanced level of knowledge about other technological tools including the computer required for the field of nursing. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the importance of ethical principles and ethics committees for individuals and society. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has a high level of skills in using research methods in nursing field and has knowledge about statistical methods. | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluate the new knowledge in the field of nursing with a systematic approach. | 2 |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To be able to write the report of the research he / she made and publish it in a national / internationally accepted refereed journal and present it in scientific meetings | |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluate and use new information in the field of nursing with a systematic approach. | 2 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Interdisciplinary interaction | 4 |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Use research methods and statistical methods in nursing studies. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They follow evidence-based practices and conduct research to establish evidence in their field of professional practice. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction and Acquaintance | Relevant literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Preparation Week | Relevant literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Basic Concepts of Patient Safety | Relevant literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Patient Safety Definition | Relevant literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Patient Safety in Hospitals (In terms of working environment) | Relevant literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Patient Safety in Hospitals (In terms of Nursing Practices) | Relevant literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Legal Aspect of Patient Safety | Relevant literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Studying all the topics covered | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | falls | Relevant literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Management of Medical Errors | Relevant literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Creating a Culture of Patient Safety | Relevant literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Patient Safety Reporting | Relevant literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Patient Safety Training | Relevant literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Patient Relatives and Patient Safety | Relevant literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Teamwork and Patient Safety | Relevant literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Studying all the topics covered | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Term Exams | Studying all the topics covered | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 12 | 12 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |