HEM662

5 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code HEM662
Name
Term 2024-2025 Academic Year
Term Spring
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Doktora Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator
Course Instructor
1


Course Goal / Objective

To learn the importance of patient safety, practices and developments in nursing care

Course Content

1-Definition of Patient Safety 2-Nursing Roles in Patient Safety 3-Nursing Practices in Patient Safety 4-Legal Responsibilities of Nurses in Patient Safety

Course Precondition

Be a graduate of nursing

Resources

1-Sayek, F (2010). Hasta Güvenliği: Türkiye ve Dünya. 1. Baskı;Türk Tabipleri Birliği Yayınları, Ankara. 2-Sezgin B (2007). Kalite Belgesi Alan Hastanelerde Çalışma Ortamı Ve Hemşirelik Uygulamalarının Hasta Ve Hemşire Güvenliği Açısından Değerlendirilmesi. Hemşirelikte Yönetim AD Yükseklisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Entitüsü. İstanbul. 3-Tombe D (2007). Hasta Güvenliğini Sağlamanın Karmaşıklığı Karmaşıklığın İnsan Ve Sistem Boyutları. 1. Hasta Güvenliği Kongresi (Kongre Kitabı). Antalya 28-31 Mart, 24-28. 4-Wendın R (2007). Hasta Güvenliği - Temel Bir Yetkinlik Mi Yoksa Sadece Bir Kavram Mı?. 1. Hasta Güvenliği Kongresi (Kongre Kitabı). Antalya 28-31 Mart, 24-28. 5-Tütüncü O, Küçükusta D ve Yağcı K (2007). Toplam Kalite Yönetimi Kapsamında Hasta Güvenliği Kültürü ve Bir Ölçme Aracı. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (1). 6-Patel V (2007). Tıbbi Hataların Yönetimi. 1. Hasta Güvenliği Kongresi (Kongre Kitabı). Antalya 28- 31 Mart, 24-28.

Notes

Scientific literature on the subject


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 1. Knowing the Basic Concepts of Patient Safety
LO02 2. Evaluating Patient Safety (in terms of working environment) in hospitals and knowing the necessary precautions
LO03 3. Being able to report on Patient Safety
LO04 4. To be able to create teamwork in terms of patient safety
LO05 5. To take an active role in Patient Safety Education


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Develop and deepen the current and advanced knowledge in the field of expertise and reach original definitions that will bring innovation to the field. 4
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal He / she achieves original results by using his / her knowledge in analyzing, synthesizing and evaluating new ideas about nursing. 3
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understand interdisciplinary interaction.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Has an advanced level of knowledge about other technological tools including the computer required for the field of nursing.
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Knows the importance of ethical principles and ethics committees for individuals and society.
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Has a high level of skills in using research methods in nursing field and has knowledge about statistical methods.
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Evaluate the new knowledge in the field of nursing with a systematic approach. 2
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To be able to write the report of the research he / she made and publish it in a national / internationally accepted refereed journal and present it in scientific meetings
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Evaluate and use new information in the field of nursing with a systematic approach. 2
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Interdisciplinary interaction 4
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Use research methods and statistical methods in nursing studies.
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They follow evidence-based practices and conduct research to establish evidence in their field of professional practice.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction and Acquaintance Relevant literature review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Preparation Week Relevant literature review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Basic Concepts of Patient Safety Relevant literature review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Patient Safety Definition Relevant literature review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Patient Safety in Hospitals (In terms of working environment) Relevant literature review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Patient Safety in Hospitals (In terms of Nursing Practices) Relevant literature review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Legal Aspect of Patient Safety Relevant literature review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Studying all the topics covered Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 falls Relevant literature review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Management of Medical Errors Relevant literature review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Creating a Culture of Patient Safety Relevant literature review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Patient Safety Reporting Relevant literature review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Patient Safety Training Relevant literature review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Patient Relatives and Patient Safety Relevant literature review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Teamwork and Patient Safety Relevant literature review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Studying all the topics covered Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Term Exams Studying all the topics covered Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 12 12
Final Exam 1 18 18
Total Workload (Hour) 114
Total Workload / 25 (h) 4,56
ECTS 5 ECTS

Update Time: 02.10.2024 10:06