Information
Unit | INSTITUTE OF NATURAL AND APPLIED SCIENCES |
ARCHITECTURE (MASTER) (WITH THESIS) | |
Code | MM0038 |
Name | Oral History in Spatial Studies |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
The current term course schedule has not been prepared yet.
|
Course Goal / Objective
Understanding the place of the oral history method in the philosophy and theory of history within the framework of the relationship between history, historian and society, becoming aware of the ways of using the method in different research fields, evaluating the opportunities and constraints it will provide, and examining the use of the oral history method in architecture, urbanism, urban design, etc. Providing the necessary information to understand the use of space by disciplines based on space.
Course Content
The content of the course consists of the unique content, potential and limitations of the oral history method in oral history and spatial research, and the use of local history research and oral history method in studies on cities and urban spaces.
Course Precondition
No lecture prerequairities
Resources
Caunce, S. (2008) Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Danacıoğlu, E. (2001) Geçmişin izleri. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Hobsbawm, E. (1999) Tarih Üzerine, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Iggers, G. (2000) Yirminci yüzyılda tarih yazımı. G. Çağalı Güven (Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Neyzi, L. (2004) “Ben Kimim?” Türkiye’de Sözlü Tarih, Kimlik ve Öznellik, İstanbul: İletişim Yayınları. Tosh, J. (2008). Tarihin peşinde modern tarih çalışmasında hedefler, yöntemler ve yeni doğrultular. Ö. Arıkan (Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Tosh, J. (2008). Tarihin peşinde modern tarih çalışmasında hedefler, yöntemler ve yeni doğrultular. Ö. Arıkan (Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Tosh, J. (2008). Tarihin peşinde modern tarih çalışmasında hedefler, yöntemler ve yeni doğrultular. Ö. Arıkan (Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
Notes
Tekeli, İ. (1998) Tarih yazımı üzerine düşünmek, Ankara: Dost Kitabevi. Tekeli, İ. (2007) Birlikte Yazılan ve Öğrenilen Bir Tarihe Doğru, İlhan Tekeli Toplu Eserleri-, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Tekeli, İ. (2000). Tarih yazımında gündelik yaşam tarihçiliğinin kavramsal çerçevesi nasıl genişletilebilir? Tarih Yazımında Yeni Yaklaşımlar: Küreselleşme ve Yerelleşme, Üçüncü Uluslararası Tarih Kongresi, İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, 42-60.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Knows the basic concepts of oral history |
LO02 | Brings out knowledge, related to the space through oral history. |
LO03 | Constructs the relationship between urban memory and the built environment. |
LO04 | Uses the historical knowledge in shaping of the built environment. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deepens and develops its knowledge about architectural theory, history and practice and other related arts, technologies and human sciences at the level of expertise. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses the knowledge she has acquired on architecture, urban design and planning in an original way in design practice or theoretical studies. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | In a research process, he/she selects and uses the methods related to research and evaluation that are suitable for his/her purpose. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Develops critical thinking about the nature of information, its sources, production of information and problems related to testing of information within the field of architecture. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Develops knowledge about sustainable design, environmental protection and improvement at an expert level. | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Interprets the relationship between humans and the environment they live in from a structural, functional, technical or aesthetic perspective, using interdisciplinary knowledge. | 5 |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Competent in theory and practice, aesthetic, technical, ecological, etc. Uses knowledge with creative, analytical and innovative thinking in order to create environments that meet needs. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Selects and uses appropriate analysis methods, computer technologies and presentation techniques to organize, interpret and present data, information and findings obtained in the subject area. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takes responsibility and carries out a study in its theoretical and practical aspects independently or in harmony within a group. | |
PLO10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | In order to conduct in-depth research or produce solutions within the framework of research ethics and scientific ethics on a selected subject area or a determined problem for the benefit of society, it uses appropriate methods to access data, interprets the results and announces them in various media. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Produces information experimentally by individually acquiring relevant information in architectural processes, selecting, evaluating, recording and various applications. | 5 |
PLO12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Expresses his/her thoughts and opinions for the benefit of society and within ethical rules by knowing field-specific concepts and terminology, attending meetings and congresses, making presentations and using appropriate communication tools. | 5 |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Develops strategies, policies and implementation plans in matters related to the field of architecture, taking into account innovative ethical, environmental and social values, and evaluates the results of its work within the framework of quality processes. | |
PLO14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Interprets current developments in the field at home and abroad by following publications using her foreign language knowledge. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Interprets knowledge through interdisciplinary interaction by using knowledge, problem solving and/or application skills related to the discipline of architecture in interdisciplinary studies. | 5 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction | No need to preparation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | What is history? | Carr, E. H. (1993) Tarih Nedir? İletişim Yayınları, İstanbul. Hegel, G. W. F. (2006) Tarih felsefesi. A. Yardımlı (Çev.) İstanbul: İdea Yayınevi. Boratav, A. (Der.) (2007) Tarih ve Tarihçi Annales Okulu İzinde, İstanbul: Kırmızı Yayınları. Tosh, J. (2008). Tarihin peşinde modern tarih çalışmasında hedefler, yöntemler ve yeni doğrultular. Ö. Arıkan (Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | What is oral history? Historians and oral history | Thompson, P. (1999) Geçmişin Sesi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Caunce, S. (2008) Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Bilgin, N. (2013) Tarih ve Kollektif Bellek, İstanbul: Bağlam Yayıncılık. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Oral history in Turkey and other countries | Danacıoğlu, E. (2001) Geçmişin izleri. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. İlyasoğlu A; Kayacan, G. (2006) Kuşaklar, Deneyimler, Tanıklıklar, Türkiye’de Sözlü Tarih Çalışmaları Konferansı (26-27 Eylül 2003), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Keyder, Ç. (2009) Toplumsal Tarih Çalışmaları, İstanbul: İletişim Yayınları. Neyzi, L. (2004) “Ben Kimim?” Türkiye’de Sözlü Tarih, Kimlik ve Öznellik, İstanbul: İletişim Yayınları. Neyzi, L. (2011) Nasıl Hatırlıyoruz? Türkiye’de Bellek Çalışmaları, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. Tekeli, İ. (2007) Birlikte Yazılan ve Öğrenilen Bir Tarihe Doğru, İlhan Tekeli Toplu Eserleri-, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Using the information, acquired through oral history | Tekeli, İ. (2000). Tarih yazımında gündelik yaşam tarihçiliğinin kavramsal çerçevesi nasıl genişletilebilir? Tarih Yazımında Yeni Yaklaşımlar: Küreselleşme ve Yerelleşme, Üçüncü Uluslararası Tarih Kongresi, İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, 42-60. Acun, F. (2004) Görsellik ve yakın dönem tarihi araştırmalarında kullanımı. Kebikeç, (18), 95-118. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Spatial studies and oral history | No need to preparation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Examples of oral history studies | No need to preparation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-term exam | Previous readings | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Preparation for oral history interviews | No need to preparation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Oral history interview - I | No need to preparation | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Oral history interview - II | No need to preparation | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Oral history interview - III | No need to preparation | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Oral history interview - IV | No need to preparation | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Discussions on interviews - I | No need to preparation | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Discussions on interviews - II | No need to preparation | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Discussions on interviews - III | No need to preparation | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
17 | Final exam | previous readings | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |