MM0038 Oral History in Spatial Studies

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Unit INSTITUTE OF NATURAL AND APPLIED SCIENCES
ARCHITECTURE (MASTER) (WITH THESIS)
Code MM0038
Name Oral History in Spatial Studies
Term 2024-2025 Academic Year
Term Spring
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator
Course Instructor
The current term course schedule has not been prepared yet.


Course Goal / Objective

Understanding the place of the oral history method in the philosophy and theory of history within the framework of the relationship between history, historian and society, becoming aware of the ways of using the method in different research fields, evaluating the opportunities and constraints it will provide, and examining the use of the oral history method in architecture, urbanism, urban design, etc. Providing the necessary information to understand the use of space by disciplines based on space.

Course Content

The content of the course consists of the unique content, potential and limitations of the oral history method in oral history and spatial research, and the use of local history research and oral history method in studies on cities and urban spaces.

Course Precondition

No lecture prerequairities

Resources

Caunce, S. (2008) Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Danacıoğlu, E. (2001) Geçmişin izleri. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Hobsbawm, E. (1999) Tarih Üzerine, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Iggers, G. (2000) Yirminci yüzyılda tarih yazımı. G. Çağalı Güven (Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Neyzi, L. (2004) “Ben Kimim?” Türkiye’de Sözlü Tarih, Kimlik ve Öznellik, İstanbul: İletişim Yayınları. Tosh, J. (2008). Tarihin peşinde modern tarih çalışmasında hedefler, yöntemler ve yeni doğrultular. Ö. Arıkan (Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Tosh, J. (2008). Tarihin peşinde modern tarih çalışmasında hedefler, yöntemler ve yeni doğrultular. Ö. Arıkan (Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Tosh, J. (2008). Tarihin peşinde modern tarih çalışmasında hedefler, yöntemler ve yeni doğrultular. Ö. Arıkan (Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.

Notes

Tekeli, İ. (1998) Tarih yazımı üzerine düşünmek, Ankara: Dost Kitabevi. Tekeli, İ. (2007) Birlikte Yazılan ve Öğrenilen Bir Tarihe Doğru, İlhan Tekeli Toplu Eserleri-, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Tekeli, İ. (2000). Tarih yazımında gündelik yaşam tarihçiliğinin kavramsal çerçevesi nasıl genişletilebilir? Tarih Yazımında Yeni Yaklaşımlar: Küreselleşme ve Yerelleşme, Üçüncü Uluslararası Tarih Kongresi, İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, 42-60.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Knows the basic concepts of oral history
LO02 Brings out knowledge, related to the space through oral history.
LO03 Constructs the relationship between urban memory and the built environment.
LO04 Uses the historical knowledge in shaping of the built environment.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deepens and develops its knowledge about architectural theory, history and practice and other related arts, technologies and human sciences at the level of expertise.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses the knowledge she has acquired on architecture, urban design and planning in an original way in design practice or theoretical studies.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal In a research process, he/she selects and uses the methods related to research and evaluation that are suitable for his/her purpose.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Develops critical thinking about the nature of information, its sources, production of information and problems related to testing of information within the field of architecture.
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Develops knowledge about sustainable design, environmental protection and improvement at an expert level. 4
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Interprets the relationship between humans and the environment they live in from a structural, functional, technical or aesthetic perspective, using interdisciplinary knowledge. 5
PLO07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Competent in theory and practice, aesthetic, technical, ecological, etc. Uses knowledge with creative, analytical and innovative thinking in order to create environments that meet needs.
PLO08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Selects and uses appropriate analysis methods, computer technologies and presentation techniques to organize, interpret and present data, information and findings obtained in the subject area.
PLO09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Takes responsibility and carries out a study in its theoretical and practical aspects independently or in harmony within a group.
PLO10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik In order to conduct in-depth research or produce solutions within the framework of research ethics and scientific ethics on a selected subject area or a determined problem for the benefit of society, it uses appropriate methods to access data, interprets the results and announces them in various media.
PLO11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Produces information experimentally by individually acquiring relevant information in architectural processes, selecting, evaluating, recording and various applications. 5
PLO12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Expresses his/her thoughts and opinions for the benefit of society and within ethical rules by knowing field-specific concepts and terminology, attending meetings and congresses, making presentations and using appropriate communication tools. 5
PLO13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Develops strategies, policies and implementation plans in matters related to the field of architecture, taking into account innovative ethical, environmental and social values, and evaluates the results of its work within the framework of quality processes.
PLO14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Interprets current developments in the field at home and abroad by following publications using her foreign language knowledge.
PLO15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Interprets knowledge through interdisciplinary interaction by using knowledge, problem solving and/or application skills related to the discipline of architecture in interdisciplinary studies. 5


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 What is history? Carr, E. H. (1993) Tarih Nedir? İletişim Yayınları, İstanbul. Hegel, G. W. F. (2006) Tarih felsefesi. A. Yardımlı (Çev.) İstanbul: İdea Yayınevi. Boratav, A. (Der.) (2007) Tarih ve Tarihçi Annales Okulu İzinde, İstanbul: Kırmızı Yayınları. Tosh, J. (2008). Tarihin peşinde modern tarih çalışmasında hedefler, yöntemler ve yeni doğrultular. Ö. Arıkan (Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
3 What is oral history? Historians and oral history Thompson, P. (1999) Geçmişin Sesi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Caunce, S. (2008) Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Bilgin, N. (2013) Tarih ve Kollektif Bellek, İstanbul: Bağlam Yayıncılık. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Oral history in Turkey and other countries Danacıoğlu, E. (2001) Geçmişin izleri. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. İlyasoğlu A; Kayacan, G. (2006) Kuşaklar, Deneyimler, Tanıklıklar, Türkiye’de Sözlü Tarih Çalışmaları Konferansı (26-27 Eylül 2003), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Keyder, Ç. (2009) Toplumsal Tarih Çalışmaları, İstanbul: İletişim Yayınları. Neyzi, L. (2004) “Ben Kimim?” Türkiye’de Sözlü Tarih, Kimlik ve Öznellik, İstanbul: İletişim Yayınları. Neyzi, L. (2011) Nasıl Hatırlıyoruz? Türkiye’de Bellek Çalışmaları, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. Tekeli, İ. (2007) Birlikte Yazılan ve Öğrenilen Bir Tarihe Doğru, İlhan Tekeli Toplu Eserleri-, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Using the information, acquired through oral history Tekeli, İ. (2000). Tarih yazımında gündelik yaşam tarihçiliğinin kavramsal çerçevesi nasıl genişletilebilir? Tarih Yazımında Yeni Yaklaşımlar: Küreselleşme ve Yerelleşme, Üçüncü Uluslararası Tarih Kongresi, İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, 42-60. Acun, F. (2004) Görsellik ve yakın dönem tarihi araştırmalarında kullanımı. Kebikeç, (18), 95-118. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Spatial studies and oral history No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Examples of oral history studies No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-term exam Previous readings Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Preparation for oral history interviews No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Oral history interview - I No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Oral history interview - II No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Oral history interview - III No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Oral history interview - IV No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Discussions on interviews - I No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Discussions on interviews - II No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Discussions on interviews - III No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
17 Final exam previous readings Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS

Update Time: 01.03.2025 08:28