MIM339 Urban Design Project

3 ECTS - 2-2 Duration (T+A)- 5. Semester- 3 National Credit

Information

Unit FACULTY OF ARCHITECTURE
ARCHITECTURE PR.
Code MIM339
Name Urban Design Project
Term 2024-2025 Academic Year
Semester 5. Semester
Duration (T+A) 2-2 (T-A) (17 Week)
ECTS 3 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Label VK Vocational Knowledge Courses C Compulsory
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. FAZİLET DUYGU SABAN
Course Instructor Prof. Dr. FAZİLET DUYGU SABAN (Güz) (A Group) (Ins. in Charge)
Doç. Dr. Tülin SELVİ ÜNLÜ (Güz) (A Group) (Asst. Ins.)
Dr. Öğr. Üyesi NUR YILMAZ (Güz) (A Group) (Asst. Ins.)
Prof. Dr. Tolga ÜNLÜ (Güz) (A Group) (Asst. Ins.)


Course Goal / Objective

To gain the ability to develop and implement an urban design project that analyses urban planning approaches and urban components (elements such as zoning applications, transportation, density, residential areas, working areas, recreation and service areas, urban image points and multifunctionality) at different scales and scopes and handles them in an integrated manner with urban design and urbanism project proposals.

Course Content

The content of the course includes zoning practices, land analysis (physical determinations, surveys), Lynch analysis, SWOT analysis, urban standards, planning according to population density, and project development.

Course Precondition

None

Resources

AYATA, S. 1996. Konut, komşuluk ve kent kültürü, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Ankara. ÇUBUK, M. 2000. Kentsel Tasarım kentsel çevreye çok disiplinli bir yaklaşım aracı, 1. Kentsel Tasarım Haftası, Mimar Sinan Üniversitesi ve Yapı Endüstri Merkezi yayını. DOĞAN, İ. 2000. Sosyoloji Kavramlar ve Sorunlar, 3. baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul. ERKAN, R. 2002. Kentleşme ve Sosyal Değişme, Bilim adamı Yayınları, Ankara. GÖNEY, S. 1995. Şehir Coğrafyası, İstanbul Üniversitesi Yayını, İstanbul. GÖRMEZ, K. 1991. Şehir ve İnsan, Milli Eğitim Bakanlığı yayını, İstanbul. HARVEY, D. 2003. Sosyal Adalet ve Şehir, Metis Yayınları, İstanbul. HOLTON, R.J. 1999. Kentler, kapitalizm ve uygarlık, İmge Kitabevi, Ankara. KARTAL, S.K. 1978. Kentleşme ve insan kentleşme sürecinde insan tutum ve davranışlarında meydana gelen değişmeler, TODAİE yayınları, 175, Ankara. KELEŞ, R. 2004. Kentleşme Politikası, 8. baskı, İmge Kitabevi, Ankara. KELEŞ, R. 1983. 100 Soruda Türkiyede kentleşme, konut ve gecekondu, Gerçek Yayınevi, İstanbul. KIRAY, M. 2003. Kentleşme Yazıları, 2. baskı, Bağlam Yayıncılık, İstanbul. KURT, H. 2003. Türkiyede Kent Köy Çelişkisi, Siyasal Kitabevi, Ankara. SEY, Y. 1999. Tarihten günümüze Anadoluda konut ve yerleşme, Tepe Mimarlık Kültürü Merkezi, İstanbul. SEY, Y. 1998. 75 yılda değişen kent ve mimarlık, Tarih Vakfı, T. İş Bankası yayını, İstanbul. TANKUT, G. 1993. Bir Başkentin İmarı, Anahtar Kitaplar Yayınevi, İstanbul. TANPINAR, A.H. 1990. Beş Şehir, Kültür Bakanlığı, Ankara.

Notes

AYATA, S. 1996. Konut, komşuluk ve kent kültürü, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Ankara. ÇUBUK, M. 2000. Kentsel Tasarım kentsel çevreye çok disiplinli bir yaklaşım aracı, 1. Kentsel Tasarım Haftası, Mimar Sinan Üniversitesi ve Yapı Endüstri Merkezi yayını. DOĞAN, İ. 2000. Sosyoloji Kavramlar ve Sorunlar, 3. baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul. ERKAN, R. 2002. Kentleşme ve Sosyal Değişme, Bilim adamı Yayınları, Ankara. GÖNEY, S. 1995. Şehir Coğrafyası, İstanbul Üniversitesi Yayını, İstanbul. GÖRMEZ, K. 1991. Şehir ve İnsan, Milli Eğitim Bakanlığı yayını, İstanbul. HARVEY, D. 2003. Sosyal Adalet ve Şehir, Metis Yayınları, İstanbul. HOLTON, R.J. 1999. Kentler, kapitalizm ve uygarlık, İmge Kitabevi, Ankara. KARTAL, S.K. 1978. Kentleşme ve insan kentleşme sürecinde insan tutum ve davranışlarında meydana gelen değişmeler, TODAİE yayınları, 175, Ankara. KELEŞ, R. 2004. Kentleşme Politikası, 8. baskı, İmge Kitabevi, Ankara. KELEŞ, R. 1983. 100 Soruda Türkiyede kentleşme, konut ve gecekondu, Gerçek Yayınevi, İstanbul. KIRAY, M. 2003. Kentleşme Yazıları, 2. baskı, Bağlam Yayıncılık, İstanbul. KURT, H. 2003. Türkiyede Kent Köy Çelişkisi, Siyasal Kitabevi, Ankara. SEY, Y. 1999. Tarihten günümüze Anadoluda konut ve yerleşme, Tepe Mimarlık Kültürü Merkezi, İstanbul. SEY, Y. 1998. 75 yılda değişen kent ve mimarlık, Tarih Vakfı, T. İş Bankası yayını, İstanbul. TANKUT, G. 1993. Bir Başkentin İmarı, Anahtar Kitaplar Yayınevi, İstanbul. TANPINAR, A.H. 1990. Beş Şehir, Kültür Bakanlığı, Ankara.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Develops spatial solutions in different scales and scopes of urban components such as zoning applications, transport, density, housing, working and recreational areas.
LO02 Can prepare urban design and planning project proposals in various scales and contents.
LO03 Expresses the developed urban design projects effectively with graphic, digital and verbal presentation techniques.
LO04 Analyzes problems related to moving and stationary vehicle traffic
LO05 Develops/implements strategies to solve problems related to moving and stationary vehicle traffic in the context of urban design and transportation planning.
LO06 Understands/interprets zoning legislation.
LO07 In line with the principles of urban planning, produces design projects that include multifunctionality and urban image points.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains the change and development of architectural examples within historical and cultural processes within local, regional and global frameworks.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains the basic principles of service systems consisting of vertical and horizontal circulation elements, installation, infrastructure, communication, security and fire systems.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses the knowledge of the development of contemporary carrier systems and carrier system applications in the selection of the structure system based on the principles of behavior of the structure against vertical and lateral loads.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Knows the basic principles of how building elements, building components and building materials come together in design based on their properties.
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Evaluates the design knowledge of elements such as environment, people and culture in the function-form relationship in design from a critical and innovative perspective and interprets it at the level of building, interior, immediate surroundings and urban design.
PLO06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Produces solutions based on the basic principles of lighting, acoustics, insulation, air conditioning and energy use in the design of environmental systems.
PLO07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uses sustainability principles in architectural design decisions to protect natural and cultural resources and to create healthy buildings and settlements. 4
PLO08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uses digital technologies and three-dimensional models in architectural technical drawing and presentation in order to express the design idea with appropriate methods. 4
PLO09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Develops an architectural project with a comprehensive program from the sketch stage to the application project stage (structural and environmental systems, security, partition systems, regulations, etc.).
PLO10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Produces designs based on data tools, sample applications, data collection methods, evaluations, definitions and comparisons in the field of architecture. 4
PLO11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Prepares documentation and restoration projects of historical buildings and monuments with the necessary techniques, in accordance with the characteristics of the historical environment.
PLO12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Independently carries out a study in the field of architecture for which she individually prepares her plan, technical specifications and project. 3
PLO13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Takes responsibility individually or as a team member in solving the problems he/she encounters, and manages and plans activities for the development of the employees under his/her responsibility. 3
PLO14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik In the building production process; It prepares documents (tender, contract, etc.) that can protect the interests of the parties while carrying out professional studies and applications regarding the preparation of the building cost along with the building quantity survey, building cost estimate and work schedule.
PLO15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uses relevant databases to access information by determining learning needs in the context of professional, cultural and artistic development with the motivation of lifelong learning.
PLO16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uses design data for sustainability purposes based on social awareness regarding architecture.
PLO17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik She/he is competent in establishing effective written and verbal communication regarding the field of architecture, monitoring and organizing seminars and meetings related to architecture, preparing projects and following foreign publications based on her/his knowledge of foreign languages.
PLO18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Understanding ethical values ​​in architecture, designing for the benefit of society, respecting history and culture, knowing its professional and human responsibilities towards nature.
PLO19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Synthesizes the data it collects by taking into account the effects of human, social and environmental conditions in architectural design and planning processes.
PLO20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Fulfills the role of internship in professional development/the rights and responsibilities of the employer and the intern.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Design in Urban Scale No need to be prepared Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Methods for Data Collection Revelant reading and research Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Introduction for Field Study Revelant reading and research Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Field Study-Physical Analysis Preparing base maps Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme
5 Field Study-Social Analysis Preparing base maps Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme
6 Evaluation of Gathered Data-Problem determination Entering the data on maps Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme
7 Project design in scale 1:2000 Project design Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Problem Çözme
8 Mid-Term Exam Revelant reading and research Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Project design in scale 1:2000 -2 Project design Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Problem Çözme
10 Project submisson in scale 1:2000 Project design Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
11 Project design in scale 1:1000 -1 Project design Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Project design in scale 1:1000 -2 Project design Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Tartışma
13 Project design in scale 1:1000 -3 Project design Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme
14 2. Submission Project design in scale 1:1000 Project design Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
15 Car park design in scale 1:200 Project design Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
16 Term Exams Project submission Ölçme Yöntemleri:
Jüri Değerlendirmesi, Proje / Tasarım
17 Term Exams Project submission Ölçme Yöntemleri:
Jüri Değerlendirmesi, Proje / Tasarım


Assessment (Exam) Methods and Criteria

Assessment Type Midterm / Year Impact End of Term / End of Year Impact
1. Midterm Exam 60 24
1. Homework 40 16
General Assessment
Midterm / Year Total 100 40
1. Final Exam - 60
Grand Total - 100


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 4 4
Final Exam 1 12 12
Total Workload (Hour) 86
Total Workload / 25 (h) 3,44
ECTS 3 ECTS

Update Time: 02.03.2025 07:06