Information
Code | AR476 |
Name | Various Hittite Texts II |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 8. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. RUKİYE AKDOĞAN |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The aim of this course is to understand the agreements made during the Hittite period.
Course Content
Hukkana Treaty of the Hittite Period constitutes the content of this course.
Course Precondition
No
Resources
R.Akdoğan, Huqqana Antlaşması (A Nüshası) Transkripsiyon ve Tercümesi, Höyük Dergisi 4, 2011; R.Akdoğan, Hitit Devlet Antlaşmaları ve Huqqana Antlaşması İle İlgili Bazı Notlar, B. Dinçol ve A.Dinçol'a Armağan, İstanbul, 2007.
Notes
R.Akdoğan, Hukkana Antlaşması B Nüshasına Birleşen Yeni Bir Tablet Parçası, Colloquium Anatolicum 8, 2009.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Analyzes the Hukkana treaty. |
LO02 | Explains the location and seals of Şapinuwa |
LO03 | Explains the duties of the Hittite kings. |
LO04 | It determines the events mentioned in the agreement. |
LO05 | It explains the title of the Hittite kings, tabarna. |
LO06 | Explains the meanings of words in the cuneiform text. |
LO07 | Explains how to write the text in cuneiform. |
LO08 | Explains the history of the treaty. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the basic knowledge of archaeology and advanced applied knowledge. | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains advanced knowledge, scientific results and problems related to scientific and application areas of archaeology. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Classifies archaeological data and material chronologically. | 3 |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Examines the stylistic characteristics of archaeological material. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses all the skills gained in the profession of archaeology to serve society and humanity in line with national and universal needs. | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Interpret the advanced knowledge and skills acquired in archaeology with a holistic perspective. | 3 |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Records archaeological data visually and verbally using technological tools. | |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takes responsibility in field studies (excavations and surveys) and projects in archaeological sites. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Makes individual and team work in the laboratory environment where archaeological data are evaluated in written and visual form. | 3 |
PLO10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Evaluates the knowledge and skills acquired in the professional field with a critical approach. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Continuously improves himself/herself with the principle of lifelong development in scientific, social, artistic and cultural fields within his/her professional and individual development. | |
PLO12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | To be able to share information about the field with experts and non-experts using Turkish and foreign languages. | 3 |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Have professional and ethical responsibility. | |
PLO14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Protects historical and cultural heritage. | 3 |
PLO15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Organize collaborative studies for problem solving with different disciplines. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Understands the application of the lines of the Hukkana Agreement. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Explains the meanings of words in the cuneiform text. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Interprets the grammatical explanations of words. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Explains how to write the text in cuneiform. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Explains the Hittite city of Şapinuwa (Ortaköy). | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Explains the location and seals of Şapinuwa | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Understands the words that have survived from Akkadian. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Overview | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Evaluates the events in the agreement. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | It explains the title of the Hittite kings, tabarna. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Understands the duties of the Hittite kings. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Evaluates the Hittite tablets recovered from Şapinuwa. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Explains the history of the treaty. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Interprets the words and grammatical explanations of the relevant treaty. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | An overview | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Library and internet browsing | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Library and internet browsing | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 16 | 16 |
Total Workload (Hour) | 80 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,20 | ||
ECTS | 3 ECTS |