Information
Code | OÖ752 |
Name | Teacher Qualifications and Professional Development |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator |
Course Goal / Objective
The main purpose of this course is to comprehend what general teaching competencies and special field competencies are and the processes to be followed in relation to professional development.
Course Content
General competencies of the teaching profession, special field competencies of pre-school teaching, professional development, professional ethics, teaching profession knowledge and skills.
Course Precondition
The course has no prerequisites.
Resources
MEB (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: Vize Yayıncılık MEB (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü.
Notes
Akpınar, B., Turan, M. ve Tekataş,H. (2004). Öğretmen adaylarının gözüyle sınıf öğretmenlerinin yeterlilikleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya. Aktağ, I. ve Walter, J. (2005). Öğretmen adaylarının mesleki yeterlilik duygusu. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3 (4), 127-131. Arslan, S. ve İlkay, N. (2015). Okul öncesi eğitim programına yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 22-32. Dewey, J. (1939). Türkiye Maarifi Hakkında Rapor. Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin yeterlilik algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 70-97. Kök, M., Çiftçi, M. ve Ayık, A. (2011). Öğretmenlik mesleği özel alan yeterliklerine ilişkin bir inceleme (Okul öncesi öğretmenliği örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (1), 169-183. Seferoğlu, S.S. (2004). Öğretmen yeterlilikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45. Yavuz Konokman, G. ve Yanpar Yelken, T. (2013). Öğretmen adaylarının öğrenme öğretme süreci alanındaki yeterliklerine ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (1), 175-188. Yılmaz, A., Koç, K., Gönen, M. ve Üstün, E. (2010). Okul öncesi öğretmenliği mezunlarının alandaki bilgi, beceri ve yeterlilik düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II, 16-18 Mayıs. Hacettepe Üniversitesi, Beytepe, Ankara.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Explains the general competencies of the teaching profession and the sub-competencies of general competencies. |
LO02 | Comprehends the importance of general competencies of the teaching profession. |
LO03 | Indicates what are the special field competencies of the field in which he works. |
LO04 | Explain the scope and importance of special field competencies. |
LO05 | Comprehends the relationship between general field competencies and special field competencies of the teaching profession. |
LO06 | Understands the importance and necessity of professional development. |
LO07 | Researches institutions, programs and practices that can be used for professional development. |
LO08 | Explain the concept of professional ethics and its reflections on professional life. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Describes and defines different scientific research methods and analyses used in social sciences. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Thoroughly explains the educational and developmental issues related to early childhood education. | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Defines, describes and explains teaching strategies, methods and techniques. | 4 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the interactions among different disciplines related to her/his field of study. | 5 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Relates knowledge in the field of early childhood education to the knowledge in other fields. | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the theoretical and applied knowledge in the field of study at expert level. | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Critically reviews and reflects on the national and international approaches to early childhood education. | 3 |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Plans and executes a scientific research study. | |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Applies different teaching strategies, methods and techniques. | 5 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Independently executes a study that requires expertise in his/her field. | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Works in a team and/or acts as a leader to solve problems in her/his field. | 4 |
PLO12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Questions and inquires into the social and scientific topics in a critical manner and is open to new perspectives. | 4 |
PLO13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Executes studies in her/his field of study in accordance with the life long learning perspective. | 5 |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Becomes sensitive to and follows the social and technological developments. | 5 |
PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Presents a research study that s/he conducted in the field of early childhood education to a group of experts or non-experts orally, visually or in writing, | 4 |
PLO16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Utilizes the information and communication technologies effectively. | 3 |
PLO17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Proficiently uses one of the languages in the European Language Portfolio at the level that enables her/him understand the knowledge base related to her/his field of study, communicate orally and verbally. | |
PLO18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Acts in accordance with the social, scientific, cultural and ethical standards when conducting a scientific research or concluding projects. | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Explaining the content of the course and the processes to be followed | No preparation required | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Concepts related to teacher qualifications and professional development | Reading related resources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | The process of developing general competences of the teaching profession | Researching and reading relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Usage areas of general competencies of the teaching profession | Researching and reading relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | General competencies of the teaching profession (Professional Knowledge) | Reading related resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
6 | Teaching profession general competencies (Vocational Skills) | Researching and reading relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
7 | General competencies of the teaching profession (Attitudes and Values) | Reading related resources | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Bireysel Çalışma |
8 | Midterm exam | Preparing for the exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Pre-School Teaching Special Field Competencies | Reading related resources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Teacher training programs | Researching and reading relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | John Dewey Education Report and Village Institutes | Reading related resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
12 | Basic Psychological Principles of Learning | Researching and reading relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Professional development | Researching and reading relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Professional Ethics | Researching and reading relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Reviewing and Presenting Current Researches | Researching and reading related resources | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
16 | Preparing a research proposal | Researching and reading relevant resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
17 | Final exam | Preparing for the exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |