Information
Unit | INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
ISLAMIC HISTORY AND ARTS (MASTER) (WITH THESIS) | |
Code | İTS727 |
Name | Ottoman Architecture |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR
(Güz)
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
To recognize Ottoman architecture and art
Course Content
Ottoman architecture and art
Course Precondition
none
Resources
Türk mimarisinin gelişimi ve Mimar Sinan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları; S. Kemal Yetkin, İslam Sanatı Tarihi, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları; (Kolektif) Türk İslam Sanatları Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları; Yılmaz Can - Recep Gün, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Kayıhan Yayınları; Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi; Metin Sözen vd., PowerPoint presentations prepared for the lesson.
Notes
Celal Esad Arseven, Türk Sanatı Tarihi, Milli Eğitim Yayınları; Hicabi Gülgen, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları Tarihi, Emin Yayınları.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Expresses the terms of architecture and art |
LO02 | Defines and explains Ottoman architecture and art |
LO03 | Introduces the architectural works of the Ottoman period |
LO04 | Explains basic information about book arts that were common in the Ottoman period. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Develops and deepens his/her knowledge in a different field at the level of expertise based on undergraduate level qualifications in the field of Islamic History and Arts. | 2 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the interdisciplinary interaction related to the field of Islamic History and Arts and conducts joint studies with different disciplines. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses the resources in the related field effectively based on the undergraduate level qualifications gained in the field of Islamic History and Arts. | 2 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses research methods and techniques applied in the fields of Islamic History and Arts. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses the theoretical and practical knowledge at the level of expertise in the field of Islamic History and Arts. | 3 |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Through the knowledge acquired in the field of Islamic History and Arts, it creates new information by integrating information in different disciplinary fields. | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | To be able to solve problems specific to the field of Islamic History and Arts with the most appropriate research methods and techniques. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | To be able to use the specialized knowledge acquired in the field of Islamic History and Arts in order to raise the level of education, culture and art of the society. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | To be able to independently carry out a study that requires specialization in the field of Islamic History and Arts. | 3 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Develops new approaches to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field of Islamic History and Arts. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | To be able to work independently as an individual in studies carried out in the fields of education, culture and arts and / or to produce solutions by taking responsibility in team work. | 2 |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | To be able to lead in environments that require solving problems related to the field of Islamic History and Arts; to be able to organize personal, institutional and team work at the level of expertise. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | To be able to evaluate the theoretical and practical knowledge and skills acquired in the field of Islamic History and Arts with a critical approach. | 1 |
PLO14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | To be able to effectively teach the knowledge acquired in the field to individuals and groups under his/her responsibility. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | opening lecture, | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | introduction to terminology | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme |
3 | terminology | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Elements of Ottoman architecture | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Anatolian Seljuk period architecture and art | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme |
6 | mihrap, minber, minaret | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Components of Ottoman architecture | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | The effects of Ottoman architecture | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | ceramic art and stoneworks | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Turkish house | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | art of marbling, miniature art | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | early periods of Ottoman architecture | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Classical period of Ottoman architecture | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | late period of Ottoman architecture | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ottoman architects | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | National Architecture movement | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
17 | Term Exams | study for the exam | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
Assessment (Exam) Methods and Criteria
Assessment Type | Midterm / Year Impact | End of Term / End of Year Impact |
---|---|---|
1. Midterm Exam | 100 | 40 |
General Assessment | ||
Midterm / Year Total | 100 | 40 |
1. Final Exam | - | 60 |
Grand Total | - | 100 |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |