Information
Code | TDE749 |
Name | Criticism in to Republic from Tanzimat I |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi BEDRİ AYDOĞAN
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
The aim of this course is teaching the introduction of criticism as a type of literature,the definition,evaluation and the identification of criticism, the evaluation of an article ,book or another type of text written in a form of critics in Tanzimat Reform Era, the characteristics of the critics in Tanzimat Reform Era
Course Content
The content of this course is the concept and definition of criticism, criticism discussions on the concept and definition, determining the properties of the criticism of Tanzimat Reform Era, researching on the sources.
Course Precondition
None
Resources
J.C. Carloui, J.C. Fillox, Edebi Eleştiri, (Çev: Ayşe Hümeyra Çakmaklı) . Mahir Ünlü, Türkçede Yazınsal Eleştiri. Bilge Ercilasun, Servet-i Fünunda Edebi Tenkit. Olcay Önertoy, Edebiyatımızda Eleştiri. Hece Dergisi Eleştiri Özel Sayısı. Türk Dili Eleştiri Özel Sayısı. Olcay Önertoy,İsmail Parlatır, Tanzimat Sonrası Osmanlıca Metinler İsmail Parlatır, Osmanlıca Metinler
Notes
J.C. Carloui, J.C. Fillox, Edebi Eleştiri, (Çev: Ayşe Hümeyra Çakmaklı) . Mahir Ünlü, Türkçede Yazınsal Eleştiri. Bilge Ercilasun, Servet-i Fünunda Edebi Tenkit. Olcay Önertoy, Edebiyatımızda Eleştiri. Hece Dergisi Eleştiri Özel Sayısı. Türk Dili Eleştiri Özel Sayısı. Olcay Önertoy,İsmail Parlatır, Tanzimat Sonrası Osmanlıca Metinler İsmail Parlatır, Osmanlıca Metinler
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Recognizes the concept and the term of criticism. |
LO02 | Explains the development of criticism in the west. |
LO03 | Explains the development of criticism in Turkey. |
LO04 | Explains the characteristics of the criticism . |
LO05 | Recognizes the properties of the criticism of Tanzimat Reform Era. |
LO06 | Creates a bibliography of criticism. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge. | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the importance of the basic concepts of Turcology. | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyzes language and literature materials with comparative methods. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Study on literary texts with independent or group. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reaches reference sources related to the field. | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. | 4 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluates old and new texts. | 3 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains intellectual accumulation related to the field. | 4 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Supports the development of Turkology. | 4 |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains a philological and linguistic view. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis. | 3 |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems related to Turcology. | 4 |
PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains communication skills on issues related to Turkology. | 4 |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analyzes the relationship between language, culture and literature. | |
PLO17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. | 3 |
PLO18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makes scientific analyzes related to the field. | 3 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | The concept and term of Criticism ,definitions | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Concepts and definitions and the types connected to criticism. | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | Create a bibliography for criticism, setting the text accordingly | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Reading sources related to criticism | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Historical Development of the criticism in the West | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Types and methods of criticism based on criticism theory | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Criticism,collection of biographies,satire,lampoon before Tanzimat Reform Era | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Introduction of the criticism in Tanzimat Reform Era | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Şinasi, Namık Kemal, criticism | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Practice (Tahrib-i Harabat, Takib-i Harabat and other examples from Namık Kemal) | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ziya Paşa ve Eleştiri, Şiir ve İnşa. | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Criticism in Harabat Mukaddemesi | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Harabat Mukaddimesi I | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Harabat Mukaddimesi II | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Final exam | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final exam | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 10 | 10 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |