Information
Code | BTES403 |
Name | Instructional Material Design |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 7. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The objective of this course is to develop the skills on selecting, designing, developing, and evaluating educational materials based on in instructional technology theory and application
Course Content
Instructional technologies; instructional analysis; instructional design models, theories and processes; relation among the features of instructional material, tools and instructional contextual factors; selecting instructional material; audio-visual-textual design principles and elements; message design principles; principles of material design and development; designing interactive materials; new applications; evaluating effectiveness of educational materials.
Course Precondition
None
Resources
Yanpar Şahin, Tuğba ve Soner Yıldırım. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Altun, Eralp ve Demirel, Özcan (2009). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. 4. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık Ö. Özgür Dursun. H. Ferhan Odabaşı (2011) Çoklu Ortam Tasarımı, Pegem Akademi. Şimşek, Ali (2009). Öğretim Tasarımı. Nobel Yayın Dağıtım. Seval Fer. Öğretim Tasarımı. Akkoyunlu, Buket, Altun, Arif ve Soylu Yılmaz, Meryem (2008). Öğretim Tasarımı. Maya Akademi.Yelken, Tuba, (2012) Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayınları Nuray Senemoğlu Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Sever, Ramazan( 2011) Öğretim Teknolojileri Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayınları
Notes
Meşe, C. (2012). Çoklu ortam kanal ilkesine ve sunum biçimlerine göre çözümlü örneklerle desteklenerek hazırlanmış yazılımların öğrencilerin akademik erişi ve öğrenme deneyimine etkisi (Yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. Köroğlu, L. S. (2009). Sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi kalıtım konusunun tartışma öğeleri temelli rehber sorularla desteklenen benzetim ortamında öğretiminin akademik başarı ve tartışma öğelerini kullanma düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Gökhan,A. (2011) Ortaöğretimde sera gazı etkisi, asit yağmurları ve ozon tabakası delinmesi konularında animasyonla öğretimin akademik başarıya etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Explains audio-visual, message, material, multimedia, material design models, theories and principles in instructional technology. |
LO02 | Explains the relation among instructional factors, processes, stages related to instructional meterial development. |
LO03 | Designs, develops, and evaluates instructional materials based on the instructional design principles. |
LO04 | Proposes solution,selects, designs, develops, evaluates apropriate instructional materials based on changing faktörs, context and conditions. |
LO05 | Presents effective, functional, material development solution to instructional problems in accord with the theories, terms, principles, etc. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows and acts in accordance with the basic values, principles, laws, regulations and ethical rules required by the field of Computer and Instructional Technologies. | |
PLO02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Knows the basic principles of Mainstream theories, methods and techniques related to Learning and Teaching, Instructional Technologies, Information Technologies. | 4 |
PLO03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Selects and uses instructional technologies required by educational problems or activities. | 5 |
PLO04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Organizes activities for teaching the field of information technologies and develops appropriate teaching materials. | 5 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses theoretical knowledge in computer and educational sciences for solution purposes in learning environments . | 4 |
PLO06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Identifies learning and teaching problems and designs solutions, selects and applies appropriate methods for this design. | 4 |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Develops an individual proposal, a product or a set of processes for solving a problem in the field as an indicator of independent working skills and the ability to take responsibility. Takes responsibility in individual or team projects and effectively fulfills the task. | 4 |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | It engages in learning and self-development activities in order to follow current problems and changes in our country and in the world, and to acquire the knowledge and skills that the society in the near future will require.. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | She undertakes new learning tasks in new situations and, when faced with a learning problem, applies problem solving that will lead her and her team to success on the basis of scientific and ethical values. | |
PLO10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Establishes effective and healthy communication with students, teachers, school management, families and individuals in the study group. It takes responsibility for the dissemination and distribution of developments in the field at the local or national level. | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Acting on the basis of scientific and ethical values in its works, it supports the protection and learning of these values. | |
PLO12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | It carries the relevant developments in other fields to the field of instructional technologies. It creates and maintains an efficient collaborative working environment in cooperation with stakeholders. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Has the knowledge of software and hardware to teach Information and Communication Technologies courses and support other teachers; uses information and communication technologies and communicates using these technologies. | 3 |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Within the scope of instructional technologies, it produces individual and group projects to solve the current problems of society. | 4 |
PLO15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | In order to access information, it conducts resource research and uses up-to-date information sources, evaluates the accuracy and timeliness of the information obtained from different sources. | |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | He has the skills of learning to learn, critical thinking and creative thinking. | 4 |
PLO17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Works effectively individually and in interdisciplinary groups. | 4 |
PLO18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Learns and uses emerging new technologies; In accordance with the basics of instructional technologies, it prepares content compatible with these new environments and presents it in a way that is effective in learning. | 5 |
PLO19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Knows distance learning theories and uses mainstream distance learning applications, media, tools, platforms and technologies for learning and teaching purposes. | 2 |
PLO20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language portfolio B1 level. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction to the Course | Checking the course plan | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
2 | Instruction technology | Readings | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
3 | Instructional analysis | Readings- topic selection | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
4 | Learning-teaching tools, equipment, and materials | Readings-topic-defining objectives | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay |
5 | Decision making process for instructional material | Reading about the subject- deciding material to be developed | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Material design principles and elements | Reading about the subject-material design | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay |
7 | Design principles | Reading about the subject-material design | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay |
8 | Mid-Term Exam | Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Message design | Reading about the subject-message design | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Approaches of developing course materials | Reading about the subject-material design | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay |
11 | Development of visual, auditory, visual-auditory materials | Reading about the subject-audio-visual design | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Development of interactive materials | Readings-design for interaction | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay |
13 | Using new technologies in material design | Homework presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
14 | Evaluating educational materials | Evaluating | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay |
15 | Instructional material development: review | Readings and revision | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Term Exams | Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev |
17 | Term Exams | Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 12 | 12 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 12 | 12 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 100 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,00 | ||
ECTS | 4 ECTS |