ILEM713 Gender and Communication

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code ILEM713
Name Gender and Communication
Term 2024-2025 Academic Year
Term Fall
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ
Course Instructor Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

The attendant students are aimed to be aware of some concepts and approaches about social gender , problems and results of patriarchal cultural structure in social life, and to gain ability to propose resolutions about the subject. Furthermore, within the main goals of the course, do the participants critically evaluate the social gendered representations within the various media contexts such as news, advertisements, Tv programmes, social media texts and photos.

Course Content

General context of the course includes sex and gender concepts, social division of labor and social gender roles, stereotypes on social gender, theories of social gender and feminist theories. In addition to this, during the course, representation of the feminity and masculinity within the various media outputs (news texts, advertisements, photographs, video, TV serials, TV programmes and internet texts ) are scrutinised while the course requires to analyse gender issue in the context of media.

Course Precondition

none

Resources

Connell, R.W., Toplumsal Cinsiyet ve İktidar , Çev. Cem Soydemir, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 1998. Steeves,L., 'Feminist Teoriler ve Medya Çalışmaları', Medya, İktidar İdeoloji içinde, Der.Mehmet Küçük, Ark Yayınları, Ankara 1994. Dökmen, Z.Y., Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar, Sistem Yayıncılık, Ankara 2004. İmançer, D. (Ed.), Medya ve Kadın, Ebabil Yayınları, Ankara 2006. Kuruoğlu, H. ve Aydın, B. (Ed), Toplumsal Cinsiyet ve Medya, Detay Yayıncılık, Ankara 2014. Arat, N., Kadın Gerçeklikleri, Say Yayınları, İstanbul 1996. Tekeli, Ş., Kadınlar ve Siyasal Toplumsal Hayat, Birikim Yayınları, İstanbul 1982. Kandiyoti, D., Cariyeler,Bacılar,Yurttaşlar, Metis Yayınları, İstanbul 2013. Sancar, S., Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti, İletişim Yayınları, İstanbul 2012. Davas, A., Eşitsiz Kız Kardeşlik, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2014. Kırca-Schroeder, S., Popüler Feminizm, Bağlam Yayıncılık, İstanbul 2007. Dursun, Ç., 'Kadına Yönelik Şiddet Karşısında Haber Etiği', Fe Dergi: Feminist Eleştiri, Cilt:2, sayı:1, Ankara Üniversitesi KASAUM 2010. Bora, A. ve Günal, A. (Der.), 90'larda Türkiye'de Feminizm, İletişim Yayınları, İstanbul 2007. Yalom, M., Antik Çağlardan Günümüze Evli Kadının Tarihi, (Çev. Zeynep Yelçe ve Neşenur Domaniç), İstanbul 2002.

Notes

Films about gender and feminism


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 To get awareness about sex and gender concepts.
LO02 To learn social gender theories and feminist theories.
LO03 To be informed about women's movement in Turkey and in the world.
LO04 .By learning creation of social gender identitiy, social division of labor, social gender roles and social gender stereotypes; to gain being able to discuss this concepts with cultural, social psychological, economic and politics contexts.
LO05 To critically evaluate varios contexts on the media.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Have the conceptual and theoretical competence to explain the phenomena in Communication Studies disciplines. 3
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Have sufficient knowledge about the basic conceptual approaches used in the field of social sciences. 4
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal He/she has knowledge of basic methodological approaches, methods, research techniques and their application and evaluation in communication and media studies.
PLO04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Identify local, national and international problems in the field of Communication Studies. 4
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Selects data collection and analysis techniques within the appropriate methodologies and applies empirical studies in order to solve these problems, 3
PLO06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği She /he reports a social research she designed in the field of communication studies and turns it into original works in accordance with academic rules. 3
PLO07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains the ability to analyze and synthesize the phenomena in the field of social sciences in an interdisciplinary context. 5
PLO08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Leads and works effectively individually and/or in a team by taking responsibility. .
PLO09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği She/he carryes her/his education to the next level of education.
PLO10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik He/she transfers his/her knowledge of the field in an effective and systematic way, both verbally and in writing. 5
PLO11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Recognizes and applies social, scientific and professional ethical values. 3
PLO12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Develops critical thinking skills. 5


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Orientation and Introduction Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Sex and Gender Concepts Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 The main approaches about gender Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Social division of labor, social gender roles, gender stereotypes in patriarchal culture. Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Feminist Theories Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Women's Movement in Turkey and in the world. Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Queer Theory Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Reading Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ideology and discourse in the media Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Ideological construction stratejies producing social gender inequaltity in the news texts. Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Representation of hegemonic masculinity on the media Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Representation of feminity and masculinity in advertisements Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Representation of feminity and masculinity on TV serials Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Social gender inequality on the new media Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Social gender inequality on the new media 2 Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Reading Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Term Exams Reading Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS

Update Time: 10.05.2024 03:17