Information
Code | EFMZ211 |
Name | Instructional Technologies |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 3. Semester |
Duration (T+A) | 2-1 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 2.5 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi MEHMET CAN ŞAHİN |
Course Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
The aim of the course is to understand the importance and role of instructional technologies and materials in the learning process, to select, develop and practice the appropriate teaching objectives.
Course Content
Concepts of instructional technology, properties of various instructional technologies, the place and use of instructional technologies in teaching process, development, examination and evaluation of instructional technologies through instructional technologies.
Course Precondition
None
Resources
Serkan Şendağ (2021) Öğretim Teknolojileri, Nobel yayıncılık 2. basım.
Notes
Yanpar Şahin, Tuğba ve Soner Yıldırım. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Altun, Eralp ve Demirel, Özcan (2009). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. 4. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık Ö. Özgür Dursun. H. Ferhan Odabaşı (2011) Çoklu Ortam Tasarımı, Pegem Akademi. Şimşek, Ali (2009). Öğretim Tasarımı. Nobel Yayın Dağıtım. Seval Fer. Öğretim Tasarımı. Akkoyunlu, Buket, Altun, Arif ve Soylu Yılmaz, Meryem (2008). Öğretim Tasarımı. Maya Akademi.Yelken, Tuba, (2012) Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayınları Nuray Senemoğlu Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Sever, Ramazan( 2011) Öğretim Teknolojileri Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayınları Meşe, C. (2012). Çoklu ortam kanal ilkesine ve sunum biçimlerine göre çözümlü örneklerle desteklenerek hazırlanmış yazılımların öğrencilerin akademik erişi ve öğrenme deneyimine etkisi (Yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. Köroğlu, L. S. (2009). Sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi kalıtım konusunun tartışma öğeleri temelli rehber sorularla desteklenen benzetim ortamında öğretiminin akademik başarı ve tartışma öğelerini kullanma düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Gökhan,A. (2011) Ortaöğretimde sera gazı etkisi, asit yağmurları ve ozon tabakası delinmesi konularında animasyonla öğretimin akademik başarıya etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Explains the historical development of instructional technologies. |
LO02 | Explains the basic concepts and theoretical foundations of instructional technologies |
LO03 | Applies the ADDIE model to instructional problem solving. |
LO04 | Uses a given instructional design model in the analysis, design and development phases. |
LO05 | Selects, evaluates and develops material on the basis of multimedia principles. |
LO06 | Selects, evaluates and develops materials according to general material design principles. |
LO07 | Provides and justifies balance among instructional components. |
LO08 | Makes appropriate decisions, arrangements and justifies decisions based on instructional criteria according to various material properties, instructional conditions and situations in solving instructional problems. |
LO09 | Produces theoretical, principled and rational justifications for the use and effects of new technologies. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Defends the necessity of visual arts course. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explain the basic theory, concepts and principles of visual arts education. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | It prepares a liberal educational environment that allows students to express themselves in different ways. | 3 |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses methods, techniques and strategies used in art teaching. | 3 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the artistic development characteristics of students. | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Develops teaching materials specific to the field. | 4 |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses historical and contemporary culture-art venues effectively in the education process. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Designs art activities suitable for students' levels. | |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Performs activities on the importance of cultural diversity in visual arts class. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | It provides an educational environment for students with special educational needs. | |
PLO11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | It uses 21st century skills such as collaboration, communication, critical thinking, media and technology literacy. | 3 |
PLO12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Acts in accordance with professional and ethical principles. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | He/She explains the regulation on primary education institutions of the Ministry of National Education and the regulation on secondary education institutions. | |
PLO14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uses knowledge and skills related to classroom management effectively. | |
PLO15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Applies different measurement and evaluation approaches in visual arts course. | |
PLO16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | It has applications in various fields of visual arts. | |
PLO17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Relates production processes for visual arts with different disciplines. | |
PLO18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Recognizes important artists, art movements and works of art from past to present. | |
PLO19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyzes works from different fields of art within the context of formal, social-cultural contexts. | |
PLO20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uses a foreign language at the level stipulated by the program. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction of the program and explanation of the applications related to the course. General historical development and basic concepts related to instructional Technologies | Study of related course resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Models in instructional technologies: systems approach, ADDIE et al. And instructional technology projects | Study of related course resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Approaches and learning theories in instructional Technologies | Study of related course resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Analysis: Needs analysis, learner analysis and schema, memory structures, DCT, cognitive load | Study of related course resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Design: Gagne, Merill content structures and behavioral levels: Analysis and design activity | Study of related course resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Hierarchical chart, job and task analysis with Dick and Carey Analysis and design activity | Study of related course resources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
7 | Development: Multimedia: Mayer's cognitive model in multimedia learning: Development activity | Study of related course resources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Mid-Term Exam | Study of related course resources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | General concepts and principles of visuals and material development: area, balance, line, texture, etc. : Effective presentation principles, etc. Development activity | Study of related course resources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
10 | New technologies and trends: Balancing instructional components in instructional software, visuals, models, simulation, animation, games etc. and suggestions | Study of related course resources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Submission of midterm assignments and discussion of their suggestions for final projects | Study of related course resources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Augmented reality, concept maps and cognitive support tools, scratch etc., and discussion of proposals | Study of related course resources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
13 | Innovations, diffusion and effects of innovations: Change in information technologies, instructional technologies and in educational sciences; Technological, psychological, socio-cultural, educational, economic, etc. effects | Study of related course resources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Project presentations and evaluation | Study of related course resources | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Evaluation of presentations | Study of related course resources | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Term Exams | Study of related course resources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
17 | Term Exams | Study of related course resources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 2 | 5 | 10 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 11 | 11 |
Final Exam | 1 | 11 | 11 |
Total Workload (Hour) | 88 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,52 | ||
ECTS | 4 ECTS |