TRKS201 Türkçenin Yazım Sorunları

4 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- 3. Semester- 2 National Credit

Information

Code TRKS201
Name Türkçenin Yazım Sorunları
Term 2024-2025 Academic Year
Semester 3. Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 4 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Öğr. Gör.Dr. ERSU ÇIRAK
Course Instructor Öğr. Gör.Dr. ERSU ÇIRAK (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

Türkçenin yazımında ve kullanımında yaşanan sorunları tanımak; dilbilgisi açısından tartışılan konuları incelemek, yorumlamak

Course Content

Türkçenin tartışılan konuları üzerinde durulacak, konuyla ilgili kaynaklar araştırılarak yorumlar yapılacak yeni çözüm önerilerinde bulunulacak

Course Precondition

Yok

Resources

Yazım Kılavuzu, TDK, Ankara, 2009. Türkçe Sözlük, TDK, Ankara, 2011. Doğan Aksan, Tartışılan Sözcükler ve Özleştirme Sorunu, TDK, Ankara 1976. __, Türkçenin Sözvarlığı, Türk Dilinin Sözcükbilimiyle İlgili Gözlemler, Saptamalar, Ankara 200. __, Türkçenin Dünü, Bugünü, Yarını, Ankara 2001. Fahir İz, “Cumhuriyet Devrinde Türk Yazı Dilinin Gelişmesi,” Macit Gökberk Armağanı, Ankara 1983: 173-189.

Notes

Yazım Kılavuzu, TDK, Ankara, 2009. Türkçe Sözlük, TDK, Ankara, 2011. Doğan Aksan, Tartışılan Sözcükler ve Özleştirme Sorunu, TDK, Ankara 1976. __, Türkçenin Sözvarlığı, Türk Dilinin Sözcükbilimiyle İlgili Gözlemler, Saptamalar, Ankara 200. __, Türkçenin Dünü, Bugünü, Yarını, Ankara 2001. Fahir İz, “Cumhuriyet Devrinde Türk Yazı Dilinin Gelişmesi,” Macit Gökberk Armağanı, Ankara 1983: 173-189.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Öğrenciler Türkçenin yazımında karşılaşılan sorunları tanır
LO02 Yazımla ilgili sorunlara çözüm önerilerinde bulunur
LO03 Söyleyişte karşılaşılan sorunları anlar duruma gelir
LO04 Yeni türetilen sözcükleri yorumlar
LO05 Tartışılan konularla ilgili kaynaklara hakim olurlar


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can explain the concepts and principles of Turkish sound, shape, sentence, text information and historical and contemporary Turkish dialects. 4
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can exlain the concepts and principles of basic language skills (reading, listening, speaking and writing) and grammar. 2
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can evaluate the periods of Turkish literature and the important people, events and the phenomena.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can evaluate the developmental stages and their roles in the learning processes of primary 5-8 grade students. 4
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can use Turkish teaching program and the specific teaching strategies, methods and techniques to teach the program to Grades 5-8.
PLO06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can criticise and/or explain the characteristics of philosophical, literary and other works of art.
PLO07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can use the appropriate methods and techniques to help the students improve their higher thinking skills such as critical thinking, creative thinking and problem solving. 5
PLO08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı They can use the appropriate techniques and methods to help the students improve their reading, listening, speaking, smooth and aesthetic writing skills.
PLO09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can develop appropriate learning materials and use the information and communication technologies in this process effectively. 3
PLO10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can monitor the students´ learning processes while using the traditional methods and techniques of measurement besides the alternative measurement and evaluation methods and techniques.
PLO11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can take individual and group responsibility to solve the problems encountered related to classroom management. 4
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can assess their performance objectively and make up for the deficiencies in accordance with the judgments made if they have any.
PLO13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can acquire self-learning ability. 4
PLO14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik They can communicate effectively with students, teachers, friends, school management and parents. 5
PLO15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can improve themselves about the cultural and social aspects.
PLO16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They have the knowledge and skills required by the field of study.
PLO17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can apply the basic principles and general objectives of education. 5
PLO18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Empathy, active listening, the use of I language and conflict resolution skills, etc., which are the elements of effective communication. performs efficiently.
PLO19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Selects literary and instructive texts suitable for students' levels from Turkish and world literature products. 4
PLO20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uses information and communication technologies effectively in Turkish and foreign languages.
PLO21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Defines problems related to Turkish teaching, conceptualizes events and phenomena, examines them with scientific methods and techniques, interprets data and develops solutions based on research.
PLO22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluates the language acquisitions of the students in a versatile way by using different methods. 4
PLO23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği In practice, in individual and group work, he takes responsibility for solving complex problems and fulfills his task effectively. 3


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Dersin içeriği ve kaynaklar tanıtılacak 1. bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 İlk yazım kılavuzundan başlayarak yazım kılavuzları değerlendirilecek 2. bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Yazım konusunda tartışılan konular üzerinde durulacak 3. bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Yazımla ilgili sorunlara çözüm önerileri getirilip tartışılacak 4. bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Söyleyişte karşılaşılan sorunların/yanlışların tartışılması 5. bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Türkçe sözlükler karşılaştırılarak incelenecek 6. bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Durum ekleri konusunda yeni yaklaşımlar değerlendirilecek Researching resources on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yeni türetilen sözcüklerin incelenmesi, yorumlanması Konuyla ilgili kaynakların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Yeni türetilen sözcüklerin incelenmesi, 8. bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Yeni türetilen sözcükler 9. bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yazılı ve sözlü basında yapılan yanlışların tartışılması Researching resources on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Yazılı ve sözlü basında yapılan yanlışların tespiti 10. bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Sorunların çözümünde izlenmesi gereken yolların tartışılması 11. bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Sorunların çözümünde izlenmesi gereken yolların belirlenmesi Researching resources on the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 8 8
Final Exam 1 16 16
Total Workload (Hour) 94
Total Workload / 25 (h) 3,76
ECTS 4 ECTS

Update Time: 13.05.2024 11:13