Information
Code | TRKS201 |
Name | Türkçenin Yazım Sorunları |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 3. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Öğr. Gör.Dr. ERSU ÇIRAK |
Course Instructor |
Öğr. Gör.Dr. ERSU ÇIRAK
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
Türkçenin yazımında ve kullanımında yaşanan sorunları tanımak; dilbilgisi açısından tartışılan konuları incelemek, yorumlamak
Course Content
Türkçenin tartışılan konuları üzerinde durulacak, konuyla ilgili kaynaklar araştırılarak yorumlar yapılacak yeni çözüm önerilerinde bulunulacak
Course Precondition
Yok
Resources
Yazım Kılavuzu, TDK, Ankara, 2009. Türkçe Sözlük, TDK, Ankara, 2011. Doğan Aksan, Tartışılan Sözcükler ve Özleştirme Sorunu, TDK, Ankara 1976. __, Türkçenin Sözvarlığı, Türk Dilinin Sözcükbilimiyle İlgili Gözlemler, Saptamalar, Ankara 200. __, Türkçenin Dünü, Bugünü, Yarını, Ankara 2001. Fahir İz, “Cumhuriyet Devrinde Türk Yazı Dilinin Gelişmesi,” Macit Gökberk Armağanı, Ankara 1983: 173-189.
Notes
Yazım Kılavuzu, TDK, Ankara, 2009. Türkçe Sözlük, TDK, Ankara, 2011. Doğan Aksan, Tartışılan Sözcükler ve Özleştirme Sorunu, TDK, Ankara 1976. __, Türkçenin Sözvarlığı, Türk Dilinin Sözcükbilimiyle İlgili Gözlemler, Saptamalar, Ankara 200. __, Türkçenin Dünü, Bugünü, Yarını, Ankara 2001. Fahir İz, “Cumhuriyet Devrinde Türk Yazı Dilinin Gelişmesi,” Macit Gökberk Armağanı, Ankara 1983: 173-189.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Öğrenciler Türkçenin yazımında karşılaşılan sorunları tanır |
LO02 | Yazımla ilgili sorunlara çözüm önerilerinde bulunur |
LO03 | Söyleyişte karşılaşılan sorunları anlar duruma gelir |
LO04 | Yeni türetilen sözcükleri yorumlar |
LO05 | Tartışılan konularla ilgili kaynaklara hakim olurlar |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can explain the concepts and principles of Turkish sound, shape, sentence, text information and historical and contemporary Turkish dialects. | 4 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can exlain the concepts and principles of basic language skills (reading, listening, speaking and writing) and grammar. | 2 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can evaluate the periods of Turkish literature and the important people, events and the phenomena. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can evaluate the developmental stages and their roles in the learning processes of primary 5-8 grade students. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can use Turkish teaching program and the specific teaching strategies, methods and techniques to teach the program to Grades 5-8. | |
PLO06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can criticise and/or explain the characteristics of philosophical, literary and other works of art. | |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can use the appropriate methods and techniques to help the students improve their higher thinking skills such as critical thinking, creative thinking and problem solving. | 5 |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | They can use the appropriate techniques and methods to help the students improve their reading, listening, speaking, smooth and aesthetic writing skills. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can develop appropriate learning materials and use the information and communication technologies in this process effectively. | 3 |
PLO10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can monitor the students´ learning processes while using the traditional methods and techniques of measurement besides the alternative measurement and evaluation methods and techniques. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can take individual and group responsibility to solve the problems encountered related to classroom management. | 4 |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can assess their performance objectively and make up for the deficiencies in accordance with the judgments made if they have any. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can acquire self-learning ability. | 4 |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | They can communicate effectively with students, teachers, friends, school management and parents. | 5 |
PLO15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can improve themselves about the cultural and social aspects. | |
PLO16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They have the knowledge and skills required by the field of study. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can apply the basic principles and general objectives of education. | 5 |
PLO18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Empathy, active listening, the use of I language and conflict resolution skills, etc., which are the elements of effective communication. performs efficiently. | |
PLO19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Selects literary and instructive texts suitable for students' levels from Turkish and world literature products. | 4 |
PLO20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uses information and communication technologies effectively in Turkish and foreign languages. | |
PLO21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Defines problems related to Turkish teaching, conceptualizes events and phenomena, examines them with scientific methods and techniques, interprets data and develops solutions based on research. | |
PLO22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the language acquisitions of the students in a versatile way by using different methods. | 4 |
PLO23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In practice, in individual and group work, he takes responsibility for solving complex problems and fulfills his task effectively. | 3 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği ve kaynaklar tanıtılacak | 1. bölüm okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İlk yazım kılavuzundan başlayarak yazım kılavuzları değerlendirilecek | 2. bölüm okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Yazım konusunda tartışılan konular üzerinde durulacak | 3. bölüm okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yazımla ilgili sorunlara çözüm önerileri getirilip tartışılacak | 4. bölüm okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Söyleyişte karşılaşılan sorunların/yanlışların tartışılması | 5. bölüm okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Türkçe sözlükler karşılaştırılarak incelenecek | 6. bölüm okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Durum ekleri konusunda yeni yaklaşımlar değerlendirilecek | Researching resources on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Yeni türetilen sözcüklerin incelenmesi, yorumlanması | Konuyla ilgili kaynakların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yeni türetilen sözcüklerin incelenmesi, | 8. bölüm okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yeni türetilen sözcükler | 9. bölüm okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yazılı ve sözlü basında yapılan yanlışların tartışılması | Researching resources on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Yazılı ve sözlü basında yapılan yanlışların tespiti | 10. bölüm okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sorunların çözümünde izlenmesi gereken yolların tartışılması | 11. bölüm okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sorunların çözümünde izlenmesi gereken yolların belirlenmesi | Researching resources on the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 16 | 16 |
Total Workload (Hour) | 94 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,76 | ||
ECTS | 4 ECTS |