Information
Code | EFMZ220 |
Name | Alan Deneyimi |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 4. Semester |
Duration (T+A) | 2-3 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Belirsiz |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması derslerinin amacı, öğretmen adaylarının, öğretmenlik mesleğine daha iyi hazırlanmalarını, öğrenimleri süresince kazandıkları genel kültür, özel alan eğitimi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi, beceri, tutum ve alışkanlıklarını gerçek bir eğitim - öğretim ortamı içinde kullanabilme yeterliliği kazanmalarını sağlamaktır.
Course Content
Bu amaçlara ulaşılabilmesi için Eğitim Fakültesi ile Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı kurumlar arasında sıkı bir işbirliğine ihtiyaç vardır. Verimli bir işbirliği ortamı ile eğitim – öğretimin planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerinin belirli ilkeler çerçevesinde yürütülmesi ve üst düzeyde bir standardın oluşturulması sağlanacaktır. Öte yandan bu işbirliği teorik çalışmaların yapıldığı fakülte ile pratik hizmetlerin yürütüldüğü okul arasında bilgi ve tecrübe alışverişini temin edecektir. Böylece iki kurum birbirini etkileyerek teorik - pratik uyumunu mümkün kılacaktır.
Course Precondition
yok
Resources
Türkçe öğretim programı
Notes
Türkçe ders kitapları
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Belirlenen bir ders için öğretmenin kullandığı öğretim etkinliklerini gözlemleyebilecektir. |
LO02 | Öğretmenin okuldaki bir gününü gözleyebilecektir. |
LO03 | Öğrencinin okuldaki bir günlük çalışmalarını gözlemleyebilecektir. |
LO04 | Öğretmenin öğretim etkinlikleri sırasında kullandığı yönerge ve açıklamaları gözleyebilecektir. |
LO05 | Gözlem yapılan sınıfta sınıf yönetimi kapsamındaki uygulamaları açıklayabilecektir. |
LO06 | Sınıf içinde uygulanabilecek bir ders planı hazırlayabilecektir. |
LO07 | Öğrenci çalışmalarını değerlendirebilecektir. |
LO08 | Gözlem yaptığı okuldaki okul kuralları ve müdürün görevlerini açıklayabilecektir. |
LO09 | Okulun içinde bulunduğu toplumla ilişkilerini inceleyebilecektir. |
LO10 | Ders kapsamında yapılan çalışmaları yansıtan bir portfolyo hazırlayabilecektir. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can explain the concepts and principles of Turkish sound, shape, sentence, text information and historical and contemporary Turkish dialects. | 2 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can exlain the concepts and principles of basic language skills (reading, listening, speaking and writing) and grammar. | 2 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can evaluate the periods of Turkish literature and the important people, events and the phenomena. | 4 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can evaluate the developmental stages and their roles in the learning processes of primary 5-8 grade students. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can use Turkish teaching program and the specific teaching strategies, methods and techniques to teach the program to Grades 5-8. | |
PLO06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can criticise and/or explain the characteristics of philosophical, literary and other works of art. | |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can use the appropriate methods and techniques to help the students improve their higher thinking skills such as critical thinking, creative thinking and problem solving. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | They can use the appropriate techniques and methods to help the students improve their reading, listening, speaking, smooth and aesthetic writing skills. | 5 |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can develop appropriate learning materials and use the information and communication technologies in this process effectively. | 5 |
PLO10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can monitor the students´ learning processes while using the traditional methods and techniques of measurement besides the alternative measurement and evaluation methods and techniques. | 3 |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can take individual and group responsibility to solve the problems encountered related to classroom management. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can assess their performance objectively and make up for the deficiencies in accordance with the judgments made if they have any. | 2 |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can acquire self-learning ability. | 4 |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | They can communicate effectively with students, teachers, friends, school management and parents. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can improve themselves about the cultural and social aspects. | 5 |
PLO16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They have the knowledge and skills required by the field of study. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can apply the basic principles and general objectives of education. | 5 |
PLO18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Empathy, active listening, the use of I language and conflict resolution skills, etc., which are the elements of effective communication. performs efficiently. | 3 |
PLO19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Selects literary and instructive texts suitable for students' levels from Turkish and world literature products. | |
PLO20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uses information and communication technologies effectively in Turkish and foreign languages. | |
PLO21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Defines problems related to Turkish teaching, conceptualizes events and phenomena, examines them with scientific methods and techniques, interprets data and develops solutions based on research. | |
PLO22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the language acquisitions of the students in a versatile way by using different methods. | 4 |
PLO23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In practice, in individual and group work, he takes responsibility for solving complex problems and fulfills his task effectively. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Organizing Term Plan and Work to be Done | plan incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Determination of Application Schools and Meeting | okullara gidilecek | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
3 | A Teacher's Day at School 1 | Türkçe ders kitapları incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
4 | A Student's Day at School | Türkçe ders kitapları incelenecek (6. sınıf) | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
5 | Teaching Activities | bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
6 | Instructions and Explanations 1 | Türkçe öğretim programı | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
7 | Instructions and Explanations 2 | Yönergeler incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Course Management and Class Control | Türkçe ders kitapları incelecek (7. sınıf) | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
10 | Lesson Management | bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
11 | Lesson Planning | Türkçe ders kitapları incelecek (7. sınıf) | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
12 | Evaluation of Student Work | değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
13 | School Principal and School Rules | yönetmelikler | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
14 | School Principal | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
15 | Equipment and written resources at school | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 1 | 14 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 16 | 16 |
Total Workload (Hour) | 80 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,20 | ||
ECTS | 3 ECTS |