Information
Code | ILT319 |
Name | Communication Law |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 5. Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Label | C Compulsory |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi GÜLNUR KAPLAN ESEN |
Course Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi GÜLNUR KAPLAN ESEN
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
To teach the basic concepts of communication law, rules and regulations and the rights and legal institutions of the search paths
Course Content
Learn about freedom of expression and communication, print media, radio and television, advertising, cinema and the Internet in the basic legal concepts, rules and institutions.
Course Precondition
None
Resources
İÇEL, Kayıhan (2021). Kitle İletişim Hukuku: Basın, Radyo-Televizyon, Sinema-Video, İnternet. İstanbul: Beta. / İletişim Hukuku (2020). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi. / İRVAN, Süleyman & DURAN, Ragıp & İLKİZ, Fikret (2003). Habercinin El Kitabı – Medya Etik ve Hukuk. Sevda Alankuş (Der.), İstanbul: IPS İletişim Vakfı. / KILIÇOĞLU, Ahmet M. (2016). Şeref Haysiyet ve Özel Yaşama Basın Yoluyla Saldırılardan Hukuksal Sorumluluk. 5. Baskı, Ankara: Turhan. / ÇANKAYA, Özden & YAMANER, Melike Batur (2006). Kitle İletişim Özgürlüğü. Ankara: Turhan. / SARMAŞIK, Jale (2022). Kitle İletişim Hukuku: Basın, Radyo-Televizyon, İnternet. İstanbul: Beta.
Notes
ASLAN, Ahmet (2020). Sanal Alemin de Bir Hukuku Var!: Soru ve Cevaplarla Sosyal Medya Hukuk Rehberi. İstanbul: İnkılap. / AVŞAR, Zakir & ELDEN, Müge (2004). Reklam ve Reklam Mevzuatı. Ankara: RTÜK. / AVŞAR, Zakir & ÖNGÖREN, Gürsel (2003). Radyo ve Televizyon Hukuku. Ankara: RTÜK. / BULUT, Beste (2020). Sinema Eserlerinde Hak Sahipliği. Ankara: Seçkin. / GÜZEL, Yakup (2022). Reklam Hukuku. Ankara: Legal. / IMRAK, İsmet (2009). Reklam Hukuku ve Aldatıcı/Yanıltıcı Reklamlar. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Reklamcılık Anabilim Dalı, İzmir. / ÖZEK, Çetin (1999). Basın Özgürlüğünden Bilgilenme Hakkına. İstanbul: Alfa. / RTÜK (2002). Radyo ve Televizyonlarda Şiddet ve İntihar Haberleri. Radyo ve Televizyonlarda Şiddet ve İntihar Haberlerinin Sunumunun Toplum Üzerindeki Etkileri Sempozyumu / 23 Mart 2002, Ankara: RTÜK. / RTÜK (2008). Medyada Şiddete Duyarlılık. Panel: İstanbul / 26 Kasım 2004, Ankara: RTÜK. / RTÜK (2008). Reklamların İzleyiciler Üzerindeki Etkileri. Panel: 22 – 23 Ocak 2004, Ankara: RTÜK.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Recognizes basic concepts in communication law. |
LO02 | Learns the press the legal framework of the work. |
LO03 | Comprehends recent discussions about Intellectual property and copyright. |
LO04 | Compares legal frameworks about freedom of speech. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the basic concepts of the field, communication patterns, communication and cultural functions within the framework of communication as the basis of Communication Studies. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Recognizes the national and global communication systems, the basic concepts, theories and principles. | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Students will be able to associate basic knowledge about the instrumental (Radio, Television, Cinema, Advertising, Public Relations, Journalism, Public Relations, Journalism, etc.) and objective (Public Sphere, Public Opinion, Cultural Production Areas, Citizen Participation, Popular Culture, etc.) fields of Social Communication. | 5 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains how communication works in all aspects of individual, group, mass, institution or different cultures. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Associates scientific knowledge and methods with technological innovations in the field. | 5 |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | With an interdisciplinary perspective on the concept of communication; Sociology, History, Psychology, Linguistics, Political Science, Anthropology, etc. synthesises information from fields such as Communication Sciences. | 5 |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Produces thoughts and knowledge to understand and solve communication problems encountered in size of individual to global communications. | 5 |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | As a requirement of the ability to communicate effectively, as well as the ability to express oneself; empathizes with the ability to understand the people and the environments they are in. | |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Reports his/her observations in social, artistic and cultural events that he/she organises and actively participates in. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Interprets local, national and international events with a critical perspective. | 5 |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | They take an active role in group work as well as individual work. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | As an individual with a developed sense of responsibility towards society, develops projects for the benefit of society. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In addition to professional development, it continuously improves itself in scientific, social, cultural and artistic fields in line with its interests and abilities. | |
PLO14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Rational thinking skills as well as methods and strategies to develop creative thinking, as well as written, verbal, visual, etc. express their thoughts through tools appropriate to the purpose. | |
PLO15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues abroad with the knowledge of a foreign language at least at the general level of the European Language Portfolio (B). | |
PLO16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Acts in accordance with ethical principles in the process of accessing, using and transmitting all kinds of information and in all other thoughts and endeavors related to the profession. | 5 |
PLO17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uses methods that can be disseminated to the society in general with basic application skills specific to the field such as media literacy. | |
PLO18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Is competent to use required level of knowledge of the area and use of computer software as well as all means of communication (body language, verbal and nonverbal communication, newspapers, magazines, radio, television, cinema, internet and other information / communication technologies, and mass media) | |
PLO19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Realizes future career planning in line with learning needs. | |
PLO20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | It directs all its work within the framework of the legal legislation related to its field. | 5 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Communication and the law | Reading of literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Freedom of communication and mass communication | Reading of literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Professional Principles of Press | Reading of literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Freedom of communication in Turkey | Reading of literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Freedom of Expression | Reading of literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Media and Private Life | Reading of literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Journalists Rights | Reading of literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Mid-Term Exam | Taught course subjects | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Copyrights | Reading of literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Press Law | Reading of literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Press Law and the RTÜK | Reading of literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Democracy, Rule of Law and the Media | Reading of literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Globalisation and the Media | Reading of literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Right of reply and correction | Reading of literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | General review | Reading of literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Term Exams | Taught course subjects | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Taught course subjects | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 10 | 10 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |