Information
Code | TDE840 |
Name | Commentary Texts in Old Turkish Literature II |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. İBRAHİM ÇETİN DERDİYOK |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The aim of this course is by examining the couch and read mesnevi commentary old and new authors, student commentary to recognize the text and unit development.
Course Content
In this course Tahirül-Mevlevi Commentary of Mesnevi Abdulbaki Gölpınarlı's Commentary of Mesnevi Ahmed Avni Konuk's Commentary of Mesnevi-i Şerif Sudi-i Bosnevi's Commentary of Hafız Divan Prof. Dr. Ali Nihad Tarlan's Commentary of Fuzuli Divanı are treating.
Course Precondition
None
Resources
Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi, TDK Yayınları, Ankara 1983; Cem Dilçin, Gazel, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II, (Divan Şiiri); Ali Alparslan, Gazel Şerhi Örnekleri I, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II; Haluk İpekten, Gazel Şerhi Örnekleri I, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II; Ali Nihad Tarlan, Şeyhi Divanını Tetkik, İstanbul 1934; Nihat Öztoprak vd., Üniversiteler İçin Metin Şerhi C. I-II.
Notes
İ.Hakkı AKSOYAK, Metin Şerhi, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı; Seyyid Muhammed Nur, Mısri Niyazi Divanı Şerhi.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Recognizes the annotated works of ancient Turkish culture and literature. |
LO02 | Especially formerly taught in madrassas spiritual Masnavi-I, Gulistan and Bostan, have information about Hafiz Divan-i interpretations. |
LO03 | Knows Mevlana's mesnevi's 18 couplet. |
LO04 | Compared with the principal commentators of Mevlana mesnevi the commentary, recognizes the accumulation. |
LO05 | Understands the methods of commentary. |
LO06 | Recognize the work related to commentary. |
LO07 | Distinguishes the commentary and translation. |
LO08 | Understands the differences between traditional commentary and modern commentary. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the importance of the basic concepts of Turcology. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyzes language and literature materials with comparative methods. | 4 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Study on literary texts with independent or group. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reaches reference sources related to the field. | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. | 3 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluates old and new texts. | 4 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains intellectual accumulation related to the field. | 4 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Supports the development of Turkology. | 2 |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains a philological and linguistic view. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis. | |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems related to Turcology. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains communication skills on issues related to Turkology. | 3 |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analyzes the relationship between language, culture and literature. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. | 4 |
PLO18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makes scientific analyzes related to the field. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Gazhal of Neşati, redif with nihanuz, Alparslan | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Naili, Ta cilvegeh-i berk-i bela hırmenümüzdür | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Gazhal of Naili, redif with naz, Alparslan | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Gazhal of Şeyh Galip, redif with gelür, Alparslan | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Gazhal of Şeyh Galip, redif with pervane, Alparslan | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
6 | Fuzuli, Ey melek-sima ki senden özge hayrandur sana | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
7 | Fuzuli, Ab-ı hayat-ı laline ser-çeşme-i can teşnedür | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Repeating the subjects described in the course notes and sources. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Naili, Yem-i ateş-huruş-ı dilde oldukça sükun peyda | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Nedim, Sakiya huşum alan zemzeme-i çenk midür | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Şeyh Galip, Aşk ateş-i tecelli-Mansurdur bana | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Şeyh Galip, Yine zevrak-ı derunum kırılup kenare düşdi | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
13 | Baki, Kaside of Bahariye | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | Ahmed Paşa, Yine biçare gönül hasret ile yare gider | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
15 | Ahmed Paşa, İtdi zamane canumı benden dirig | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Term Exams | Repeating the subjects described in the course notes and sources. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Repeating the subjects described in the course notes and sources. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 24 | 24 |
Total Workload (Hour) | 88 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,52 | ||
ECTS | 4 ECTS |