TDE832 Poem Teory with Texts From Tanzimat to National Literature II

4 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- . Semester- 2 National Credit

Information

Code TDE832
Name Poem Teory with Texts From Tanzimat to National Literature II
Term 2024-2025 Academic Year
Term Spring
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 4 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Doktora Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Dr. Öğr. Üyesi BEDRİ AYDOĞAN
Course Instructor
1


Course Goal / Objective

The aim of this course is to create the theory of poetry with Fecr-i Ati period texts and to recognize the poetry of the period.

Course Content

The content of this course is examining the arguments advanced the on poetry, recognizing the theory of poetry through texts.

Course Precondition

None

Resources

Kenan Akyüz, Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi Mehmet Fuat, Çağdaş Türk Şiiri Antolojisi Hasan Kolcu, Türk Edebiyatında Hece Aruz Tartışmaları. H. Mehmet Doğan, Yüzyılın Türk Şiiri (1900-2000), 3.cilt Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri I. İsmail Çetişli, Metin Tahlillerine Giriş 1Şiir İnci Enginün, Tanzimat'tan Cumhuriyete Yeni Türk Edebiyatı

Notes

Kenan Akyüz, Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi Mehmet Fuat, Çağdaş Türk Şiiri Antolojisi Hasan Kolcu, Türk Edebiyatında Hece Aruz Tartışmaları. H. Mehmet Doğan, Yüzyılın Türk Şiiri (1900-2000), 3.cilt Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri I. İsmail Çetişli, Metin Tahlillerine Giriş 1Şiir İnci Enginün, Tanzimat'tan Cumhuriyete Yeni Türk Edebiyatı


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Recognizes the period of Fecr-i Ati poetry
LO02 Explains Fecr-i Ati poetry
LO03 List the features of Fecr-i Ati.
LO04 Explains the features of Fecr-i Ati.
LO05 Offers examples from Fecr-i Ati poetry.
LO06 Analyzes Fecr-i Ati poetry
LO07 Recognizes the theory of poetry through texts.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge. 3
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the importance of the basic concepts of Turcology. 3
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analyzes language and literature materials with comparative methods.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Study on literary texts with independent or group. 4
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Reaches reference sources related to the field. 4
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. 4
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Evaluates old and new texts. 3
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains intellectual accumulation related to the field. 4
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Supports the development of Turkology. 4
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures.
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains a philological and linguistic view.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis. 3
PLO14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluates the problems related to Turcology. 4
PLO15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains communication skills on issues related to Turkology. 4
PLO16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analyzes the relationship between language, culture and literature.
PLO17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. 3
PLO18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makes scientific analyzes related to the field. 3


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Tevfik Fikret, Dil ve Edebiyat yazıları Source reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Lisan-ı Şiir Source reading Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Cenap Şehabettin, Poetry What is it Source reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Ali Ekrem, Our poetry I Source reading Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Ali Ekrem, Our poetry II Source reading Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
6 Cenap Sehabettin Symbolism I Source reading Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 Cenap Sehabettin Symbolism II Source reading Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Mid-Term Exam Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Syllable Debate I Source reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Syllable Debate II Source reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 The development of Syllable and to replace the Aruz I Source reading Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 The development of Syllable and to replace the Aruz II Source reading Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 Five syllabists and poetry Source reading Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Yahya Kemal and poetry Source reading Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Practice (General Evaluation) Source reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Term Exams Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 2 28
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 1 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 8 8
Final Exam 1 24 24
Total Workload (Hour) 88
Total Workload / 25 (h) 3,52
ECTS 4 ECTS

Update Time: 13.05.2024 09:28