Information
Code | ICM319 |
Name | Surveying |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 5. Semester |
Duration (T+A) | 2-2 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ |
Course Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
To explain the phases of interior architecture and bureaucratic procedures to survey venues.
Course Content
Surveying: Definition and objectives of the work of different scales; Survey and Scale Techniques: Photo and sketch preparation, horizontal distance measurement, Taking notes on paper transfer of the taken measurements, Survey drawing technique; Survey application: determination of the issue or place with the help of photos, Horizontal measurement, evaluations of the stages of transferring onto paper, the preparation of cross-sectional and front sketch, Height measurement techniques, preparing the monument certificate of registration.
Course Precondition
No prerequisites
Resources
* ÇETİNTAŞ, S. (1946). Türk Mimari Anıtları, Osmanlı Devri, Bursa'da İlk Eserler, Eski Eserler ve Müzeler Umum Müdürlüğü Rölöve Bürosu Yayınları, İTÜ Mimarlık Fakültesi Arşivi, İstanbul. * MÜLLER-WIENER, W. (2001). İstanbul'un Tarihsel Topoğrafyası, ISBN: 978975080158X, İstanbul. * ULUENGİN, B. (2002). Rölöve, YEM Yayınları, ISBN: 9789758599224, İstanbul. * ELDEM, S. H. (1955). Türk Evi Plan Tipleri, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Yayınları, İstanbul. * AKOZAN, F. (1977). Türkiye'de Tarihi Anıtları Koruma Teşkilatı ve Kanunlar, Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yayını, TBMM Kütüphanesi (73002848), İstanbul. * CANSEVER, T. (1997). Kubbeyi Yere Koymamak, İz Yayıncılık, ISBN: 9789753552181, İstanbul. * CANSEVER, T. (1997). Kubbeyi Yere Koymamak, İz Yayıncılık, ISBN: 9789753552181, İstanbul. * BEKTAŞ, C. (2001). Koruma Onarım, Literatür Yayınları, ISBN: 9789799758431358, İstanbul. * ELDEM, S. H. (1994). Boğaziçi Yalıları I-II (Rumeli ve Anadolu Yakası), Vehbi Koç Vakfı, ISBN: 7989686959017, İstanbul. * AHUNBAY, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, ISBN: 9789757438383, İstanbul. * GÜNAY, R. (1998). Türk Ev Geleneği ve Safranbolu Evleri, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789757438669, İstanbul. * KUBAN, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789757438960, İstanbul. * ULUENGİN, B., ULUENGİN, F., ULUENGİN, M. B., (2001). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789758599100, İstanbul. * GÜNAY, R. (2002). Ahşap Yapılar Sorunları ve Çözüm Yolları, Birsen Yayınevi, ISBN: 9789755112863, İstanbul. * ÖDEKAN, A. (2004). Yazıları ve Rölöveleriyle Sedat Çetintaş, İtü Yayınevi, ISBN: 9789755612521, İstanbul. * AKIN, N. (2001). Balkanlarda Osmanlı Dönemi Konutları, Literatür Yayıncılık, ISBN: 9789758431048, İstanbul. * MADRAN, E., ÖZGÖNÜL, N. (2005). Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB Mimarlar Odası, ISBN: 9789753958277, İstanbul.
Notes
Related internet resources
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Comprehends the concept of survey; measurement in interior design. |
LO02 | Uses the traditional, electronic, optical tools and equipment in measuring and applies the measurement techniques. |
LO03 | Applies the measurements taken in converting into plan-section-view scale drawings. |
LO04 | Demonstrates drawing and presentation techniques in survey studies of various scales (Plan-section-view). |
LO05 | Prepares projects by doing measurements in current structures. |
LO06 | Draws the survey project by making measurements in historical buildings. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have knowledge of concepts, discussions and developments in the field of interior architecture | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Be aware of the universal, social and environmental impacts of interior architectural design and applications; become aware of sustainable development, innovation and entrepreneurship. | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have information on project and construction site management and practices, employee health, environment and occupational safety. | 5 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have basic design, history and technical knowledge to apply the interior architecture profession. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Be aware of the legal consequences of interior architectural practices. | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Can present the design with visual elements and write a report on the subject when necessary. | 4 |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluate the analyses, findings, results and suggestions of a professional idea or an architectural project. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gain the ability to create and apply contemporary, creative and aesthetic design proposals within the framework of aesthetic values and user needs, under realistic physical, social and economic constraints. | |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | It can act with a designer's understanding at all stages of projects in the field of interior architecture, from design to implementation; can choose and effectively use modern tools, techniques and technologies related to project design, design, drawing, software and application to be used in this process. | |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gains the ability to analyze the collected data, synthesize different information and ideas, interpret the results obtained and use them in the interior design process. | |
PLO11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gains the ability to be sensitive to the interiors and built environments we live in, and to identify the problems and needs in these spaces with a critical and rational point of view. | |
PLO12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Within the framework of lifelong learning, they gain the ability to develop themselves in scientific, social, cultural and sports fields. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Have the ability to work individually and use priority. | 4 |
PLO14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Can follow professional literature and other international developments in interior architecture. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability to follow the developments in science and technology in the subjects required by the field of Interior Architecture and to constantly renew herself in line with these developments. | |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Have the professional, scientific and ethical responsibility competence that concerns the interior architecture profession. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Be able to search for controversial conceptual resources in the field of Interior Architecture, search databases and other information resources. | |
PLO18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Can work as a team, can work effectively as a team in multi-disciplinary areas, have the ability to communicate and take responsibility. | 5 |
PLO19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Have the ability to communicate effectively in Turkish orally and in writing. | |
PLO20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Can use the theoretical, methodological and applied knowledge in the professional field together to develop interior design proposals and applications. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Surveying: Definition of areas, the importance of the internal architecture, the basic concepts. | Research on the subject | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
2 | Survey and measurement techniques, tools. | Research on the subject | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
3 | Photos and sketch preparation, study of different scales. | Research on the subject | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
4 | Horizontal distance measurement, transferring measurements onto paper. | Research on the subject | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
5 | Taking dome-vault-height measurements. | Research on the subject | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
6 | Drawing of section and internal facades. | Research on the subject | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
7 | Measuring featured ceilings, transferring to the plan, impression techniques. | Research on the subject | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
8 | Mid-Term Exam | Midterm homework preparation | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Stairs, circular and round objects, measuring the transfer plan, demonstration techniques. | Research on the subject | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
10 | Arch types, types of masonry, drawings. | Research on the subject | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
11 | Measurement of the width and height of the eaves of the chimney, roof pitch, transferring to the plan. | Research on the subject | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
12 | Display techniques, types of domes and vaults, drawings. | Research on the subject | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
13 | Taking measurements of the details, detail drawing techniques. | Research on the subject | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
14 | Measurement and transfer of features of decoration onto paper. | Research on the subject | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
15 | General evaluation. | Project deficiencies completion | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
16 | Term Exams | Term homework preparation | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Term Exams | Term homework preparation | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 4 | 56 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 3 | 3 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 16 | 16 |
Total Workload (Hour) | 125 | ||
Total Workload / 25 (h) | 5,00 | ||
ECTS | 5 ECTS |