Information
Code | TRKZ214 |
Name | Eski Türk Edebiyatı II |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 4. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Öğr. Gör.Dr. CENGİZ VELİ KURMUŞ |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
Bu dersin amacı XVI-XIX yüzyıl Divan şairleri ve eserlerini tanımak ve divan şiiri metinlerini tahlil edebilmektir.
Course Content
Bu derste XVI-XIX. yüzyıl divan şairleri ve eserleri işlenmektedir.
Course Precondition
Yok
Resources
1. Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Yazar: Prof. Dr. Mine Mengi, Akçağ Yayınları. 2. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Yazar: Prof. Dr. Muhsin Macit, Grafiker Yayınları.
Notes
1. Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat, Yazar: Ferit Devellioğlu. 2. Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Yazar: Prof. Dr. İskender Pala. 3. İzahlı Divan Şiiri Antolojisi, Yazar: Necmettin Halil Onan.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | XVI. yüzyılın önde gelen şairlerini ve eserlerini tanır. |
LO02 | XVI. yüzyılın önde gelen şairlerinden beyit örneklerini değerlendirir. |
LO03 | XVI-XIX. yüzyıllar arasında edebiyattaki değişimi kavrar. |
LO04 | XVI. yüzyıldan XIX. yüzyıla kadar şiirdeki değişim ve gelişimi açıklar. |
LO05 | Nazım türlerini ayırt eder. |
LO06 | Divan edebiyatı kapsamındaki metinleri değerlendirir. |
LO07 | Divan şiirindeki mazmunları yorumlar. |
LO08 | Nazım şekillerini ayırt eder. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can explain the concepts and principles of Turkish sound, shape, sentence, text information and historical and contemporary Turkish dialects. | 2 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can exlain the concepts and principles of basic language skills (reading, listening, speaking and writing) and grammar. | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can evaluate the periods of Turkish literature and the important people, events and the phenomena. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can evaluate the developmental stages and their roles in the learning processes of primary 5-8 grade students. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can use Turkish teaching program and the specific teaching strategies, methods and techniques to teach the program to Grades 5-8. | 4 |
PLO06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can criticise and/or explain the characteristics of philosophical, literary and other works of art. | |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can use the appropriate methods and techniques to help the students improve their higher thinking skills such as critical thinking, creative thinking and problem solving. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | They can use the appropriate techniques and methods to help the students improve their reading, listening, speaking, smooth and aesthetic writing skills. | 3 |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can develop appropriate learning materials and use the information and communication technologies in this process effectively. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can monitor the students´ learning processes while using the traditional methods and techniques of measurement besides the alternative measurement and evaluation methods and techniques. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can take individual and group responsibility to solve the problems encountered related to classroom management. | 2 |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can assess their performance objectively and make up for the deficiencies in accordance with the judgments made if they have any. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can acquire self-learning ability. | 4 |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | They can communicate effectively with students, teachers, friends, school management and parents. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can improve themselves about the cultural and social aspects. | |
PLO16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They have the knowledge and skills required by the field of study. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can apply the basic principles and general objectives of education. | 3 |
PLO18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Empathy, active listening, the use of I language and conflict resolution skills, etc., which are the elements of effective communication. performs efficiently. | |
PLO19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Selects literary and instructive texts suitable for students' levels from Turkish and world literature products. | |
PLO20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uses information and communication technologies effectively in Turkish and foreign languages. | 3 |
PLO21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Defines problems related to Turkish teaching, conceptualizes events and phenomena, examines them with scientific methods and techniques, interprets data and develops solutions based on research. | |
PLO22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the language acquisitions of the students in a versatile way by using different methods. | |
PLO23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In practice, in individual and group work, he takes responsibility for solving complex problems and fulfills his task effectively. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Fuzuli'nin hayatı ve eserleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Fuzuli'den örnek beyitler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Baki'den beyitler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hayali'den beyitler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | XVII. yüzyılın genel özelllikleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sebk-i Hindi | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | XVIII. Yüzyılın genel Özellikleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | XIX. yüzyılın genel özellikleri ve değişim süreci | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Nazım Türleri (Tevhit, münacaat, nat, çeharyar-ı güzin, methiye, fahriye, şitaiyye vd) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Nazım Türleri (hammamiyye, ıydiyye, nevruziyye vd.) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Metin Üzerinde İnceleme Çalışmaları (Mersiye örneği) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Metin Üzerinde İnceleme Çalışmaları (Methiye örneği) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Nazım Şekilleri (Beyitlerden Oluşanlar) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Nazım Şekilleri (Musammatlar) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 8 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 8 | 8 |
Total Workload (Hour) | 72 | ||
Total Workload / 25 (h) | 2,88 | ||
ECTS | 3 ECTS |