Information
Code | FELS219 |
Name | Personality Theories |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 3. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi EGEMEN HANIMOĞLU |
Course Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi EGEMEN HANIMOĞLU
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
To acquire general knowledge about personality theories.
Course Content
Starting from classical psychoanalysis, all personality theories and models will be covered.
Course Precondition
None
Resources
İnanç, B. Y., & Yerlikaya, E. E. (2017). Kişilik kuramları. Pegem Akademi Yayıncılık
Notes
İnanç, B. Y., & Yerlikaya, E. E. (2017). Kişilik kuramları. Pegem Akademi Yayıncılık
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Defines the basic theories of personality |
LO02 | Explains the basic concepts and principles of personality theories |
LO03 | Distinguishes the different theories of the personality |
LO04 | Compares with the different theories in terms of the nature of personality, functioning, origin of personality |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the relationships between terms and concepts related to the field of philosophy group education. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Realizes that problems differ from past to present | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Recognizes the necessary problems of three basic fields (Philosophy, sociology, psychology) | 3 |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Integrates theoretical knowledge with knowledge from relevant disciplines | 5 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Synthesizes different discussions regarding philosophy group education | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems encountered in the educational environment and daily life from the perspective of philosophy, sociology and psychology. | 4 |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fulfills responsibility in work carried out individually or in groups. | 3 |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses information about field in daily life with awareness of social responsibility. | 4 |
PLO09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Develops a positive attitude towards lifelong learning. | 3 |
PLO10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Acts in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Independently addresses problems related to people, society and values | 2 |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability to look critically | |
PLO13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uses advanced information and communication technologies. | |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Monitors information in the field by using a foreign language at least at the B1 level of the European Language portfolio | |
PLO15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Can access printed and other information sources related to the field | 2 |
PLO16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Shows sensitivity to social, philosophical and literary issues | |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Examines the subject covered during philosophy group education in logical consistency. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | General introduction | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | S. Freud and the psychoanalytic theory | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Fromm s view on personality | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | C. Jung and analytical psychology | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | A. Adler and individual psychology | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Maslow holistic dynamic theory | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Rogers and self-theory | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Mid-Term Exam | Preparing for the exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Behavioral approach and social learning theory | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | K. Horney and social-cultural psychoanalysis | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | G. Allport and personality traits theory | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Erikson s psychoanalytic ego psychology | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Kohut s self psychology | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Eysenck biological typology | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | General evaluation | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Preparing for the exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Preparing for the exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 15 | 2 | 30 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 15 | 2 | 30 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 3 | 5 | 15 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 25 | 25 |
Total Workload (Hour) | 115 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,60 | ||
ECTS | 5 ECTS |