Information
Code | FELS219 |
Name | Personality Theories |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 3. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi EGEMEN HANIMOĞLU |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
To acquire general knowledge about personality theories.
Course Content
Starting from classical psychoanalysis, all personality theories and models will be covered.
Course Precondition
None
Resources
İnanç, B. Y., & Yerlikaya, E. E. (2017). Kişilik kuramları. Pegem Akademi Yayıncılık
Notes
İnanç, B. Y., & Yerlikaya, E. E. (2017). Kişilik kuramları. Pegem Akademi Yayıncılık
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Defines the basic theories of personality |
LO02 | Explains the basic concepts and principles of personality theories |
LO03 | Distinguishes the different theories of the personality |
LO04 | Compares with the different theories in terms of the nature of personality, functioning, origin of personality |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains theorical debates of three main areas (philosophy, sociology, psychology) in relation to today´s problems | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the problems differed from past to present these issues in terms of present-day | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Defines required concepts of the three main areas (philosophy, sociology, psychology) | 5 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Recognizes problems encountered in the work area | 4 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Integrates theoretical knowledge with knowledge from relevant disciplines | 5 |
PLO06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makes research sources of the main problems in field of Philosophy, Psychology and Sociology | 4 |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems encountered in the educational environment and daily life from the perspective of philosophy, sociology and psychology | 5 |
PLO08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Puts solutıon recommendations forward systematically and consistently in writing and orally for encountered problems and knowledge in the field | 4 |
PLO09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takes responsibility individually and/or within a team | 3 |
PLO10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Deals with problems related to man,society and values independently | 3 |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Access related printed information and other sources of information in the field | 2 |
PLO12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Be open to continuous self-development and research | 3 |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Shows sensivity to issues of social, philosophical, and literary | |
PLO14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses knowledge of computer software and hardware in subjects related to philosophy, social sciences, educational sciences and educational technologies | |
PLO15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Follows the information and developments in the field in interaction with colleagues | |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gets ability of critical thinking | |
PLO17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses information related with his/her field in business and everyday life with the awareness of social responsibility |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | General introduction | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | S. Freud and the psychoanalytic theory | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Fromm s view on personality | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | C. Jung and analytical psychology | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | A. Adler and individual psychology | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Maslow holistic dynamic theory | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Rogers and self-theory | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Mid-Term Exam | Preparing for the exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Behavioral approach and social learning theory | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | K. Horney and social-cultural psychoanalysis | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | G. Allport and personality traits theory | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Erikson s psychoanalytic ego psychology | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Kohut s self psychology | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Eysenck biological typology | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | General evaluation | Reading theoretical section related to subject | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Preparing for the exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Preparing for the exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 15 | 2 | 30 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 15 | 2 | 30 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 3 | 5 | 15 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 25 | 25 |
Total Workload (Hour) | 115 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,60 | ||
ECTS | 5 ECTS |