Information
Code | TİB888 |
Name | Interaction between Sects in the Historical Process |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Belirsiz |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
To analyze various aspects of inter-sectarian interaction impartially and to gain a scientific, impartial, comprehensive and analytical perspective on its causes, results and examples.
Course Content
Religion-Sect Relationship; Sects and mentalities; the nature of interdenominational interaction; intersectarian conflict; transitivity between sects; The basic dynamics of changing sects; Relations between fiqh sects and political/faith sects; Hanafism-Mu'tazila Shafiism-Mu'tazila; Hanafism-Murjianism, Hanafism-Maturidiyya, Shafiism-Asharism, Zaydiism-Hanafiism, etc.; relations between political/theological sects, Zaydism-Mu'tazila, Murjiah-Mu'tazila, etc., the relationship between inter-sectarian interactions and political elements; The relationship between intersectarian interactions and social events
Course Precondition
There is no prerequisite for the course.
Resources
Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Hanefîlik-Mu'tezile İlişkisi Akılcı Hadari Zihniyetin Kesişme Noktası, Ankara 2023. İsa Koç, Mezhepler Arası Mücadele, İstanbul, 2022.
Notes
Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Mezhepler Arası Geçişliliğin Tespiti Bağlamında Mutezilî Tabakât Geleneğinde Hanefî Şahısların Tasnifi, Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi ТЕОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТИНИНИЛИМИЙ ЖУРНАЛЫ , 2023. Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Memlûkler Dönemi’nde Yaşayan Hanefî-Şâfiî Bir Âlim: Ziyâ b. Sâdullah el-Kazvinî (ö.780/1379), Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi ТЕОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТИНИНИЛИМИЙ ЖУРНАЛЫ , 2023. Fatmanur Alibekiroğlu Eren, İ'tizâl Fikri Nispet Edilen Şâfiî Şahıslar ve Fıkıhta Şâfiîliği Benimseyen Mu'tezilî Şahıslar, e-Makalat Mezhep Araştırmaları Dergisi , 2019. İsa Koç, Hanefî-Eş‘arî Ebû Cafer es-Simnânî ve Kendisine Yönelik İthamlar, İslam Tetkikleri Dergisi , 2023.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Knows the basic elements of inter-sectarian interaction. |
LO02 | classifies the basic elements of inter-sectarian interaction. |
LO03 | Analyzes the basic dynamics of inter-sectarian interaction. |
LO04 | Examines the interaction between sects. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain skill for data collection, consultation of the literature and analysis in relevant area | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To become skilled at knowledge of methods for the process of scientific research | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain the skill to make contribution to science, at least in one of the theoretical, methodic or practical areas, in the scientific researches | 4 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain thorough competence in critical evaluation and synthesis | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain the skill for production of new ideas | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To have the capability of interdisciplinary study and gain the skill for adaptation of theory, method and applications of different branches to relevant branch | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To follow technical, scientific developments and information technologies in relevant area | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To publish at least an academically work related to the writing of history | 3 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain the skill for communication with the national or international circles of the relevant branch | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To have behavioral and ethic sensitivity in accordance with academic life |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | The basic level of religion and sect relationship | Hasan Onat, İslam Ortak Paydası ve Mezhep Gerçeği | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Mentality typologies and sects | Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Basic elements of intersectarian interaction - transience, change, conflict | Mehmet Kalaycı, Mezhepleri veya Dini Hareketleri Tamamlan(ma)mış Kimliksel Süreçler Olarak Okumak, Kur’an ve Toplumsal Bütünleşme (Mezhepler ve Dinî Gruplar Arası İlişkiler), 2015, s. 227-245 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Basic dynamics of changing sect | Mezhepleri veya Dini Hareketleri Tamamlan(ma)mış Kimliksel Süreçler Olarak Okumak, Kur’an ve Toplumsal Bütünleşme (Mezhepler ve Dinî Gruplar Arası İlişkiler), 2015, s. 227-245 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | The relationship between intersectarian interactions and political elements | Ümit, Mehmet. “Mihne Sürecinde Hanefîler”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9/17 (Haziran 2010), 101-130. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | The relationship between intersectarian interactions and social events | Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Hanefîlik-Mu'tezile İlişkisi Akılcı Hadari Zihniyetin Kesişme Noktası, Ankara 2023. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Relations between political/theological sects and fiqh sects I: Basic dimensions of the Hanafism-Mu'tazila Relationship | Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Hanefîlik-Mu'tezile İlişkisi Akılcı Hadari Zihniyetin Kesişme Noktası, Ankara 2023. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Mid-Term Exam | exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Relations between political/theological sects and fiqh sects II: Basic dimensions of Shafi'ism-Mu'tazila Relationship | Fatmanur Alibekiroğlu Eren, İ'tizâl Fikri Nispet Edilen Şâfiî Şahıslar ve Fıkıhta Şâfiîliği Benimseyen Mu'tezilî Şahıslar, e-Makalat Mezhep Araştırmaları Dergisi , 2019. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Relations between political/theological sects and fiqh sects III | Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Memlûkler Dönemi’nde Yaşayan Hanefî-Şâfiî Bir Âlim: Ziyâ b. Sâdullah el-Kazvinî (ö.780/1379), Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi ТЕОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТИНИНИЛИМИЙ ЖУРНАЛЫ , 2023. İsa Koç, Mezhepler Arası Mücadele, İstanbul, 2022. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Relations between political/religious sects I Zaydism-Mu'tazila, Murji'ah-Mu'tazila | Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Mezhepler Arası Geçişliliğin Tespiti Bağlamında Mutezilî Tabakât Geleneğinde Hanefî Şahısların Tasnifi, Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi ТЕОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТИНИНИЛИМИЙ ЖУРНАЛЫ , 2023. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Relations between Fiqh Sects I | Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Memlûkler Dönemi’nde Yaşayan Hanefî-Şâfiî Bir Âlim: Ziyâ b. Sâdullah el-Kazvinî (ö.780/1379), Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi ТЕОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТИНИНИЛИМИЙ ЖУРНАЛЫ , 2023. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Relations between Fiqh Sects II | İsa Koç, Hanefî-Eş‘arî Ebû Cafer es-Simnânî ve Kendisine Yönelik İthamlar, İslam Tetkikleri Dergisi , 2023. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Inter-sect rapprochement and conflict | Reading from the relevant source | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | The reflection of the inter-sectarian relationship on the historical works of sects | Fatmanur Alibekiroğlu Eren, Mezhepler Arası Geçişliliğin Tespiti Bağlamında Mutezilî Tabakât Geleneğinde Hanefî Şahısların Tasnifi, Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi ТЕОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТИНИНИЛИМИЙ ЖУРНАЛЫ , 2023. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Term Exams | exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |