Information
Code | GZT303 |
Name | DIGITAL MEDIA AND SOCIETY |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 5. Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Label | C Compulsory |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Öğr. Gör.Dr. FIRAT BERKSUN |
Course Instructor |
Öğr. Gör.Dr. FIRAT BERKSUN
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
To assess the promises and problematics of media representations in media and entertainment culture. To be critical around the issue of media culture and social change.
Course Content
This lecture examines the potentials and possibilities of social change and advocacy in contemporary media culture, with a focus on how diverse groups, such as governmental agencies, advocacy groups, celebrities and others make use of the media, social media, and the entertainment industry to promote social change.
Course Precondition
None
Resources
Dijk, J. V. (2016). Ağ Toplumu. Çev: Ö. Sakin, İstanbul: Kafka Yayınevi POLAT, İ. H. (2016). Dijital-Siber-Sosyal; Yeni bir medyadan yeni bir yaşam alanına dönüşüm. TRT Akademi, 1(2), 408-424. Ryan, J. (2020) İnternetin Geçmişi ve Dijital Gelecek. Çev. Keleş, B. Ankara: Tübitak Popüler Bilim Kitaplığı Bozdağ, Ç. (2017). Türkiye’de Yeni Medya Kullanım Eğilimleri Araştırma Raporu. Kadir Has Üniversitesi. Nelsper, E.J. ve R.Lynon (2016) “Dijital Yerliler Kanıt Nerede?”, Yeni Medya Kullanıcının Yükselişi. Der. H.Hülür ve C.Yaşın. Ankara:Ütopya. 39-62. Terzioğlu, F . (2020). Dijital Platformların Yaratıcı Düşünce ve Eylem Haliyle Etkileşimine İlişkin Bir Sorgulama. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi , İleti-ş-im Özel Sayı: 5 , 53-70 Binark, M. (2005) “Kimlik/lenme, Dipnotsuz İletişim ve Etnik Laflama Odaları”, İnternet, Toplum, Kültür. (Der.) M. Binark ve B. Kılıçbay, Ankara: Epos Yayınları. 118-138. Alyanak, B. A. (2014). Etnografi ve çevrimiçi etnografi. Mutlu Binark (Der.), içinde, Yeni medya çalışmalarında araştırma yöntem ve teknikleri, 117-164. Bechmann, A, Ess, C. M., Franzke, A., Zimmer, M. (2020) İnternet Araştırmaları: Etik Kılavuz 3.0. Özdemir, M. B. (çev.). Alternatif Bilişim Derneği, E-Kitap. Fuchs, C. (2016). Sosyal Medya: Eleştirel Bir Giriş. Çev: D. Saraçoğlu ve İ. Kalaycı. İstanbul: Nota Bene. Lokke, E. (2018) Mahremiyet: Dijital Toplumda Özel Hayat. Çev. D. Başak. İstanbul:KÜY. Bridle, J. (2020). Yeni Karanlık Çağ: Teknoloji ve Geleceğin Sonu. Çev. K. Güleç. İstanbul: Metis
Notes
Bauman, Z., & Lyon, D. (2013). Akışkan Gözetim. Çev. Elçin Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı. Binark, M., & Bayraktutan, G. (2013). Ayın Karanlık Yüzü: Yeni Medya ve Etik. Kalkedon. Depeli, G. (2015). Kadın Bloggerlar: Yeni Dil, Yeni Kadınlık, Yeni Tartışmalar. Folklor/Edebiyat, 21(83), 271-294.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | To learn the key concepts and theoretical debates in the study of digital media. |
LO02 | To understand the role of digital media in shaping and reshaping identity, culture, and society. |
LO03 | To analyze, criticize and evaluate everyday practices of digital media. |
LO04 | To analyze and discuss contemporary examples of digital culture using digital media theories. |
LO05 | To assess both positive and negative effects of digital media on individuals, communities, and institutions. |
LO06 | To articulate how digital technology influences social practices, and how people shape digital technology. |
LO07 | To apply critical approaches to understanding digital media practices and theories. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Defines the concepts and professional rules related to the profession and field of journalism. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Defines news production, consumption and distribution processes, news sources, news / media text types. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the theories, models and approaches related to media and communication systems. | 4 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Outlines the legal framework of journalism in Turkey and internationally, the legal rights of journalists, press professional principles, and ethical codes. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Designs scientific research in the field of social sciences and humanities, especially communication and media. | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Compares traditional and new/digital communication technologies, computers and information systems. | 4 |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Prepares written, visual and audio content for traditional and digital journalism/media environments. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Discusses the concepts/areas of society, culture and communication. | |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Apply democratic rules, human rights and communication rights to promote social reconciliation and peace. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Supports individual and collective work in professional life. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Critically discusses the agenda and innovations of local, regional, national and international media with new perspectives. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Examines traditional and digital media contents with critical approaches with media literacy competence. | 5 |
PLO13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Describe the professional, commercial and legal processes of journalism and media organizations, current and emerging business models. | 4 |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Criticizes otherizing, discriminatory and hateful discourses in the media and society. | |
PLO15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Through theoretical and practical knowledge, he/she supports decision-making mechanisms both in the media organization where he/she works and in the society where he/she lives. | |
PLO16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Supports cultural, artistic and scientific activities related to the field. | 3 |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Design solutions to problems in the functioning of journalism/media organizations. | |
PLO18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Applies new generation journalism technologies. | 3 |
PLO19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Performs duties such as press consultancy, communication coordination, press advisory, and communication management in various institutions and organizations. | |
PLO20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Supports work and worker safety within the framework of laws and regulations. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Course Introduction | Discussion | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Key concepts and debates | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Understanding Digital Media: The Role of Social Science Theory | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Digital Theories of Society | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Digital Theories of Society 2 | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | The Rise of Postmodern, Networked Society | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Social Production, Social Consumption | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Reading course materials | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Online Labor | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Peer Production and Mass Media | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Crowdsourcing and Piecework | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Digital Citizenship: Expression and Regulation | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Who Controls the Internet | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Networked Individualism, A Networked Youth | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Digital Memory and the End of the Private Self | Reading course materials | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Reading course materials | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Reading course materials | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 12 | 12 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |