Information
Code | UTD101 |
Name | Turkish Language I |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 1. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 2 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Ön Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Uzaktan Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. ENGİN ÇETİN |
Course Instructor |
Öğr. Gör. MUSTAFA YILMAZ
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
Türkçenin zenginliğini kavratmak, yazılı ve sözlü olarak doğru ve etkili bir Türkçe kullandırabilmek, dil ve kültür arasındaki ilişkiyi kavratarak dilin önemini aşılamak, yazışmalarda dikkat edilmesi gereken kuralları kavratmak.
Course Content
Dil nedir Dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk dilinin tarihi devreleri. Türkçede sesler ve sınıflandırılması, Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kurallar. Türkçenin yapım ekleri ve uygulaması, kompozisyonla ilgili genel bilgiler. Kompozisyon yazmada kullanılacak plan ve uygulaması. Dilekçe ve öz geçmiş yazımı. İmla ve noktalama.
Course Precondition
Yok
Resources
Yayım Kılavuzu, Türk Dil Kurumu Yayınları. Nurettin Demir ve Emine Yılmaz (Ed.), Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım.
Notes
Yayım Kılavuzu, Türk Dil Kurumu Yayınları. Nurettin Demir ve Emine Yılmaz (Ed.), Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Türk dilinin tarihi devirlerini ve bu devirlerdeki eserlerini tanır. |
LO02 | Türk dilinin anlatım özelliklerini kavrar. |
LO03 | Türk dilinin ses ve şekil bilgisi özelliklerini kavrar. |
LO04 | Türkiye Türkçesini oluşturan Anadolu'daki tarihi Türk yazı dillerini bilir. |
LO05 | Sözlü ve yazılı anlatımın türlerini ve özelliklerini tanır. |
LO06 | Yazı türlerini uygulamalarla kavrar. |
LO07 | Doğru ve etkili anlatımın niteliklerini kavrar. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can explain the concepts and principles of Turkish sound, shape, sentence, text information and historical and contemporary Turkish dialects. | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can exlain the concepts and principles of basic language skills (reading, listening, speaking and writing) and grammar. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can evaluate the periods of Turkish literature and the important people, events and the phenomena. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can evaluate the developmental stages and their roles in the learning processes of primary 5-8 grade students. | 2 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can use Turkish teaching program and the specific teaching strategies, methods and techniques to teach the program to Grades 5-8. | |
PLO06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can criticise and/or explain the characteristics of philosophical, literary and other works of art. | |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can use the appropriate methods and techniques to help the students improve their higher thinking skills such as critical thinking, creative thinking and problem solving. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | They can use the appropriate techniques and methods to help the students improve their reading, listening, speaking, smooth and aesthetic writing skills. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can develop appropriate learning materials and use the information and communication technologies in this process effectively. | 3 |
PLO10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can monitor the students´ learning processes while using the traditional methods and techniques of measurement besides the alternative measurement and evaluation methods and techniques. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can take individual and group responsibility to solve the problems encountered related to classroom management. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can assess their performance objectively and make up for the deficiencies in accordance with the judgments made if they have any. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can acquire self-learning ability. | 3 |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | They can communicate effectively with students, teachers, friends, school management and parents. | 5 |
PLO15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can improve themselves about the cultural and social aspects. | |
PLO16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They have the knowledge and skills required by the field of study. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can apply the basic principles and general objectives of education. | |
PLO18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Empathy, active listening, the use of I language and conflict resolution skills, etc., which are the elements of effective communication. performs efficiently. | 3 |
PLO19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Selects literary and instructive texts suitable for students' levels from Turkish and world literature products. | |
PLO20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uses information and communication technologies effectively in Turkish and foreign languages. | |
PLO21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Defines problems related to Turkish teaching, conceptualizes events and phenomena, examines them with scientific methods and techniques, interprets data and develops solutions based on research. | |
PLO22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the language acquisitions of the students in a versatile way by using different methods. | |
PLO23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In practice, in individual and group work, he takes responsibility for solving complex problems and fulfills his task effectively. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Dilin tanımı, birey ve toplum için önemi | Konunun ders notlarından okunması 1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Dil ile kültür ilişkisi | Konunun ders notlarından okunması 2 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
3 | Dilin Türleri | Konunun ders notlarından okunması 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Dillerin doğuşu ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri | Konunun ders notlarından okunması 4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Türkçenin gelişimi ve tarihi evreleri | Konunun ders notlarından okunması 5 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı | Konunun ders notlarından okunması 6 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Günümüzde Türk Dili | Konunun ders notlarından okunması 7 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Yazım Kılavuzları | Konunun ders notlarından okunması 8 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Türkçenin Yazım Kuralları | Konunun ders notlarından okunması 9 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Türkçenin Yazım Kuralları II | Konunun ders notlarından okunması 10 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Türkçenin Yazım Kuralları III | Konunun ders notlarından okunması 11 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Türkçede Noktalama İşaretleri | Konunun ders notlarından okunması 12 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Türkçede Noktalama İşaretleri II | Konunun ders notlarından okunması 13 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Türkçede Noktalama İşaretleri III | Konunun ders notlarından okunması 14 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 0 | 0 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 16 | 16 |
Total Workload (Hour) | 52 | ||
Total Workload / 25 (h) | 2,08 | ||
ECTS | 2 ECTS |