UTD101 Turkish Language I

2 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- 1. Semester- 2 National Credit

Information

Code UTD101
Name Turkish Language I
Term 2024-2025 Academic Year
Semester 1. Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 2 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Ön Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Uzaktan Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. ENGİN ÇETİN
Course Instructor
1


Course Goal / Objective

Türkçenin zenginliğini kavratmak, yazılı ve sözlü olarak doğru ve etkili bir Türkçe kullandırabilmek, dil ve kültür arasındaki ilişkiyi kavratarak dilin önemini aşılamak, yazışmalarda dikkat edilmesi gereken kuralları kavratmak.

Course Content

Dil nedir Dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk dilinin tarihi devreleri. Türkçede sesler ve sınıflandırılması, Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kurallar. Türkçenin yapım ekleri ve uygulaması, kompozisyonla ilgili genel bilgiler. Kompozisyon yazmada kullanılacak plan ve uygulaması. Dilekçe ve öz geçmiş yazımı. İmla ve noktalama.

Course Precondition

Yok

Resources

Yayım Kılavuzu, Türk Dil Kurumu Yayınları. Nurettin Demir ve Emine Yılmaz (Ed.), Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım.

Notes

Yayım Kılavuzu, Türk Dil Kurumu Yayınları. Nurettin Demir ve Emine Yılmaz (Ed.), Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Türk dilinin tarihi devirlerini ve bu devirlerdeki eserlerini tanır.
LO02 Türk dilinin anlatım özelliklerini kavrar.
LO03 Türk dilinin ses ve şekil bilgisi özelliklerini kavrar.
LO04 Türkiye Türkçesini oluşturan Anadolu'daki tarihi Türk yazı dillerini bilir.
LO05 Sözlü ve yazılı anlatımın türlerini ve özelliklerini tanır.
LO06 Yazı türlerini uygulamalarla kavrar.
LO07 Doğru ve etkili anlatımın niteliklerini kavrar.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can explain the concepts and principles of Turkish sound, shape, sentence, text information and historical and contemporary Turkish dialects. 3
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can exlain the concepts and principles of basic language skills (reading, listening, speaking and writing) and grammar.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can evaluate the periods of Turkish literature and the important people, events and the phenomena.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can evaluate the developmental stages and their roles in the learning processes of primary 5-8 grade students. 2
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can use Turkish teaching program and the specific teaching strategies, methods and techniques to teach the program to Grades 5-8.
PLO06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can criticise and/or explain the characteristics of philosophical, literary and other works of art.
PLO07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can use the appropriate methods and techniques to help the students improve their higher thinking skills such as critical thinking, creative thinking and problem solving.
PLO08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı They can use the appropriate techniques and methods to help the students improve their reading, listening, speaking, smooth and aesthetic writing skills.
PLO09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can develop appropriate learning materials and use the information and communication technologies in this process effectively. 3
PLO10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can monitor the students´ learning processes while using the traditional methods and techniques of measurement besides the alternative measurement and evaluation methods and techniques.
PLO11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can take individual and group responsibility to solve the problems encountered related to classroom management.
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can assess their performance objectively and make up for the deficiencies in accordance with the judgments made if they have any.
PLO13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can acquire self-learning ability. 3
PLO14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik They can communicate effectively with students, teachers, friends, school management and parents. 5
PLO15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can improve themselves about the cultural and social aspects.
PLO16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They have the knowledge and skills required by the field of study.
PLO17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can apply the basic principles and general objectives of education.
PLO18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Empathy, active listening, the use of I language and conflict resolution skills, etc., which are the elements of effective communication. performs efficiently. 3
PLO19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Selects literary and instructive texts suitable for students' levels from Turkish and world literature products.
PLO20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uses information and communication technologies effectively in Turkish and foreign languages.
PLO21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Defines problems related to Turkish teaching, conceptualizes events and phenomena, examines them with scientific methods and techniques, interprets data and develops solutions based on research.
PLO22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluates the language acquisitions of the students in a versatile way by using different methods.
PLO23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği In practice, in individual and group work, he takes responsibility for solving complex problems and fulfills his task effectively.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Dilin tanımı, birey ve toplum için önemi Konunun ders notlarından okunması 1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Dil ile kültür ilişkisi Konunun ders notlarından okunması 2 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
3 Dilin Türleri Konunun ders notlarından okunması 3 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Dillerin doğuşu ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri Konunun ders notlarından okunması 4 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Türkçenin gelişimi ve tarihi evreleri Konunun ders notlarından okunması 5 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
6 Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı Konunun ders notlarından okunması 6 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
7 Günümüzde Türk Dili Konunun ders notlarından okunması 7 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yazım Kılavuzları Konunun ders notlarından okunması 8 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Türkçenin Yazım Kuralları Konunun ders notlarından okunması 9 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Türkçenin Yazım Kuralları II Konunun ders notlarından okunması 10 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Türkçenin Yazım Kuralları III Konunun ders notlarından okunması 11 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Türkçede Noktalama İşaretleri Konunun ders notlarından okunması 12 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Türkçede Noktalama İşaretleri II Konunun ders notlarından okunması 13 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Türkçede Noktalama İşaretleri III Konunun ders notlarından okunması 14 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 0 0
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 8 8
Final Exam 1 16 16
Total Workload (Hour) 52
Total Workload / 25 (h) 2,08
ECTS 2 ECTS

Update Time: 15.05.2024 07:29