Information
Code | MATZ301 |
Name | Teaching Numbers |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 5. Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Doç. Dr. Gülfem SARPKAYA AKTAŞ |
Course Instructor |
Doç. Dr. Gülfem SARPKAYA AKTAŞ
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
Fundemantal Properties of Numbers , Consideration, Understanding solutions of theorems and problems, relation of learning subject to daily life
Course Content
Sayı sistemi kurma, doğal sayılar, doğal sayılarda işlemler, değişik tabanlı sayılar, tam sayılar, çarpanlar ve katları, bölünebilme kuralları, EKOK ve EBOB kavramları ve uygulamaları; oran, orantı kavramları ve uygulamaları; reel sayılar, üslü ve köklü çokluklar, kesirler, ondalık gösterimler, yüzdeler; rasyonel ve irrasyonel sayılar; kümeler ve kümelerle ilgili temel kavramlar konularının öğretimi (ders içeriğini düzenleme-uygun öğretim materyallerini ve stratejilerini kullanma vb.); bu konulara ilişkin öğrenci bilgisi (kavramlara ilişkin öğrenci düşüncesini anlama, yorumlama, öğrenci zorluklarını, hatalarını, kavram yanılgılarını ve nedenlerini bilme); bu konuların günlük hayat ve diğer derslerle ilişkisi.
Course Precondition
Not avaible
Resources
Teaching Numbers with Examples of Activities from Theory to Practice Pegem Academy, Editor: Erhan ERTEKİN Melihan ÜNLÜ
Notes
ALBAYRAK, M., İPEK, A. S., & Cemalettin, I. Ş. I.K. (2006). Teaching the decimal counting system. Journal of Atatürk University Kazım Karabekir Education Faculty, (13), 199-206. Altun, M. (2002). Sayı doğrusunun öğretiminde yeni bir yaklaşım. İlköğretim Online, 1(2)
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | To be able to use the methods and techniques used in the learning of numbers in project work. |
LO02 | To be able to solve problems in numbers and numbers theory with different problem solving strategies. |
LO03 | To be able to teach the topics related to the numbers appropriate to the student's level. |
LO04 | To be able to know the misconceptions and learning difficulties students experience in issues related to number, and develop appropriate learning and teaching strategies for them. |
LO05 | To be able to establish the relation of issues related to numbers to everyday life. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has enough knowledge about mathematics. | 4 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has pedagogical knowledge about teaching profession and field. | 2 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Implements classroom management approaches to be used in educational environments effectively. | 4 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prepares the learning environments in which appropriate teaching methods are used for effective mathematics education in accordance with development and age levels. | 5 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the relationship between Mathematics-Society-Environment-History and uses it in professional and daily life. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses Turkish properly and effectively according to the rules. | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Selects and designs appropriate materials, in mathematics teaching. | 5 |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Monitors students' progress using different assessment and evaluation methods and techniques. | 5 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Takes responsibility as an individual and as a team member to solve problems related to the field. | 5 |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Has life-long learning awareness. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Shares his/her knowledge and skills, problems and solutions that he/she identified by means of oral and written communication with the expert and non-expert people. | 3 |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses information and communication technologies and other related materials for an effective mathematics teaching. | 5 |
PLO13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Has enough foreign language knowledge to follow foreign resources related to the field. | |
PLO14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Has the knowledge of the purpose, structure and functioning of the Turkish education system. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Becomes a teacher who adheres to Atatürk's principles and revolutions. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Number systems, Natural numbers, operations in natural numbers | Examination of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Teaching İntegers | Examination of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Teaching factors and their multiples | Examination of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Teaching Divisibility rules | Examination of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Teaching LCM and GCD concepts and applications | Examination of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Teaching Rate, proportion concepts and applications | Examination of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Teaching real numbers | Examination of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Mid-Term Exam | Preparation for Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Exponential and root numbers | Examination of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Fractions, decimal notations, percentages | Examination of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Teaching Rational and Irrational numbers | Examination of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Teaching Sets and teaching basic concepts about sets | Examination of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Misconceptions about the concept of numbers | Examination of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Relationship between numbers with daily life or other lessons | Examination of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | General evaluation and application | Examination of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
16 | Term Exams | Preparation for Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 12 | 12 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |