Information
Code | MATZ305 |
Name | Statistics |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 5. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 2 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. KAMURAN TARIM |
Course Instructor |
Prof. Dr. KAMURAN TARIM
(A Group)
(Ins. in Charge)
Prof. Dr. KAMURAN TARIM (B Group) (Ins. in Charge) |
Course Goal / Objective
This lesson is aim to teach student teachers descriptive statistics, the point estimate (confidence limits, confidence interval for means), hypothesis tests-decision, variance analysis, chi-square analysis, regression and correlation, data analysis with packet programs.
Course Content
Basic concepts in statistics, descriptive statistics (measures of central tendency and distribution), the estimate of parameter (confidence limits, confidence interval for means), hypothesis tests-decision, variance analysis, chi-square analysis, regression and correlation, data analysis with packet programs.
Course Precondition
none
Resources
Özyürek, R. Tarım, K. (2020). Psikolojik Danışmada İstatistik ve IBM SPSS Uygulamaları, Pegem
Notes
Akadeniz, F. (2018) Olasılık ve İstatistik. Nobel.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | They can perform descriptive statistics. |
LO02 | They can perform estimate of parameters. |
LO03 | They can perform hypothesis tests. |
LO04 | They can perform variance analysis. |
LO05 | Değişkenler arasındaki uyumu inceleyebilir. |
LO06 | Değişkenler arasındaki ilişkiyi tahminleyip yorumlayabilir. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has enough knowledge about mathematics. | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has pedagogical knowledge about teaching profession and field. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Implements classroom management approaches to be used in educational environments effectively. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prepares the learning environments in which appropriate teaching methods are used for effective mathematics education in accordance with development and age levels. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the relationship between Mathematics-Society-Environment-History and uses it in professional and daily life. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses Turkish properly and effectively according to the rules. | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Selects and designs appropriate materials, in mathematics teaching. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Monitors students' progress using different assessment and evaluation methods and techniques. | 2 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Takes responsibility as an individual and as a team member to solve problems related to the field. | |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Has life-long learning awareness. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Shares his/her knowledge and skills, problems and solutions that he/she identified by means of oral and written communication with the expert and non-expert people. | 3 |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses information and communication technologies and other related materials for an effective mathematics teaching. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Has enough foreign language knowledge to follow foreign resources related to the field. | |
PLO14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Has the knowledge of the purpose, structure and functioning of the Turkish education system. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Becomes a teacher who adheres to Atatürk's principles and revolutions. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | To arrange and to create frequency table for a data group | Related resource review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
2 | To display charts of a data group | Related resource review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
3 | Measures of central tendency | Related resource review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
4 | Measures of distribution | Related resource review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
5 | Estimate of parameter | Related resource review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
6 | Estimate of parameter 2 | Related resource review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
7 | Hypothesis tests | Related resource review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
8 | Mid-Term Exam | prep. exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hypothesis tests 2 | Related resource review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
10 | Hypothesis tests 3 | Related resource review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
11 | Variance analysis | Related resource review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
12 | Chi-square analysis | Related resource review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
13 | Correlation | Related resource review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
14 | Regression | Related resource review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | General evaluation and application | Related resource review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
16 | Term Exams | preperation exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | preperation exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 1 | 14 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 4 | 4 |
Final Exam | 1 | 8 | 8 |
Total Workload (Hour) | 54 | ||
Total Workload / 25 (h) | 2,16 | ||
ECTS | 2 ECTS |