MATZ305 Statistics

2 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- 5. Semester- 2 National Credit

Information

Code MATZ305
Name Statistics
Term 2024-2025 Academic Year
Semester 5. Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 2 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. KAMURAN TARIM
Course Instructor Prof. Dr. KAMURAN TARIM (A Group) (Ins. in Charge)
Prof. Dr. KAMURAN TARIM (B Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

This lesson is aim to teach student teachers descriptive statistics, the point estimate (confidence limits, confidence interval for means), hypothesis tests-decision, variance analysis, chi-square analysis, regression and correlation, data analysis with packet programs.

Course Content

Basic concepts in statistics, descriptive statistics (measures of central tendency and distribution), the estimate of parameter (confidence limits, confidence interval for means), hypothesis tests-decision, variance analysis, chi-square analysis, regression and correlation, data analysis with packet programs.

Course Precondition

none

Resources

Özyürek, R. Tarım, K. (2020). Psikolojik Danışmada İstatistik ve IBM SPSS Uygulamaları, Pegem

Notes

Akadeniz, F. (2018) Olasılık ve İstatistik. Nobel.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 They can perform descriptive statistics.
LO02 They can perform estimate of parameters.
LO03 They can perform hypothesis tests.
LO04 They can perform variance analysis.
LO05 Değişkenler arasındaki uyumu inceleyebilir.
LO06 Değişkenler arasındaki ilişkiyi tahminleyip yorumlayabilir.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Has enough knowledge about mathematics. 5
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Has pedagogical knowledge about teaching profession and field.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Implements classroom management approaches to be used in educational environments effectively.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prepares the learning environments in which appropriate teaching methods are used for effective mathematics education in accordance with development and age levels.
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Knows the relationship between Mathematics-Society-Environment-History and uses it in professional and daily life.
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses Turkish properly and effectively according to the rules.
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Selects and designs appropriate materials, in mathematics teaching.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Monitors students' progress using different assessment and evaluation methods and techniques. 2
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Takes responsibility as an individual and as a team member to solve problems related to the field.
PLO10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Has life-long learning awareness.
PLO11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Shares his/her knowledge and skills, problems and solutions that he/she identified by means of oral and written communication with the expert and non-expert people. 3
PLO12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uses information and communication technologies and other related materials for an effective mathematics teaching.
PLO13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Has enough foreign language knowledge to follow foreign resources related to the field.
PLO14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Has the knowledge of the purpose, structure and functioning of the Turkish education system.
PLO15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Becomes a teacher who adheres to Atatürk's principles and revolutions.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 To arrange and to create frequency table for a data group Related resource review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
2 To display charts of a data group Related resource review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
3 Measures of central tendency Related resource review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
4 Measures of distribution Related resource review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
5 Estimate of parameter Related resource review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
6 Estimate of parameter 2 Related resource review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
7 Hypothesis tests Related resource review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
8 Mid-Term Exam prep. exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hypothesis tests 2 Related resource review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
10 Hypothesis tests 3 Related resource review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
11 Variance analysis Related resource review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
12 Chi-square analysis Related resource review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
13 Correlation Related resource review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
14 Regression Related resource review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 General evaluation and application Related resource review Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
16 Term Exams preperation exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams preperation exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 1 14
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 4 4
Final Exam 1 8 8
Total Workload (Hour) 54
Total Workload / 25 (h) 2,16
ECTS 2 ECTS

Update Time: 13.05.2024 10:15