Information
Code | FDB809 |
Name | Intercultural Religious Education |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. TUGRUL YÜRÜK |
Course Goal / Objective
The course aims to examine the past and current debates of religious education and models in multicultural societies.
Course Content
The course gives about the scientific methods to improve the experience of living together in the process of globalization of people belonging to different faiths and cultures.
Course Precondition
There are no prerequisites.
Resources
Altaş, N. (2003). Çok kültürlülük ve Din Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları.
Notes
Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. Yıldız Kızılabdullah, Çokkültürlü Toplumlarda Din Eğitimi Modelleri, Otorite, Ankara 2014. Muhammet Ş. Aydın, Cemil Osmanoğlu, Kültürlerarası Din Eğitimi, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2015.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Analyzes the concepts about intercultural education and religious education. |
LO02 | Discusses relationship of globalization, religion and education. |
LO03 | Knows historical development of intercultural education. |
LO04 | Explains importance and aims of intercultural religious education. |
LO05 | Learns multicultural religious education models. |
LO06 | Compares different aplications of countries in intercultural religious education. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deepen the ability to use the basic concepts of the field in a specific area. | 2 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluates the literature in national and international level. | 2 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makes research in literature. | 5 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses the equipments used in the studies in the field. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Develops research proposals based on the literature. | 3 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyze, synthesize and evaluate new and complex ideas related to the field. | 4 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Can do original research in the field. | 4 |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Determines a topic from the proposals and develops a report on this topic. | 4 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Discuss and present the research report. | 4 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Using individual and team work skills in national and international projects | 1 |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doctorate proficiency exam can produce results from the sources obtained during the preparatory work. | 2 |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Interpret the acquired knowledge in written and oral form. | 4 |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Effective use of a foreign language to follow international literature in the field | 1 |
PLO14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | He / She knows the basic sources of his / her forehead to use in scientific studies. | 4 |
PLO15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Can work independently and as a member of a team. | 2 |
PLO16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Follow ethical rules | 5 |
PLO17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To be able to follow the international literature related to his / her field in written and oral communication and to have foreign language knowledge. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Analyses of some key concepts: Culture, Intercultural, multiculturalism, pluralism, religious pluralism etc. | Altaş, N. (2003). Çok kültürlülük ve Din Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Globalization, religion and education | Din Öğretiminde Yeni Arayışlar, MEB Sempozyum Kitabı, 2004, Ankara. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
3 | Historical looking at intercultural education | Altaş, N. (2003). Çok kültürlülük ve Din Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
4 | Importance of intercultural religious education and its contribution to the peace and dialogue culture. | Altaş, N. (2003). Çok kültürlülük ve Din Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Aims of intercultural religious education | Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
6 | Models of multicultural religious education | Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Philosophical, sociological and psychological basis of multicultural religious education | Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
8 | Mid-Term Exam | Altaş, N. (2003). Çok kültürlülük ve Din Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | School policies and programmes in intercultural religious education | Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Curriculum development in intercultural religious education | Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Religious pluralism and its dimentions | Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | Pluralism in religious education | Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
13 | Limits and possibilities of intercultural education | Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Different country practices in intercultural education | Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Possibility of pluralist religious education in Turkey | Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
16 | Term Exams | Altaş, N. (2003). Çok kültürlülük ve Din Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları; Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Altaş, N. (2003). Çok kültürlülük ve Din Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları; Kaymakcan, R. (edt). (2006).Çok Kültürlülük, Eğitim ve Din Eğitimi, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |