Information
Code | PM580 |
Name | Ecological Planning |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. MUZAFFER YÜCEL |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
Peyzaj planlamada ekolojik verilerin analizi, değerlendirilmesi, ekolojik planlama yöntemleri, uygulamalar, peyzaj potansiyellerinin uygunluk ve duyarlılık durumları dikkate alınarak ekolojik risk analizinin yapılması, örnek uygulamalar.
Course Content
Ekolojik verilerin analizi, değerlendirilmesi, ekolojik planlama yöntemleri, uygulamalar, peyzaj potansiyellerinin uygunluk ve duyarlılık durumları tartışılır.
Course Precondition
None
Resources
There are many resources in Turkish and foreign languages.
Notes
There are many resources in Turkish and foreign languages.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Knows about landscape planning and landscape plan. |
LO02 | Understands the importance of ecological planning in the planning process at country, regional and local level. |
LO03 | Gains the ability to analyze and evaluate ecological data in planning studies. |
LO04 | Learns ecological planning methods. |
LO05 | Makes ecological based planning studies. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Supervises the information obtained during the collection, interpretation, implementation and announcement of the data related to the field by considering social, scientific, cultural and ethical values. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Develops knowledge in the same or a different field, based on undergraduate level qualifications. | 4 |
PLO03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gains and applies the ability to identify, define, formulate and solve engineering problems. | |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gains the ability to collect data related to the field, analyze and interpret the results. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses the knowledge of the principles, processes and tools of Landscape Architecture together with solutions in the professional field. | 5 |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | The ability to work effectively individually or in multi-disciplinary teams gains the self-confidence to take responsibility. | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | It follows the developments in science and technology and gains the ability to constantly renew itself. | |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | He/she independently carries out a study that requires expertise in his/her field. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | It uses the knowledge and competence to reflect the philosophy, elements, principles and tools of landscape design into the detailed landscape design process. | 5 |
PLO10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | It adopts lifelong learning as a principle in the field of Landscape Architecture. | |
PLO11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uses advanced computer software, information and communication technologies at the level required by the field. | |
PLO12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Gains the ability to present visual, oral or written presentations by using contemporary communication methods in developing and explaining Landscape Architecture ideas. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | It adopts the principle of complying with scientific and ethical values in all its works. | |
PLO14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | To be able to develop strategy, policy and implementation plans on issues related to his/her field and evaluate the results obtained within the framework of quality processes. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evaluates the knowledge and skills acquired in the field with a critical approach. | |
PLO16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gains the competence to develop plans and design proposals sensitive to society, area and nature for different landscape types. | 5 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Ekolojik planlamanın tanımı ve önemi | Reviewing the information package | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ekolojik planlamanın Türkiyede ve yurt dışında tarihsel gelişimi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ekolojik planlama çalışmalarının ilkeleri ve genel aşamaları | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ülke, bölge ve yerel düzeyde yapılan fiziksel planlama süreçlerinde ekolojik planlamanın önemi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Peyzaj planlamada yapılması gerekenler, görev ve sorumluluklar | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Türkiyedeki plan hiyerarşisinde ekolojik planlama temelinde gerçekleştirilen peyzaj planlarının yeri ve önem, | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Türkiyedeki yasal düzenlemelerde ekolojik planlama | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Ara sınava kadar işlenen konulardan sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Ekolojik planlama yöntemleri: ekolojik riziko analizi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ekolojik planlama yöntemleri: matris geliştirme | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ekolojik planlama yöntemleri: kontrol listeleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ekolojik planlama yöntemleri: etkileşim matrisleri ve ağ sistemleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ekolojik planlama yöntemleri: arazi yetenek sınıflarına göre uygunluk analizi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yurt dışında ve Türkiyede ekolojik planlama temelinde yapılmış planların irdelenmesi (I) | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yurt dışında ve Türkiyede ekolojik planlama temelinde yapılmış planların irdelenmesi (II) | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Dönem sonuna kadar işlenen konulardan sınav hazırlığ | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Term Exams | Dönem sonuna kadar işlenen konulardan sınav hazırlığ | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |