Information
Code | RTS307 |
Name | New Media |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 5. Semester |
Duration (T+A) | 3-1 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 3.5 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Label | C Compulsory |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Doç. Dr. SEVDA ÜNAL |
Course Instructor |
Öğr. Gör.Dr. FIRAT BERKSUN
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
To obtain of the advantages and disadvantages of the new media tools and environments by examining the concept of new media originating with the development of the Information and communication technologies,
Course Content
New media term and the differences between traditional media and new media , new media technologies,New Media environments, economic and cultural effects of new media , their effect on the socialization process, Social Media, Social Media Platforms
Course Precondition
None
Resources
Dijk, J. V. (2016). Ağ Toplumu. Çev: Ö. Sakin, İstanbul: Kafka Yayınevi POLAT, İ. H. (2016). Dijital-Siber-Sosyal; Yeni bir medyadan yeni bir yaşam alanına dönüşüm. TRT Akademi, 1(2), 408-424. Ryan, J. (2020) İnternetin Geçmişi ve Dijital Gelecek. Çev. Keleş, B. Ankara: Tübitak Popüler Bilim Kitaplığı Bozdağ, Ç. (2017). Türkiye’de Yeni Medya Kullanım Eğilimleri Araştırma Raporu. Kadir Has Üniversitesi.
Notes
Nelsper, E.J. ve R.Lynon (2016) “Dijital Yerliler Kanıt Nerede?”, Yeni Medya Kullanıcının Yükselişi. Der. H.Hülür ve C.Yaşın. Ankara:Ütopya. 39-62. Terzioğlu, F . (2020). Dijital Platformların Yaratıcı Düşünce ve Eylem Haliyle Etkileşimine İlişkin Bir Sorgulama. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi , İleti-ş-im Özel Sayı: 5 , 53-70 Binark, M. (2005) “Kimlik/lenme, Dipnotsuz İletişim ve Etnik Laflama Odaları”, İnternet, Toplum, Kültür. (Der.) M. Binark ve B. Kılıçbay, Ankara: Epos Yayınları. 118-138. Alyanak, B. A. (2014). Etnografi ve çevrimiçi etnografi. Mutlu Binark (Der.), içinde, Yeni medya çalışmalarında araştırma yöntem ve teknikleri, 117-164. Bechmann, A, Ess, C. M., Franzke, A., Zimmer, M. (2020) İnternet Araştırmaları: Etik Kılavuz 3.0. Özdemir, M. B. (çev.). Alternatif Bilişim Derneği, E-Kitap. Fuchs, C. (2016). Sosyal Medya: Eleştirel Bir Giriş. Çev: D. Saraçoğlu ve İ. Kalaycı. İstanbul: Nota Bene. Lokke, E. (2018) Mahremiyet: Dijital Toplumda Özel Hayat. Çev. D. Başak. İstanbul:KÜY. Bridle, J. (2020). Yeni Karanlık Çağ: Teknoloji ve Geleceğin Sonu. Çev. K. Güleç. İstanbul: Metis
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Defining terms such as information, New Media, Communication technologies |
LO02 | Understanding the difference between the new media and Traditional media and recognition of the new media environment's and new media tools |
LO03 | Evaluating the limits of new media, to be able to have a critical perspective |
LO04 | Examining of the political, cultural, economic and social impact of the New media technologies |
LO05 | Evaluating the impact of the new media to the mass communication |
LO06 | Determining method in research on the New Media |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Graduates have advanced theoretical and practical knowledge supported by research methods and techniques applied in the field of radio, television and cinema and other sources. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Graduates have knowledge about different areas of communication. | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Graduates have knowledge about program production and directing related to audio and visual broadcasting. | |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates gain skills in writing various forms of scripts and producing programs for cinema, television and radio. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates gain critical thinking and interpretation skills in the field of radio, television and cinema. | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates have the knowledge of thinking in different disciplines of social sciences and adapting them to their own specialisation through research. | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates gain the ability to plan and organize all kinds of content for audio-visual activities from design to editing and broadcasting. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates establish a connection between art, aesthetics, law and general culture knowledge related to the field. | |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates have know-how and skills about production and broadcasting technologies. | 1 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Graduates work both individually and as a team in the field. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Graduates are able to follow social problems at national and international level and adapt them to professional studies. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Graduates gain the competence of using communication technologies, monitoring changes and continuous self-improvement. | 4 |
PLO13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Graduates participate in various social, cultural and artistic activities in the field. | 2 |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Graduates are able to carry out the tasks expected from him/her as a team member in the applications in his/her field with an interdisciplinary perspective. | |
PLO15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Graduates are able to use information and communication technologies together with the computer software required by the field. | 3 |
PLO16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Graduates produce visual and audio content with the scientific formation acquired. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Graduates can analyze a film, a script or a television program from a technical, aesthetic and ideological perspective. | |
PLO18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Graduates are committed to ethical principles in their professional practice, free from prejudice and against discrimination. | |
PLO19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Graduates support the universality of social and cultural rights, gains awareness of social justice, protects cultural heritage. | |
PLO20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Graduates prepare working environments such as studio and set in accordance with quality management processes and occupational health/safety. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Course introduction and general requirements | Lecture | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | History of new media | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Network society and its political economy | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | New media, Participation, User as Content Producer | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Social Networks | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Virtual Space and Everyday Life | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Privacy, surveillance and the flow of information | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Written exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Digital Video | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | New media and social movements | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Case Study: Search Engines | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Digital surveillance in Turkey | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Digital Game | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Future of Digital Media | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Class debate | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Written exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Written exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 4 | 56 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 1 | 1 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 16 | 16 |
Total Workload (Hour) | 123 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,92 | ||
ECTS | 5 ECTS |