Information
Code | FİZ526 |
Name | |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
Pollutions that we call late effects and that concern the next generation and studies to evaluate it
Course Content
Environmental pollution and studies to prevent it, embryoteratogenicity
Course Precondition
None
Resources
1. Nieuwkoop PD, Faber J. Normal Table of Xenopus laevis (Daudin). Garland Publishing, Inc., Newyork&London ; 1994. 2.Xenopus laevis (DAUDIN) Normal Tablosu. Ç.Ü Tıp Fakültesi Ders Notu. Editors: P.D.Nieuwkoop and J.Faber Çevirenler :Prof.Dr.Tuncay ÖZGÜNEN, Dr.Ayper BOĞA pp:1-204. Ç.Ü Basımevi -2019 3. Xenopus Laevis Anomali Atlası. Ayper BOGA, Tuncay Özgünen. Ç.Ü Tıp Fakültesi Ders Notu. pp-1-54. Ç.Ü Basımevi-2019.
Notes
Atlas of Anomaly.Ayper BOĞA,Tuncay ÖZGÜNEN
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Monitoring the development of Xenopus elaevisggs |
LO02 | Knowledge of development of Xenopus laevis sperm |
LO03 | Observing the fertilization and division phases |
LO04 | Knowledge of Anomalies during development |
LO05 | Use of Xenopus,as bioindicator |
LO06 | advantage of Fetax and Xenopus genus |
LO07 | How natural fertilization happens in Xenopus laevis |
LO08 | How in vitro fertilization is done in Xenopus laevis |
LO09 | Prepare of Solution of FETAX |
LO10 | Making the FETAX experiment protocol |
LO11 | Ways to do a literature review |
LO12 | How is the preliminary work planning |
LO13 | Invitro fertilization and performing the experiment |
LO14 | Evaluation of the results according to the normal and abnormal atlas |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the basic information about the field | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Performs a scientific study on its own | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Interprets the results of the performed scientific study | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Make a report of the scientific study results | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Works in the laboratory and conducts research | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Have analytical thinking mechanism related to the field | 4 |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Achieves reliable information | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Creates and writes a research project | 3 |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Works according to ethical values and conducts research | |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Systematically conveys the theoretical knowledge to the audience | |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Transfers the information effectively to the public | 2 |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Have the scientific thinking systematic about the profession | 3 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Environmental pollution | literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Factors affecting environmental pollution | literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Studies on this subject | literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Embryoterogenicity? | literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Animal models used so far | literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | What is fetax test | literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Advantage of FETAX test | literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Preparation of solutions used in FETAX test | literature review | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
10 | How to do a literature review and make a literature review | literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
11 | Preparation of preliminary study plan and experimental protocol | literature review | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
12 | Injection and solution preparation | Preparation of injection material | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
13 | IVF protocol application and experimentation | Examining the related subject in the literature | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
14 | Detection of anomalies of embryos under microscope and measurement of length | Review the anomaly atlas | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
15 | Results statistical analysis, evaluation and report | Preparing for statistics | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 24 | 24 |
Total Workload (Hour) | 88 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,52 | ||
ECTS | 4 ECTS |